Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet

HAHAHAHAHAHAHA!!!!!

nu kommer detta ut....:rofl:

Jag tror det var i våras som vi började tragla med detta å då var tydligen inte alla regler klara för vi fick olika besked.hmmm..

Först lät allt så enkelt, bara betala (som vanligt) en avgift och sen var allt klart.
Sen kom kursen som då kanske skulle kosta runt 5000:-! (HICK!)
Sen övervakningskamera som skulle kopplas till lastlucka och varje gång man stannade.(dubbel hick)
Sen kom GPS..Håhå ja ja...då började vi tröttna eftersom vi har hästarna som rörelse men åker typ på utställning,sjukresa osv, vi transporterar inte andras djur mot kostnad...

Det finns vissa luckor så man inte behöver tillståndet som rörelse, ex begränsad körsträcka/tid och om det fanns veterinär på ex tävlingstället, om jag inte minns helt fel.

Grejen var att som vi fattade det: Är man ex hovslagare och kommer köra sina privata hästar (som inte är i rörelsen) måste man ha tillstånd eftersom man har ett djurrelaterat yrke...

Tycker att denna lag/regel som många andra tycker också ska gälla yrkesamma djurstransportörer, för det är nog det som var tanken från början, men Sverige ska ju alltid överdriva....

Nåväl, vi betalade avgiften fick ett papper (tillstånd) och väntar på eventuell kurs, de skulle tydligen höra av sig.....
Men än är det väl inte över.......:devil:

Vänta bara vad som lurar runt nästa hörn...är luttrad...

Har försökt läsa igenom alla bestämmelserna och är nu, om möjligt, ännu mer förvirrad...:devil:
Kan nån som fattar bättre än mig svara på:
Måste man ha "godkänd medhjälpare" med när man kör en (eller två) häst (hästar) eller gäller detta bara när man har flera hästar på lastbil?
Är det bara ekonomisk verksamhet när man har ekonomisk vinning av hästarna eller räcker det att man har F-skatt sedel alt. är momspliktig (och är t.ex tränare)?
Är ridskolehästen alltid ekonomisk verksamhet, eller är det OK att (privata) ridskoleföräldrar kör den på småtävlingar på dess fritid (som lov och helger)
Hela förordningen verkar skriven med slakttransporter framför ögonen vilket gör den omöjlig att tolka för vanliga hästägare tycker jag :confused:

Man måste ej ha en "godkänd medhjälpare" med under transporten om chaffören själv agerar skötare, men OM man har en skötare med ska denne också ha gått utbildningen.
Det räcker att hästen är kopplad till någon ekonomisk verksamhet, den behöver ej gå med vinst.
En ridskolehäst som ägs av ridskolan är alltid kopplad till en ekonomisk verksamhet oavsett när den transporteras.

"Viss information (fr a transportörens namn och tillståndsnummer - men ingen sekretesskyddad info) ska finnas tillgänglig för allmänheten via internet."

Är inte detta lite väl långt gånget nu. Ska de bli lag på att ha internet också?

Stod det inte att alla som åker med ska vara godkända, dvs. även den liftaren man plockar upp.

Man måste ej ha en "godkänd medhjälpare" med under transporten om chaffören själv agerar skötare, men OM man har en skötare med ska denne också ha gått utbildningen.
Det räcker att hästen är kopplad till någon ekonomisk verksamhet, den behöver ej gå med vinst.
En ridskolehäst som ägs av ridskolan är alltid kopplad till en ekonomisk verksamhet oavsett när den transporteras.

Då betyder denna regel döden för de som inte har egen häst och som lånar ridskolans hästar.

Och hur många har med sig enbart sällskap i bilen på tävling?? De allra flesta står ju och håller hästen etc oavsett om ryttaren själv gör i ordning den

Så alltså gäller lagen då om man som privatperson transporterar en häst som ägs av ett bolag av ngt slag?

Hur funkar det om stallägaren (har firma) transporterar min hobbyhäst? Då krävs väl också tillstånd?

I allafall, jösses, tänk att det finns sådana som avlönas med skattemedel och EU-pengar för att klura ut sådana här vansinnigheter!! :crazy:

Då betyder denna regel döden för de som inte har egen häst och som lånar ridskolans hästar.

Och hur många har med sig enbart sällskap i bilen på tävling?? De allra flesta står ju och håller hästen etc oavsett om ryttaren själv gör i ordning den

Vi pratade om detta på styrelsemöte på ridskolan igår, folk trodde inte det var sant, att jag drev med dom eller fått allt bakom flötet :confused:
Jag har en hel hög små ponnyryttare som långt om länge fått sina gröna kort och tjatat öronen av mamma/pappa att sätta dragkrok på bilen och som nu äntligen skulle få åka på lokaltävling men sina härliga "sköthästar"
Fy faaaaaan ! säger jag bara :cry:

Ett sista halmstrå......

När ridskolan är föreningsdriven, dvs drivs av en ideell förening på en kommunal anläggning är det fortfarande en ekonomisk verksamhet?

Och en sista desperat....

Om ungdomssektionen äger hästarna....;)

Ett sista halmstrå......

När ridskolan är föreningsdriven, dvs drivs av en ideell förening på en kommunal anläggning är det fortfarande en ekonomisk verksamhet?

Är det helt ideellt och inte kopplat till någon ekonomisk verksamhet så behövs ej tillståndet. Jag har dock svårt att tro att hela ridskolan är helt ideell, man betalar väl t ex löner till ridlärare och hur får man pengar till att hålla hästarna? Ofta har man sektioner på ridskolan och om då t ex ungdomssektionen äger hästarna och de privat betalar dessa så behöver man inget tillstånd, men det är väl inte så vanligt att man har det så antar jag?

Inte ekonomisk vinning utan ekonomisk verksamhet. Om du då äger hästen som privatperson och tävlar som hobby så ska du inte omfattas av detta så som jag har förstått det.

Det jag tycker ät spännade är att även hästskötare skall komma att omfattas av detta. Jag åker ofta med på travtävlingar som hästskötare... alltså bör jag gå kursen. Travhästarna ägs av en enskild firma och ingår i en verksamhet. Åker jag själv med min hopphäst till en tävling så skall det inte behövas...

Jag har en hel hög små ponnyryttare som långt om länge fått sina gröna kort och tjatat öronen av mamma/pappa att sätta dragkrok på bilen och som nu äntligen skulle få åka på lokaltävling men sina härliga "sköthästar"
Fy faaaaaan ! säger jag bara :cry:

Va arg man blir!!!:devil:
Ska vi rida till sthlm (ja, för de flesta av oss får ju inte köra sina hästar) och demostrera!!!????:devil:

Va arg man blir!!!:devil:
Ska vi rida till sthlm (ja, för de flesta av oss får ju inte köra sina hästar) och demostrera!!!????:devil:

Ett sätt att demonstrera är ju att helt enkelt skita i lagen. Givetvis måste man vara medveten om att det kan få konsekvenser. Om ett fall med en liten ponnyryttare som lånat en ridskolehäst kommer till rättegång så tror jag det blir en lagom demonstration i sig.

Sen är ju en sak att det finns en lag. En annan sak är hur den kommer att kontrolleras. Jag gissar att våra myndigheter kommer att prioritera andra saker än det här.

Som privatperson och företagare kan jag skita i bestämmelsen och se vad som händer (såvida det inte är såna hiskeliga böter som nån nämnde att de hade i Danmark) Precis som jag kört med överlast på finkan i 30 år
Men som ridskolechef eller föreningsstyrelse kan jag verkligen uppmana ridskoleföräldrarna att strunta i bestämmelser ??? Är vi att betrakta som seriös förening då?

Men som ridskolechef eller föreningsstyrelse kan jag verkligen uppmana ridskoleföräldrarna att strunta i bestämmelser ??? Är vi att betrakta som seriös förening då?

En bra fråga, jag vet inte faktiskt.

Det du måste göra är att upplysa om att det är förbjudet. Men även om beslutet är föräldrarnas så är det väl ett gränsfall om det är seriöst av dig ändå.

Jag är bara så trött på sånt här byråkratiskt trams. Om det visar sig att hemska slakttransporter upphör inom EU med den här lagen så är jag beredd att ändra uppfattning dock. Men jag tvivlar starkt.

Ja vilket schå en polis som stoppar ett transportekipage skulle ha att fastställa om det i det avseendet ÄR en olaglig transport eller inte! Måste ju kolla upp ägarförhållandet på hästen, och hur görs det? Lagen verkar ju inte säga att hästpasset måste medfölja vid all transport, så om den som kör hästen säger att den är privatperson och äger kusen i fråga fast den lånats från en ridskola, hur ska polisen då motbevisa det?

Jo, det tror jag att jag lyckades läsa mig till på SJV:s sida att passet skall medföras..... annas hade jag också tänkt mig den varianten :angel:

Men ägarförhållanden står väl inte i passet?
Ponera:
Hur blir det för en fodervärd som har hästen som privatperson om hästen ägs av ett bolag??

Jag är anmäld till kursen förresten. Den kommer att hållas på måndag. Det ska bli spännade att se vad den kan tänkas innehålla.

Senast ändrad:

Men ägarförhållanden står väl inte i passet?
Ponera:
Hur blir det för en fodervärd som har hästen som privatperson om hästen ägs av ett bolag??

Jag är anmäld till kursen förresten. Den kommer att hållas på måndag. Det ska bli spännade att se vad den kan tänkas innehålla.

Nog står det i alla pass vem som äger hästen... vid ägarbyte får man ju en liten klisterlapp med stämpel som skall klistras in så att uppgifterna alltid är rätt.

Vad jag kan läsa ut hittills så är det ju vem som äger hästen som är intressant, alltså är du fodervärd för en firmahäst så omfattas du av bestämmelsen och även om du hyr en häst (från t.ex ett ridläger över vintern)

I mina pass står det inte vem som är ägare endast uppfödare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Vid förbundsstyrelsens senaste möte utsågs en rad nya ledamöter för 2008-2009 i olika utskott, styrelser och kommittéer...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Fälttävlans förbundskapten Jan Jönsson lämnar sitt uppdrag vid årsskiftet 2008/2009. Det innebär att OS i augusti blir Jönssons...
Svar
0
· Visningar
841
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) I februari kom Jordbruksverket tillsammans med representanter från hästnäringen fram till vad som ska rymmas och inte rymmas...
Svar
0
· Visningar
852
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) I Rotterdam firar de svenska hoppryttarna midsommarafton på banan med fjärde omgången i superligan. På den 60-firande tävlingen...
Svar
0
· Visningar
696
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama