regional tävling

C

challlle

jag ska tävla regionalt för första gången och funderar lite över det här med veterinörbesiktningen. hur lång tid brukar det ta, när ska man visa pappret man får av vet osv. Skulle vara schysst ifall nån kunde bara "upplysa" mig lite ang det.

Sv: regional tävling

jag ska tävla regionalt för första gången och funderar lite över det här med veterinörbesiktningen. hur lång tid brukar det ta, när ska man visa pappret man får av vet osv. Skulle vara schysst ifall nån kunde bara "upplysa" mig lite ang det.

Direkt du lastat ur går du bort till veterinären och kollar om det är många hästar som står i kö. Men sista jag var med på fanns det ingen kö. Sen själva besiktningen går super snabbt. Beror nog lite på vilken veterinär det är. Men dom kollar benen lite snabbt och sen får du Springa fram och tillbaka 1-2 gånger:) Så har det varit på de tävlingar jag varit på hittils :) Sen visar du vaccinationen för veterinären om inte annat står i proppen :)

Vill bara upplysa om att det är nya regler ang besiktning, det är numera from 1,20 oavsett status på tävlingen, så tävlar du 1,10 tex så är det ingen besiktning.
Vet inte om jag någonsin visat vaccinationsintyget för veterinären (har tävlat tom nat), dem visar du ju i sekritariatet. Har nog såvitt jag minns aldrig fått nåt papper från vet heller... Du blir avbockad och sen är det ÖD's (?) uppgift att se till att alla som startar har besiktigat. Tänk på att du inte får ha någon annan utrustning än träns på hästen, och glöm inte nummerlappen. :)

Vill bara upplysa om att det är nya regler ang besiktning, det är numera from 1,20 oavsett status på tävlingen, så tävlar du 1,10 tex så är det ingen besiktning.
Vet inte om jag någonsin visat vaccinationsintyget för veterinären (har tävlat tom nat), dem visar du ju i sekritariatet. Har nog såvitt jag minns aldrig fått nåt papper från vet heller... Du blir avbockad och sen är det ÖD's (?) uppgift att se till att alla som startar har besiktigat. Tänk på att du inte får ha någon annan utrustning än träns på hästen, och glöm inte nummerlappen. :)

Aah de där me 120 visste ja inte :D Men jag har fått visat upp för veterinären jag :O Kanske är olika från län till län :)

Mycket möjligt. Jag har tävlat över större delen av sverige, men har nog aldrig varit med om det. Men givetvis finns det undantag för allt. :)

okej. men äre så att man först visar vaccinationsintyg innan man lastar ut, besiktar hästen och sen går med intyget från vet till sekretariatet? det är mest det jag undrar över..tacksamm för svaren!

Dagen går till på följande vis:
Du anländer till tävlingen och går till sekritariatet där du visar vacc, grönt kort och licens.
Du lastar ur hästen och går till veterinärbesiktningen där du får springa med hästen. Hästen ska vara "naken" sånär som på träns och nummerlapp.
Du går banan, rider fram och gör din start.
Efter dina starter går du som regel tillbaka till sekretariatet, då avgiften för veterinären oftast betalas på plats och inte via TDB. Sen lastar du och åker hem.
Men, jag måste fråga, ska du starta 1,20?

Nja, häromkring går det oftast till såhär:

Anlända och gå till sekr, betala vet avg.
Lasta ur, gå till vet bes, visa vacc intyg för vet/assistent, visa och springa med hästen.
Rida fram osv...

okej, det va bara det jag undrade. men eftersom det är bara från 120 som man måste besikta så behöver jag inte göra det eftersom jag rider 110 & 115. tack för svaren! :)

Jag skulle påstå att det skiljer sig ganska mycket beroende på var i landet du befinner dig, dessutom kommer den förmodligen höjas nu när det bara är besiktning från 1,20. Jag skulle nog räkna med att det kan kosta uppåt 150:-, och bli inte förvånad om det är ännu dyrare...

Det är upptill varje arrangör att bestämma om de vill ha veterinär även för klasser under 120. Därför kan man inte generellt säga att man inte betalar veterinärs avgift i lägre klasser. Det är inte förbjudet att ha veterinär till lägre klasser.

KL
Om det står såhär i proppen: "5.Veterinär närvarande enligt minimikraven från Jordbruksverket"
så tolkar jag det som att veterinärbesiktning sker trots att klasserna är från LB (regionalt, ponny), stämmer det?

Senast ändrad:

Det är besiktning from LA/120.
Om tävlingen är tex LB, LA, MsvB så behöver man alltså inte besiktiga innan första klassen.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 566
Senast: Amha
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
984
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar