Regional debut, har några frågor!

SweetBriar

Trådstartare
Jag ska ev. debutera regionalt i Västervik på min ponny den 13 Juli. Har lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig att svara på:
Behöver man något mer i pappersväg än reg. ryttarlicens, grönt kort, ponnylicens, vacc.intyg, chippad ponny, hästpass, mätingtyg?

Min ponny har en sena som ser lite konstig ut. Hon har non gång blivit lindad fel och senan har lixom flyttat sig lite åt sidan. Vet. har kollat på detta och det är inget hon känner, har ont eller haltar av, det ser bara konstigt ut. men behöver jag nåt intyg eller nåt där det står att hon är frisk i benet från en veterinär att visa upp på veterinärbesiktningen?

Hur visar man hästen på besiktningen?

Ja, jag ska beställa TR :angel:

Sv: Regional debut, har några frågor!

på vet bes så skall hästen inte ha något annat på sig än ett träns med nummerlapp, dvs inga benskydd eller täcken osv. först så brukar man ställa upp hästen vid vet så denne kan kolla/klämma lite och sen brukar man få trava fram och tillbaka. om du får frågor om senan så förklara bara som det är. om hästen inte är halt så ska det inte ha betydelse, sen borde vet se skillnad på akut senskada och gammal. lycka till med regional debut!

kanske något du redan vet, men det finns inget som heter regional ryttarlicens, utan det är Juniorlicens du skaffar :p

Men kolla, om man inte har nummerlappen på tränset utan på förbygeln måste man då ha den på då? haha lite slött att inte orka ta bort nummerlappen men... så man måste alltså ha den på på besiktningen?

Nummerlappen ska alltid sitta på hästen när den är ute på tävlinsområdet. Om den skulle komma lös eller något är det ju bra att ha den på :idea:

En till fråga:
Måste man ha ridstövlar på reg. tävling? Ska köpa ett par nya på Falsterbo (som är efter tävlingen) och mina gamla är för små, så kan jag tävla i skor och shortchaps?

Om hästens ben ser lite underliga ut så kan det nog vara bäst att ha med ett intyg varje gång från en veterinär som bekräftar att det är ofarligt. Bara för att, finns vissa veterinärer som är jättepetiga.

Hur du visar hästen för veterinären lärde du väl dig när du skaffade grönt kort? Det är ju obligatioriskt.

Jo, man måste ALLTID ha en nummerlapp på hästen när den vistas på tävlingsplatsen. Du får väl helt enkelt skaffa två och sen bara ta bort den från tränset sen efter.

Man börjar undra vad folk gjorde på sina grönt kort kurser, sov? Eller fick ni kortet genom att svara vad den röda rosetten i svansen betyder? [ en kompis till mig behövde bara göra det för att klara kursen. asså, hjälp! :crazy: ].

Hur du visar hästen för veterinären lärde du väl dig när du skaffade grönt kort? Det är ju obligatioriskt.

Alla har inte gått igenom det på grönt kort-kurs :angel: (jag tex.).

Iofs fick vi lär oss sånt på ridskolan långt tidigare.

Veterinären ska enbart kontrollera att hästen är tävlingsbart skick, dvs inte halt, alldeles för mager osv
så benet ska inte vara några problem, förklara som det är om h*n frågar.

ja det ang benet borde ju inte vara några problem:bump:

Eller fick ni kortet genom att svara vad den röda rosetten i svansen betyder? [ en kompis till mig behövde bara göra det för att klara kursen. asså, hjälp! :crazy: ].

Det var iprincip så min kurs gick till. Var inget lastningstest eller något sånt som det är nu förtiden. Svarade på ngr frågor och sen fick jag kortet.

Hjälp, inte konstigt att folk beter sig som de gör på tävlingar... :crazy:
Jag tog mitt för typ fem år sen, då var vi tvungna att visa häst vid hand, lastning, säkerhet och göra provet vad jag kommer ihåg.

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård