Regga som stor eller ponny?

F

fired

Vad är enklast när hästen ligger på precis ponnymåttet och ibland precis över?
Hästen ska ej tävlas,då båda mina töser har flyttat hemifrån!
Jag har "sprungit" på en häst,som varken har pass vaccinationer eller registrerad!
Nu vet jag att det är säljarens ansvar att stå för sånt egentligen,men jag vill ha hästen därifrån och löser allt det själv istället för enkelhetens skull!
Har haft hästen på prov drygt 1 månad och har gett ägarna ett bud på hästen som dom accepterat!
Har hört att det är enklare att registrera som stor häst,då man inte behöver ha ut mätmän!
Hur gör man vid registrering? Vart/ vem vänder jag mig till? Har endast haft färdigregistrerade hästar tidigare och vet ej hur allt går till!
Vart/vem vänder man sig vid pass-reg?

Sv: Regga som stor eller ponny?

Hästpass söker du hos det avelsförbundet du registerar hästen i- detta beror ju på vilken ras det är. Vart du ska vända dig beror på vad hästen är för ras- har den några papper alls?

om hästen/ponnyn ligger precis under måttet, men fortfarande växer, skulle jag nog regga som Häst. det verkar ju då väldigt troligt att den färdigvuxen kommer att vara häst. har han/hon dock slutat växa, räknas det väl som ponny när de ligger precis?

Tävlingsmässigt spelar det väl egentligen inte någon roll om den råkar vara "reggad" i ex. ASRP o skulle gått över ponny-gränsen.
Men jag hade provat att få hästen till ponny! Den är mer värd om du sen skulle sälja den.
Jag köpte ett sto som var på gränsen. Jag trodde helt klart att hon var precis över ponnymåttet. Hon var "reggad" i ASRP o 8 år. Efter ca. ½ år tog jag ut en mät-man som kollade henne. Tja, han trodde inte det var något problem att hon var ponny! Beställde tid för slutmätning med vet. + 2 mät-män. Hon slutade som 147,7 cm!
Vet du stam osv på den? Hur gammal? Vet du inte och den är på gränsen, ta kontakt med ASRP (Avelsförbundet Svensk RidPonny). Är det en yngre häst som fortfarande växer, ta kontakt med SH.

Finns inga papper på hästen,mer än importpappren som är 5-6 år gamla!
Där står det ca 150 cm!
Ålder 9år,så färdigväxt,korsning!

Förlåt,jag skrev fel,hon kom till sverige som 6 åring!

Som sagt, jag hade tagit ut en mät-man först för att kolla om det är finns chans att den är D-ponny! Skulle det inte vara något problem hade jag "reggat" den i ASRP. Då kan du "samköra" slutmätningen (2 mät-män) och vet. som kan skriva id-pappren, chippa osv.
Jag tycker det är bättre att ha en D-ponny, än en så liten storhäst.....om det går naturligtvis. ;) Nu menar jag inte att man ska verka ner hästen så den blöder eller så, om nu någon tror det :o. Utan bara att du bör kolla först om den håller ponnymåttet!

Nu är allt klart! Hästen kommar att reggas som stor,anledningen är att om någon av döttrarna vill tävla henne,så bör hon vara stor häst! Men troligtvis blir det mest skogsmulle-häst,men ifall..
Och eftersom hästen levt ett tufft liv,så kommer den aldrig att säljas,vi blir sista familjen! Så hästen kommer aldrig att säljas!
Så imorgon kommer id-kontrollant och fixar allt inkl chip!Sen in med alla papper till det avelsförbundet där hon ska reggas i!
Tack för alla svar!:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 551
Senast: zabby
·
Hundhälsa Jag får väl börja från början. Jag har en helt fantastiskt underbar papillon tik som är nyss fyllda 7år... Jag har haft henne sedan...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: _Skifting_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama