Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Det är ett visst antal kilometer man måste köra jag tror det var 50?

Denna EG förordningen gäller för företag som ska ha exportbidrag för att exportera till länder utanför EU. De får inte bidraget om de inte uppfyller kraven. Detta kommer inte ändra någonting för lilla lisa som ska köra till grannklubben.

Visa mig var du läst det nån stans.... för i så fall vet du nåt helt annat än handläggaren på Jordbruksverket eller djurskyddsinspektören på miljö & hälsoskyddskontoret som jag pratat med eller Ridsportförbundet heller för den delen.
Du får köra ENSTAKA (mycket enstaka enl SJV) transporter understigande 64 km, dvs du kan åka till tävlingsplatser närmre än 3,2 mil (finns en för vår ridskola)
Hade varit SUPER om du haft rätt, men sorry............

Jag har gått kursen och den riktar sig inte bara till företag som skall ha transportbidrag utan till alla som har hästar i ekonomisk verksamhet.
50km gäller som maxgräns för att enstaka gånger transportera hästar så som till och från bete. Gör man det på regelbunden basis gäller det att ha kompetens bevis.
Jag återkommer med en längre sammanfattning när jag har mer tid att författa den.
I senaste Ridsport fanns det ett stor artikel också som sammanfattade det bra.

Har tittat igenom dina länkar och du får nog läsa lite ordentligare innan du säger att detta bara gäller de som skall ha exportbidrag. Tyvärr har inte SJV (eller motsvarande i andra länder) samma tolkning av "ekonomisk verksamhet" som du har. Ser fram emot "Skaunes" redogörelse för kursen samt utlovat svar från SJV om huruvida de kommer att lämna dispens för ridskolehästar som skjutsas av privatpersoner till småtävlingar (max lokal pratar dom om)

okej men eftersom jag visade dig det så kan du visa mig vart jag skrev ordet BARA. ? ? ?

Jag sa att det inte kommer beröra lilla lisa som ska åka tll grannklubben.

det kommer inte beröra några av oss "vanliga" ryttare som åker och tävlar på lokala tävlingar etc, för hur kan du få det till att vara en ekonomisk verksamhet?

okej men eftersom jag visade dig det så kan du visa mig vart jag skrev ordet BARA. ? ? ?

Jag sa att det inte kommer beröra lilla lisa som ska åka tll grannklubben.

det kommer inte beröra några av oss "vanliga" ryttare som åker och tävlar på lokala tävlingar etc, för hur kan du få det till att vara en ekonomisk verksamhet?

Så jag räknas inte som "vanlig" ryttare för att jag någon gång om året åker och tävlar internationell fälttävlan :smirk:

Alla som har tankar på att rida något utomlands måste tyvärr ta detta certifikat.

Och det finns en uppsjö "vanliga" ryttare som bara har en häst som måste åka land och rike runt om man vill hålla på med fälttävlan. Vad jag förstår måste alla dessa ta detta certifikat

Det är ett visst antal kilometer man måste köra jag tror det var 50?

Denna EG förordningen gäller för företag som ska ha exportbidrag för att exportera till länder utanför EU. De får inte bidraget om de inte uppfyller kraven. Detta kommer inte ändra någonting för lilla lisa som ska köra till grannklubben.

Har svårt att inte tolka detta som att du menar att bestämmelsen gäller ovanstående företag (och inte oss andra)därav mitt "bara". Lilla Lisa som jag skrev om rider ridskoleponny och berörs också av detta, men du menade såklart en annan Lilla Lisa i ditt svar, du får ursäkta jag är gammal och fattar lite trögt :confused:

du skrev att när hennes (lisas)föräldrar ska behöva ta detta när de ska åka och tävla på grannklubben - och svaret är då nej.

Så jag räknas inte som "vanlig" ryttare för att jag någon gång om året åker och tävlar internationell fälttävlan :smirk:

Alla som har tankar på att rida något utomlands måste tyvärr ta detta certifikat.

Och det finns en uppsjö "vanliga" ryttare som bara har en häst som måste åka land och rike runt om man vill hålla på med fälttävlan. Vad jag förstår måste alla dessa ta detta certifikat

Ja men det tycker jag är helt okej! att man ska behöva ta det om man tävlar internationellt och ska tävla i andra länder!

Varför det?? Det är ju lika långt för mig att åka till Tyskland som att åka uppåt landet!

Gör jag dessutom detta en gång om året så känns inte en kurs på 2500kr speciellt motiverat direkt :crazy:

du skrev att när hennes (lisas)föräldrar ska behöva ta detta när de ska åka och tävla på grannklubben - och svaret är då nej.

Om grannklubben ligger mer än 65km från stallet då?

Svaret är inte nej! (i varje fall inte än, de jobbar på det på SJV) Ridskolehästar ingår i ekonomisk verksamhet. Dom kan få åka ENSTAKA resor under 65 km, dvs till en tävlingsplats 3,2 mil bort (såvida de inte stallar upp 2 dygn räknas både dit och hemresan) det har vi EN klubb som inte är längre bort. Så Lisas mamma eller pappa måste visst ha kompetensbevis
Vilket säkert slakthästarna får det bättre för :devil:

Bock och tack! Min pålle var "godkänd", hon är en Brandenburger. Bra och veta den dagen första fölungen ska "tillverkas"!

När jag läste om lagen i Ridsport så upptäckte jag att de ju även skrev att tillståndet inte krävdes i "lilla Lisas fall på ridskolehästen" om resan var kortare än var det 6,5 mil. Eller fattade jag det fel?

Åh vad roligt! Jag har ju också två Brandenburger :D Vad är det för stam på din?

Ja men det tycker jag är helt okej! att man ska behöva ta det om man tävlar internationellt och ska tävla i andra länder!

ursäkta men snacka om att "bara det inte berör mej"- tanke.

Vi har närmare till massor av tävlingar i Dk och Tyskland och varför det ska vara annorlunda med transport dit har jag svårt att förstå. Kan ju vara motsvarande en lokal vi tävlar på där. :crazy:

Vi fick besked av herrn som var med i Ridsport att eftersom vi är lantbrukare och har de flesta hästarna i rörelse gäller tillståndet oss även om just den hästen hon just då tävlar med är helt privat. :(

Kan t.o.m bli problem om tex en etablerad ryttare ÅKER (utan häst) med en privat transportör. Allt handlar ju om olika nitiska inspektörer.

Vi får väl se vad som händer. En fördel iallafall att fälttävlan drar igång senare...

du får ha din åsikt och jag min utan att du ska försöka nervärdera mig.

tyskland är ett helt annat land än sverige, och när man åker över gränserna i eu tycker jag att det är superbra att man har samma regler i alla länder!

hur menar ni att det ska vara da?

att man får transporterea i hela eu och inte behöver ha kompetensbevis? det är ju absurt och det kan ni inte mena, alla hemska slakttransporter kommerj u att klara sig undan då. Så hur menar ni att gränsens ka dras? vem får köra hästar utan kompetensbevis och vem ska vara tvungen att ta det?

du får ha din åsikt och jag min utan att du ska försöka nervärdera mig.

tyskland är ett helt annat land än sverige, och när man åker över gränserna i eu tycker jag att det är superbra att man har samma regler i alla länder!

hur menar ni att det ska vara da?

att man får transporterea i hela eu och inte behöver ha kompetensbevis? det är ju absurt och det kan ni inte mena, alla hemska slakttransporter kommerj u att klara sig undan då. Så hur menar ni att gränsens ka dras? vem får köra hästar utan kompetensbevis och vem ska vara tvungen att ta det?

Så som jag tidigare skrev i tråden kanske :smirk:

Jag anser att det är speditörer och chaufförer av transporter som tar betalt för att köra en häst en specifik sträcka som skall omfattas av denna lag.

Jag förstår inte varför alla skall omfattas av denna nya regel??

Så bara för att min sambo skulle följa med på en tävling en gång på ett år så är han tvungen att gå denna kurs på 2500kr!!!!

Liksom alla som kör till och från tävling etc ALLA medföljande i bilen.

Så här skrev jag :D

Om man särskriver på det sättet så klarar sig inte slakttransporterna undan, däremot så klarar sig jag och andra "amatörer" som rider internationellt

ja det är klart att de ska omfattas.

men de som transporterar slaktdjuren som gör det för egen räkning da? hur ska de omfattas? eller ska dom inte det?

alltså dom företag som själva transporterar ner sina djur till t.ex. egypten för att sälja dem? dom som inte anställer ett transportföretag alltså.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Vid förbundsstyrelsens senaste möte utsågs en rad nya ledamöter för 2008-2009 i olika utskott, styrelser och kommittéer...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Fälttävlans förbundskapten Jan Jönsson lämnar sitt uppdrag vid årsskiftet 2008/2009. Det innebär att OS i augusti blir Jönssons...
Svar
0
· Visningar
841
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) I februari kom Jordbruksverket tillsammans med representanter från hästnäringen fram till vad som ska rymmas och inte rymmas...
Svar
0
· Visningar
852
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) I Rotterdam firar de svenska hoppryttarna midsommarafton på banan med fjärde omgången i superligan. På den 60-firande tävlingen...
Svar
0
· Visningar
696
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama