Registrera färgändring

Jag har en brun med stickelhår som blev registrerad som mörkfux (trots mina protester och att jag väntade in i det sista med registrering för att se om han tänkte skimla), fick ta ut ID-kontrollant och skicka in ny signalementsbeskrivning samt pass.
Nästa avkomma till samma sto blev registrerad som mörkbrun (trots mina protester och att jag väntade in i det sista med registrering för att se om han tänkte skimla, känner vi igen historien? Dock annan ID-kontrollant) fast han är solklar skimmel och redan då ordentligt stickelhårig längs ryggen, dessutom född kolsvart och pappan troligen är homozygot skimmel vilket jag upplyste om. Hon vägrade att ens skriva stickelhårig, han var minsann mörkbrun! Tror inte jag orkar bry mig om att ändra på honom, finns hur många felregistrerade skimlar som helst.
Stoets senaste avkomma har två fuxföräldrar, stoet är dock stickelhårig vilket ungarna också blivit, skulle inte förvåna mig ett dugg om de vill registrera den som skimmel... :meh:

Så svaret på frågan: Om du orkar bry dig om att ändra: ny signalementsbeskrivning av ID-kontrollant samt pass skickas till SWB.
 
Lite tråkigt att ID kontrollanterna är så dåliga på att se om en fölunge ska skimla eller inte.
Det är inte alltid så lätt att se och har man inte sett så många skimmelföl blir det ännu svårare.
Sen har åtminstone jag blivit instruerad att skriva det jag ser.
 
Min id kontrollant har skrivit skimmel född brun när vi har chippa. Mina skimmel föl har man sett blir skimmel efter någon vecka. Tydligare på den i år än den som föddes 2011
 
Lite tråkigt att ID kontrollanterna är så dåliga på att se om en fölunge ska skimla eller inte.

Ja, när jag som inte är någon expert eller har utbildning för det tycker det är solklart tycker jag att det är märkligt. Det är ju jag som får hala upp plånboken och bekosta deras misstag :meh:
 
Får man kapa tråden lite?

Jag skickade in för tilläggsregistrering av min häst i ett svenskt avelsförbund som den nya lagen säger. När jag fick tillbaka passet så står det att han är registrerad som skimmel född brun. Jag skulle snarare säga att han är skimmel född gulbrun med tanke på hur gul han såg ut i vintras. Skall man bry sig om det? Han blir ju vit i vilket fall som helst. I orginalpasset står det bara skimmel, ingenting om vilken färg han är född med.
 
Får man kapa tråden lite?

Jag skickade in för tilläggsregistrering av min häst i ett svenskt avelsförbund som den nya lagen säger. När jag fick tillbaka passet så står det att han är registrerad som skimmel född brun. Jag skulle snarare säga att han är skimmel född gulbrun med tanke på hur gul han såg ut i vintras. Skall man bry sig om det? Han blir ju vit i vilket fall som helst. I orginalpasset står det bara skimmel, ingenting om vilken färg han är född med.
Jag undrar mest hur de kan veta vilken färg han är född med, om det inte står något i originalpasset?
Min nästa fråga är om han har någon gul förälder, så att gulbrunt ens är möjligt?
Tredje frågan är om han är valack eller hingst tänkt för avel?
 
Jag undrar mest hur de kan veta vilken färg han är född med, om det inte står något i originalpasset?
Min nästa fråga är om han har någon gul förälder, så att gulbrunt ens är möjligt?
Tredje frågan är om han är valack eller hingst tänkt för avel?
Han är valack så ingen avel. Det står föräldrarnas färger i passet så jag antar att de har gissat. Pappan står som isabell, men hingsthållaren anger honom som cremello på sin hemsida och mamman står som brun.
 
Han är valack så ingen avel. Det står föräldrarnas färger i passet så jag antar att de har gissat. Pappan står som isabell, men hingsthållaren anger honom som cremello på sin hemsida och mamman står som brun.
Det där gör ju saken ännu krångligare, för om hans pappa är isabell (eller gulvit) och mamman brun, så kan han inte ens vara skimmel...
 
Det där gör ju saken ännu krångligare, för om hans pappa är isabell (eller gulvit) och mamman brun, så kan han inte ens vara skimmel...
Mamman är definitivt brun på bilderna. Pappan har jag bara hittat en film på och där ser han ut som vilken skimmel som helst i visst ljus medan han skimmrar i gult i annat. Skulle alltså tippa på att skimmelanlaget har varit svårt att se på det gulvita/isabellfärgade och han därför har blivit felreggad.
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 082
Senast: Hazel
·
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
4 721
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 928
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp