Registrera färgändring

Kirie

Trådstartare
Det står så otydligt på ASVHs hemsida men jag antar att jag måste ta ut en ID-kontrollant för att kontrollera signalementet och sedan skicka in ändringen?
 
Det står så otydligt på ASVHs hemsida men jag antar att jag måste ta ut en ID-kontrollant för att kontrollera signalementet och sedan skicka in ändringen?
Ja du måste ta ut en id kontrollant eller ha ett dna test om det enbart är färgen som skall ändras och skicka det och passet till Asvh så fixar dom det .
 
Ja du måste ta ut en id kontrollant eller ha ett dna test om det enbart är färgen som skall ändras och skicka det och passet till Asvh så fixar dom det .
Tack, ja det var ju det jag tänkte, att man inte fick ändra själv ;) även fast det är rätt tydligt redan nu att färgen inte stämmer. Hästen är reggad som mörkbrun men skimlar av.
 
Det korrekta borde vara att en ID-kontrollant kommer ut och gör en ny signalementsbeskrivning. Och att hen även läser av chipet och noterar numret på pappret. Så att man kan vara säker på att det är rätt häst som får ny färg...
 
Det korrekta borde vara att en ID-kontrollant kommer ut och gör en ny signalementsbeskrivning. Och att hen även läser av chipet och noterar numret på pappret. Så att man kan vara säker på att det är rätt häst som får ny färg...

Antingen står hästen med fel färg och sin chipmärkning eller med rätt färg genom ev dna test och sin chipmärkning .....
Hur som så har jag iallafall kunnat skicka in dna testet och fått det ändrat i passet.
 
Antingen står hästen med fel färg och sin chipmärkning eller med rätt färg genom ev dna test och sin chipmärkning .....
Hur som så har jag iallafall kunnat skicka in dna testet och fått det ändrat i passet.

Det står i passet är hon är DNA-testad men jag antog att det bara var för att försäkra sig om korrekt stam? Kollar de alltid färg också? Jag är inte ID-kontrollant men har svårt att se att färgen skulle stämma.
 
Det står i passet är hon är DNA-testad men jag antog att det bara var för att försäkra sig om korrekt stam? Kollar de alltid färg också? Jag är inte ID-kontrollant men har svårt att se att färgen skulle stämma.
Detta dna test för färgbestämning får man skicka in själv .
Vilket kan göras på Slu eller skickas till Animal genecits
Har inget med den andra dna att göra där man kollar stammen .
 
Detta dna test för färgbestämning får man skicka in själv .
Vilket kan göras på Slu eller skickas till Animal genecits
Har inget med den andra dna att göra där man kollar stammen .
Ok, det kanske ev är enklare, då slipper jag leta kontrollant och passa tider.

En fråga till när jag ändå är igång, spelar det någon roll inför ex 3-årstestet om signalementet inte är korrekt i passet. Annars kan jag ju vänta tills inga tvivel råder om färgen.
 
Ok, det kanske ev är enklare, då slipper jag leta kontrollant och passa tider.

En fråga till när jag ändå är igång, spelar det någon roll inför ex 3-årstestet om signalementet inte är korrekt i passet. Annars kan jag ju vänta tills inga tvivel råder om färgen.
Om jag inte minns helt fel så kan Idkontrollanten ändra färgen åt dig. Och pållen är ju chippad så det visar ju att det är rätt häst som du visar .
Jag har visat häst med fel färg i passet och det var okey men på grund av att man var oense om färgen så gjorde jag ett DNA färgbestämning på henne och sen skickade det med passet till asvh och de ändrade i passet utan kostnad .
 
Det står ju att man inte får deltaga om man inte kan bevisa att hästen är den hästen, eller nåt sånt. Men min står som brun stickelhårig, är skimmel. Idkontrollanten där skrattade och sa att nu kommer den bruna hästen... Eftersom färgen inte stämde stämde ju inte heller tecknen på hästen. Dessutom hittade han inget chip. Men de sa ingenting om det så vi var med.
 
Om jag inte minns helt fel så kan Idkontrollanten ändra färgen åt dig. Och pållen är ju chippad så det visar ju att det är rätt häst som du visar .
Jag har visat häst med fel färg i passet och det var okey men på grund av att man var oense om färgen så gjorde jag ett DNA färgbestämning på henne och sen skickade det med passet till asvh och de ändrade i passet utan kostnad .
Ok, tack så jättemycket för hjälpen! Då är det iaf ingen brådska.
 
Det står ju att man inte får deltaga om man inte kan bevisa att hästen är den hästen, eller nåt sånt. Men min står som brun stickelhårig, är skimmel. Idkontrollanten där skrattade och sa att nu kommer den bruna hästen... Eftersom färgen inte stämde stämde ju inte heller tecknen på hästen. Dessutom hittade han inget chip. Men de sa ingenting om det så vi var med.
För en månad sedan var iaf chippet där det skulle så jag hoppas att det finns kvar ett år till. ;) Dessutom skimlar de ju inte av över natten så ett par år till stämmer det nog färgen hyfsat även om jag redan nu skulle kalla henne stickelhårig.
 
Ok, det kanske ev är enklare, då slipper jag leta kontrollant och passa tider.

En fråga till när jag ändå är igång, spelar det någon roll inför ex 3-årstestet om signalementet inte är korrekt i passet. Annars kan jag ju vänta tills inga tvivel råder om färgen.

Fråga SWB hur du ska göra. Jag frågade för ett tag sedan då en av mina hästar ändrat färg, minns inte detaljerna med du ska anlita en id-kontrollant. Du ska inte göra något gentest, det är inte det man vill ha.
 
Fråga SWB hur du ska göra. Jag frågade för ett tag sedan då en av mina hästar ändrat färg, minns inte detaljerna med du ska anlita en id-kontrollant. Du ska inte göra något gentest, det är inte det man vill ha.
Är man väldigt frågande över färgen är det gentest som gäller ...
Och det borde vara bra mycket säkrare än en Id kontrollant ..
Dock är det kanske inget förstahandsval !
 
Är man väldigt frågande över färgen är det gentest som gäller ...
Och det borde vara bra mycket säkrare än en Id kontrollant ..
Dock är det kanske inget förstahandsval !
Jag diskuterar färg och inte om teckningen har ändrat sig, då behövs en Idkontrollanten ..
 
Är man väldigt frågande över färgen är det gentest som gäller ...
Och det borde vara bra mycket säkrare än en Id kontrollant ..
Dock är det kanske inget förstahandsval !

Det var inte det beskedet jag fick. Sen kan man ju tycka som man vill om det, men vill man ha något ändrat på rätt sätt är det smidigast att följa direktiven.
 
Det var inte det beskedet jag fick. Sen kan man ju tycka som man vill om det, men vill man ha något ändrat på rätt sätt är det smidigast att följa direktiven.
Och som jag skrivit ovan har skickat in dna färgbestämning på vårt halvblods sto och det fungerade då problemfritt...
Det är det enda jag kan säga . .
Sen kan man ju själv ringa till asvh och kolla om det är okey men då fungerade det alldeles utmärkt .
 
Och som jag skrivit ovan har skickat in dna färgbestämning på vårt halvblods sto och det fungerade då problemfritt...
Det är det enda jag kan säga . .

Det beror kanske på vilken typ av ändring man ville göra? Jag ville ändra från brun till mörkbrun, vilken inte var underligt med två mörkbrun föräldrar. Det räcker med ett foto för att konstatera vilken färg hon har och det finns ingen möjlighet till någon variant som inte ses med blotta ögat.
 
Ja, det kan ju vara en poäng med att ringa och fråga också.

Hon är som sagt reggad som mörkbrun men både uppfödaren och jag tror att hon blir skimmel.
 
Jag tycker att du ska ringa så att du vet vad som krävs just nu. Uppenbarligen är vi två i tråden som fått helt olika besked.
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 082
Senast: Hazel
·
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
4 721
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 928
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp