Sv: Registrara stuterinamn!
Jag har "alltid" (dvs sen jag började intressera mig för avel och stammar, och det var för kanske 9 år sen, och det är ganska länge med tanke på min ålder... :smirk: och särskilt som ingen av mina föräldrar har nån sorts intresse för det, annars är det ju lättare om man är född in i det) närt någon sorts dröm om att ha eget stuteri, och då var det väldigt viktigt att ha ett stuterinamn.
Jag hade ett ganska tidigt som jag ville ha, Solhaga, och när jag var ledare för käpphästklubben på ridskolan (ja, ni förstår att det var några år sen) så döpte vi alla käpphästarna med det som prefix (det brukar ju också stämma ganska bra att ju mindre häst desto längre namn, och vi hade ganska god fantasi vid namngivningen...), och då var ju också tanken att jag skulle ha det som stuterinamn. Men så upptäckte jag att det var upptaget (förmodligen fanns det redan när jag kom på det), och då var det bara att hitta på ett nytt.
Sen hade jag vissa kriterier för mitt namn, det skulle inte vara några å, ä och ö:n, och så skulle det vara ganska tidigt i alfabetet. Och inte för långt, än så länge har jag haft korta namn på mina föl men tänk sen när jag har en avkomma efter Crash Boom Bang som ska fortsätta i samma stil (Dressed for Success till exempel
), då blir det lätt ganska långt... Btw, såvitt jag vet så får namnet vara 19 bokstäver PLUS stuterinamn (max 30 eller 31 tecken tror jag det är med stuterinamn), även om det rekommenderas att man håller sig till 19. Men jag kan inte svära på det.
I alla fall, vår gård heter Backen, och mina föräldrar envisas med att kalla det Stall Backen (hör hur fånigt det låter!!
). Men sen bor vi ju mitt i skogen, och det är ju mest gran, så då blev det Granbacka. Men än så länge har jag bara fått två föl, och kommer inte vara berättigad att registrera namnet förrän tidigast 2007, och då tänkte jag som så att jag använder mitt namn och folk har sett det, så kanske risken är mindre att nån annan registrerar det före mig. Så nu har jag Stall Granbacka så länge. Dessutom har jag registrerat årets föl som "Jinna af Granbacka" och då kanske förhoppningsvis risken är ännu mindre att nån annan tar det också.