Regelfråga Reining

alazzi

Trådstartare
När jag studerar mönstrena för reiningen så tolkar jag det som att man måste stoppa mellan mittenkonen och den sista konen? Men det står egentligen inte utskrivet i texten så därför funderar jag på vad som egentligen är rätt? Får man rida förbi slutkonen och göra stoppet efter den konen och ändå slippa minus? I helgens tävling var nämligen konerna så tätt ställda så jag var verkligen osäker på hur jag skulle rida. Men i några mönster, där man har sin rundown på medellinjen, där är stoppet utritat efter slutkonen så det är inte helt lätt att tolka hur man ska rida. Eller så är det bara jag som är trögfattad:D

Sv: Regelfråga Reining

Står väl i alla mönster att stoppet ska göras minst 6 meter från vägg/staket

Alltså förbi mittmarkeringen, minst 6 meter från vägg/staket

Edit: Nu har jag ju inte sett alla mönster från alla regelböcker, men dom jag sett både wras, aqha så står det iallafall minst 6 meter från väggen. Står det inget om det?

Senast ändrad:

Jo, 6 meter från vägg, staket gäller väl både från sidan och från kortsidan. Men den regeln är ju utskriven i klartext. Men då spelar det ingen roll om sista konen är placerad nära mittenkonen bara man stoppar minst 6 meter före kortsidan. Men nu i helgen så vara sista konen placerad löjligt nära mittenkonen.

Nu är ju min regelbok tysk, men jag antar att mönstrena är detsamma som aqha. Jämför mönster nr 6 och mönster nummer 7. I 7:an har du rundowns på medellilnjen och stoppet är markerat efter slutkonen. I mönster nummer 6 är stoppet utritat före slutkonen. Jag borde givetvis frågat domaren, men det blev inte av, jag hade fullt upp med att packa allt eftersom det var dagens sista klass för min del och jag ville komma iväg.

I alla mönster ska du rida som det står i texten, bilden är bara till för att illustrera mönstret.
Det som står är efter vilken kona du ska stoppa, det spelar ingen roll hur långt efter den du stoppar, bara du är klart förbi (stoppar man innan konen blir det 2 minus i straff/penalty).
Och 6 meter från vägg/staket gäller i sidled, du ska alltså vara minst 6 meter ifrån väggen/staketet på rundownen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur