Regional debut, har några frågor!

Sv: Regional debut, har några frågor!

Hjälp, inte konstigt att folk beter sig som de gör på tävlingar... :crazy:
Jag tog mitt för typ fem år sen, då var vi tvungna att visa häst vid hand, lastning, säkerhet och göra provet vad jag kommer ihåg.

Hur nytt är det här med att man ska visa häst vid hand och allt det? jag tog mitt 2002-2001 eller ngt kommer inte riktigt ihåg och då var den en 4 timmars kurs med lite teori och sen ett prov.

Vi har gjort så hela tiden, det är väl typ tio år eller nått.

Vi gick inte igenom hur man lastar (det kan jag iofs ändå), visar hästen.
Vi gjorde ridprov, gick igenom massa teori (=TR) och framridningsregler och gjorde ett ganska svårt prov, men det är dåligt att vi inte gick igenom lastning och hur man visar hästen för hand :mad:

Men det är enkelt.

Du går på vänster sida om hästen, vid bogen. Tyglarna över halsen och i skritt håller du i tyglarna med båda händerna. Veterinären säger åt dig att visa hästen i skritt och sen vända vid en punkt, då vänder du hästen så du är på utsidan. När du sedan ska trava tar du tyglarna i handen närmast hästen och springer till punkten där du ska vända, då du saktar av och vänder på samma sätt, sen travar tillbaka.

När veterinären kollar på hästen från sidan ställer du dig framför hästen och om veterinären vill se hästen framifrån ställer du dig på sidan, så du inte står i vägen helt enkelt.
Kom ihåg att låta hästen springa rätt fritt, annars får du springa om. ;)

Men kolla, om man inte har nummerlappen på tränset utan på förbygeln måste man då ha den på då? haha lite slött att inte orka ta bort nummerlappen men... så man måste alltså ha den på på besiktningen?

har jag aldrig haft, och de har aldrig sagt till, så jag tror inte det spelar ngn större roll.

Man kan bli avstängd(?)/utesluten ur tävlingen om man inte har nummerlappen på hästen.
Väl?

Iaf om du rider fram, eller tävlar utan nummerlapp.

Man kan bli avstängd(?)/utesluten ur tävlingen om man inte har nummerlappen på hästen.
Väl?

Iaf om du rider fram, eller tävlar utan nummerlapp.

Ja, att bryta mot reglerna innebär väl uteslutning. Och sen beror det ju på vilka regler man byter mot om man kanske rapoteras in till diciplinnämden eller ngt. Vilket du nog inte gör av att skippa nummerlappen.

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård