Efwa
Trådstartare
Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail.
På fakturan står det ett mail att kontakta. Fint, lätt och smidigt, jag mailar om att jag gärna får en kopia på frakten de vill ha betalt för. Vi vill ju gärna betala våra leverantörer.
Ett automatiskt svar skriver att jag kan hämta dem på deras hemsida, som jag måste registrera mig på och få ett lösenord för att få ut en kopia på denna faktura.
Av våra leverantörer så är det en hel del av dem som vill/kräver att man måste HÄMTA fakturor på deras hemsidor med tillhörande lösen för att få betala. Om jag skulle lyda alla dessa måste jag alltså kolla genom ca 10 sidor per dag för att se om de gett oss någon faktura. Jag har varken tid eller lust med det. Kan jag bara få en jävla faktura till min mail eller per post!
De "roligaste" företagen är de som mailar ett mail att jag kan hämta en ny faktura på deras hemsida. De kan alltså skicka ett mail där det står att jag kan hämta men inte skicka själva fakturan.
Jag blir ju flyförbannad och ringer upp men håller god min och säger att jag skulle vilja ha en fakturakopia på en faktura jag inte fått av dem, varpå hon svarar att det kan jag hämta på deras hemsida. Då brinner jag av.
- Jag har inte fått fakturan av ER, varför ska jag jaga runt en faktura med lösen för att få betala? Kan du inte bara skicka den per mail?
- Men hur får du dina originalfakturor från oss?
- Per post eller mail.
- Ja, det var ju lite luddigt. Vet du inte hur? Det står här att det är per mail.
- Jag kan ju inte riktigt veta hur jag INTE fått denna faktura men det är lite olika.
- Hur har du fått påminnelsen?
- Per post men någon kopia på själva fakturan var ju inte med.
- Men man kan bara få kopior genom att gå in på vår hemsida.
- Varför det? Ni finns ju över mail och det är det kontaktforum som står på påminnelsen. Jag behöver ju en faktura, jag kan inte betala en påminnelse.
- Ja, det är ju upp till dig men många betalar påminnelsen
- Det är ju deras problem. Vårat företag betalar inte påminnelserna eftersom de inte specificerar vad vi betalar för.
- Jag går in på erat kundnummer och ser att ni får fakturorna på e-mail (nämner adressen).
- Skicka en kopia till den adressen nu då.
- Nej, du måste gå in på vår hemsida.
- Men jag kan inte gå in på 10-15 olika sidor per dag för att hämta en massa fakturor/fakturakopior. Skicka dem bara.
- Nej! Vi kan ju inte ansvara för hur andra företag gör men VI har en hemsida man måste gå in på.
Hon argumenterar alltså MOT mig trots att jag vill betala. Hon argumenterar i närmare 5 minuter (jag också, såklart) då hon istället kunnat maila min jävla faktura medan hon alltså har vår kundsida uppe, för det gjorde de förr när man ringde.
Jag har väldigt svårt att förstå dessa företag där man måste jaga sina fakturor för att få betala. Man har ju annat att göra än att ägna tid åt en jävla lista på leverantörer och lösenord man måste gå in på varje dag.
På fakturan står det ett mail att kontakta. Fint, lätt och smidigt, jag mailar om att jag gärna får en kopia på frakten de vill ha betalt för. Vi vill ju gärna betala våra leverantörer.
Ett automatiskt svar skriver att jag kan hämta dem på deras hemsida, som jag måste registrera mig på och få ett lösenord för att få ut en kopia på denna faktura.
Av våra leverantörer så är det en hel del av dem som vill/kräver att man måste HÄMTA fakturor på deras hemsidor med tillhörande lösen för att få betala. Om jag skulle lyda alla dessa måste jag alltså kolla genom ca 10 sidor per dag för att se om de gett oss någon faktura. Jag har varken tid eller lust med det. Kan jag bara få en jävla faktura till min mail eller per post!
De "roligaste" företagen är de som mailar ett mail att jag kan hämta en ny faktura på deras hemsida. De kan alltså skicka ett mail där det står att jag kan hämta men inte skicka själva fakturan.
Jag blir ju flyförbannad och ringer upp men håller god min och säger att jag skulle vilja ha en fakturakopia på en faktura jag inte fått av dem, varpå hon svarar att det kan jag hämta på deras hemsida. Då brinner jag av.
- Jag har inte fått fakturan av ER, varför ska jag jaga runt en faktura med lösen för att få betala? Kan du inte bara skicka den per mail?
- Men hur får du dina originalfakturor från oss?
- Per post eller mail.
- Ja, det var ju lite luddigt. Vet du inte hur? Det står här att det är per mail.
- Jag kan ju inte riktigt veta hur jag INTE fått denna faktura men det är lite olika.
- Hur har du fått påminnelsen?
- Per post men någon kopia på själva fakturan var ju inte med.
- Men man kan bara få kopior genom att gå in på vår hemsida.
- Varför det? Ni finns ju över mail och det är det kontaktforum som står på påminnelsen. Jag behöver ju en faktura, jag kan inte betala en påminnelse.
- Ja, det är ju upp till dig men många betalar påminnelsen
- Det är ju deras problem. Vårat företag betalar inte påminnelserna eftersom de inte specificerar vad vi betalar för.
- Jag går in på erat kundnummer och ser att ni får fakturorna på e-mail (nämner adressen).
- Skicka en kopia till den adressen nu då.
- Nej, du måste gå in på vår hemsida.
- Men jag kan inte gå in på 10-15 olika sidor per dag för att hämta en massa fakturor/fakturakopior. Skicka dem bara.
- Nej! Vi kan ju inte ansvara för hur andra företag gör men VI har en hemsida man måste gå in på.
Hon argumenterar alltså MOT mig trots att jag vill betala. Hon argumenterar i närmare 5 minuter (jag också, såklart) då hon istället kunnat maila min jävla faktura medan hon alltså har vår kundsida uppe, för det gjorde de förr när man ringde.
Jag har väldigt svårt att förstå dessa företag där man måste jaga sina fakturor för att få betala. Man har ju annat att göra än att ägna tid åt en jävla lista på leverantörer och lösenord man måste gå in på varje dag.