Registrara stuterinamn!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sparky
  • Startdatum Startdatum
S

Sparky

Halloj!!

Jag är inne på banan att ansöka om ett stuteri namn.
Jag har tittar runt här på forumet men inte lyckats hitta svaret på denna fråga. Vet nån vad det kostar att ansöka?? Betalar man när man fått det godkänt eller innan??
Kan man registrera två raser om man bara fått föl inom den ena rasen? tex jag har fött upp 5egna shettisföl men är på gång att köpa nordis kan man då söka stuteri namnet för både shettis o nordsvensk?? :confused:

Tacksam för svar! :rofl:

Sv: Registrara stuterinamn!

Det här kan jag svara på. jag fick mitt stuterinamn regat i somras. :banana:
Du måste ha fött upp 5 ponnyföl med stamboksberättigad stam. På SPAFs hemsida finns blanketten att ladda hem. Man bifof´gar listan med de avkommor man haft med reg nr. och även föslag på stiterinamnet. Du bifogar vilka raser du tänkt föda upp. Kostnaden hamnade på 1100 om jag inte minns fel. Fick betala det när jag hämtade ut reg beviset :p
Tyvärr så är Nordis inte en ponnyras så du får ange shettis som uppfödningsras. Sen om det blir andra raser i dina föl har inget med ansökan att göra :p vet ett stuteri i Dalarna som sadlade om frpn NF till WC utan problem :D Lycka till!
Gå in på deras sida om registrerade stuterinamn så ser du att ditt namn inte redan finns.

Det svåraste är att hitta på namnet tycker jag. Jag har ingen aning om vad "jag" ska heta. Har ett år på mig att fundera. :)

hanna_shetland skrev:
Det svåraste är att hitta på namnet tycker jag. Jag har ingen aning om vad "jag" ska heta. Har ett år på mig att fundera. :)

Dahlström´s ponnystuteri kanske!
Jag får fundera i två år till. Gindemo´s shetland funderar jag på :idea:

*lånar en knapp i högen*
Mitt prefix är en ordlek med mina tre stamstons namn, bytte dock ut första stavelsen från Therese RNF 1024 till hennes dotter Denitha. "Thimman" lät lite fånigt :o
D - Denitha
im - Miss Ellie RNF 1560
ma - Martina II RNF 1524

Kort och koncist, skönt att slippa räkna bokstäver i namnet (ponnynamn får innehålla max 19 positioner, vet ej om den regeln finns kvar, men så var det tidigare...), inget å, ä, ö, går att använda prefixet på både svenska och utländska namn osv..
Har haft det inregistrerat sedan 1994 (oj, 10-årsjubileum i år, det hade jag glömt... :crazy: ).
Jag la till prefixet till samtliga uppfödningar, det kostade en mindre summa (men det var å andra sidan före hästpassens tid...), och själva inregistreringen av prefixet kostade en slant.

Hlsn Helena

Vi funderade ett tag på vårat namn men en dag när det stormade som vanligt här nere ;-) så sa jag varaför F-N ska man bo på Slätten och då kom jag på att så kunde vårat stuteri namn vara Alla sätt är bra utom de dåliga ...

har precis samma problem :confused: vet inte heller vad vi ska hetta. Jag har två år på mig att fundera, men det är så svårt för man vill ha ett kort men ändå ett klatchigt namn :smirk:

funderade oxå på att använda mig av stonas första bokstäver men det blir liksom inte alls bra.

Prinsessan
Celtaupe af jäboruder
Carmencita
Belinda

Hm får nog hitta på något annat

hm nu börjar det bli alldeles för sent för mig för jag fattar inte riktigt vad du menar med att du är natt arbetare :confused:

Jag bara fortsatte på hur man kunde döpa sitt stuteri :D
Mitt kom till genom att jag jobbar natt= Nattens stuteri :idea:
Sen att det passade så bra med årets första avkomma Nattens Cyndh (Synd) gjorde ju inte saken sämre eller hur :angel: :o :D

Nja, det var trixigt...
Princecarbe? :p ;) :D

Det bästa "sätta ihop sina stamstons namn till ett prefix" som jag känner till är Birgitta Braunerhielms shetlands- och New forest-stuteri Asso.
A - Alexa RS 104
S - Sabina (korsningsponny)
S - Stäketsholms Honey RNF 33
O - Oakley Barn Owl RNF 82

Hlsn Helena

hihi så kan jag ju inte hetta :o Det går ju knappt inte att uttala :mad:

Vet ngn om man måste ha 5 levande fölungar, eller är det ok om ngn av dem är dödfödd?

Jag har hursomhelst några år på mig innan jag får regga stuterinamn.. :p Men jag tror jag ska heta ngt i stil med "Isberga´s Ridponnyer" eftersom att stället vi bor på heter isberga..

Jag har "alltid" (dvs sen jag började intressera mig för avel och stammar, och det var för kanske 9 år sen, och det är ganska länge med tanke på min ålder... :smirk: och särskilt som ingen av mina föräldrar har nån sorts intresse för det, annars är det ju lättare om man är född in i det) närt någon sorts dröm om att ha eget stuteri, och då var det väldigt viktigt att ha ett stuterinamn. :D Jag hade ett ganska tidigt som jag ville ha, Solhaga, och när jag var ledare för käpphästklubben på ridskolan (ja, ni förstår att det var några år sen) så döpte vi alla käpphästarna med det som prefix (det brukar ju också stämma ganska bra att ju mindre häst desto längre namn, och vi hade ganska god fantasi vid namngivningen...), och då var ju också tanken att jag skulle ha det som stuterinamn. Men så upptäckte jag att det var upptaget (förmodligen fanns det redan när jag kom på det), och då var det bara att hitta på ett nytt.

Sen hade jag vissa kriterier för mitt namn, det skulle inte vara några å, ä och ö:n, och så skulle det vara ganska tidigt i alfabetet. Och inte för långt, än så länge har jag haft korta namn på mina föl men tänk sen när jag har en avkomma efter Crash Boom Bang som ska fortsätta i samma stil (Dressed for Success till exempel :) ), då blir det lätt ganska långt... Btw, såvitt jag vet så får namnet vara 19 bokstäver PLUS stuterinamn (max 30 eller 31 tecken tror jag det är med stuterinamn), även om det rekommenderas att man håller sig till 19. Men jag kan inte svära på det.

I alla fall, vår gård heter Backen, och mina föräldrar envisas med att kalla det Stall Backen (hör hur fånigt det låter!! :eek: ). Men sen bor vi ju mitt i skogen, och det är ju mest gran, så då blev det Granbacka. Men än så länge har jag bara fått två föl, och kommer inte vara berättigad att registrera namnet förrän tidigast 2007, och då tänkte jag som så att jag använder mitt namn och folk har sett det, så kanske risken är mindre att nån annan registrerar det före mig. Så nu har jag Stall Granbacka så länge. Dessutom har jag registrerat årets föl som "Jinna af Granbacka" och då kanske förhoppningsvis risken är ännu mindre att nån annan tar det också.

Man ska väl ha 5 registrerade föl (eller under registrering), så såvida du inte reggar dina dödfödda föl så bör du inte kunna räkna med dem. Men kan ännu en gång inte svära på det.

Nej usch. Då skulle det tex bli
Dahlström's Glamour

Inte SÅ fint kanske. Det heter iofs Kilskogen där vi bor. Hur låter det?

Det var ju smart!

Mina ston heter Fixy och Gazette (minus sina stuterinamn). Lite trixigt när det finns både x och z i namnen. Nåt tips? :)

Liknande trådar

Avel Jag blir inte riktigt klok på detta känner jag :( Här är mitt dilemma: Våren 2013 fick jag mitt första föl (shetland), en hingst som...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: ameo
·
Trav Tvärt emot vissa andra på det här forumet som letar fel inom travet, så tar jag steget in i trav världen istället. Jag har fått låna...
2
Svar
31
· Visningar
2 450
Senast: Giantchill
·
E
Avel Nu är det såhär då, att jag har fått i uppgift att ta reda på lite fakta om avel och för att vara helt ärlig så är jag absolut helt...
Svar
2
· Visningar
663
Senast: Em_E_liE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025