Sv: Regelbundna kiropraktorbesök..
Jag kan egentligen inte svara riktigt på frågan, iom att det finns både bra och dåliga alternativare, och det finns de som ser vissa saker men inte andra, och vice versa. Dvs utan att någon av dem behöver ha fel eller vara dålig, så ser de olika saker.
Bägge mina var sneda. Fast det tog rätt lång tid och ett byte (av en slump/tillfällighet ska tilläggas) innan det uppdagades.
För unghästen innebar bytet av equiatriker helt ärligt byte av väg från den mot slaktbilen till den mot fungerande ridhäst. Hon har ju som bekant haft djävulska problem med oförklarliga ledinflammationer efter sin vurpa i hagen, och utdömd två ggr. Trots mycket regelbunden koll av equiatriker som har gott rykte och jag hade fullt förtroende av så hjälpte det nada. Och den equi ansåg att hon INTE var sned trots specifik frågeställning. Inte heller valacken sas det något om att han var sned, men där frågades inte specifikt. Dåvarande equiatrikern ansåg att det 'bara var att slå ihjä'l' unghästen, och jag & equiatrikern fick en liten kontrovers där när jag tyckte att hon gärna kunde låta bli att uttrycka just den åsikten fler ggr.. Och efter utdömning nummer två, som jag vägrade gå med på, så tyckte veterinären att ytterligare en koll med specifik frågeställning snedhet bäcken kunde vara bra, och då blev det ju en ny equiatriker. Som direkt konstaterade att stackarn var sned och vind så det förslog. Sned bäcken/SI-led, sned bog och sned nacke. Han visade också på de - när man visste hur man skulle titta - tydliga tecknen på att hon var sneed. Hon rättades och har hållit sig rak sedan dess. Och vad viktigare är - fri från hälta och ledinflammationer.. Det har gått fyra månader så för tidigt att ropa hej för högt, men ändock..
Valacken var sned bäcken/SI-led och bog, rättades och var rak i tre månader, sen var han sned bak igen. Han har ju dock en rörelstörning vänster bak och sparar vänster bak. Han har dessutom antagligen varit sned lääääänge, så inte så oroande egentligen att snedheten kom tillbaka. Han är rättad igen. Jag märker dock ingen större skillnad på sned eller inte sned när det gäller honom, men så har han sen han rättades inte gjort annat än lallat. Dock både kändes och såg han tvärfin ut sned, så.. Det är en häst som är extremt tålig och det ska mycket till innan han ska klaga kanske ska tilläggas. Och inte visat minsta hälta eller sekundärproblem av snedheten. Han klinikkontrollerades innan snedheten upptäcktes, efter en sommar med - för honom, som är triangelmärkt - hård träning, och hade då inga 'nya' skavanker, utan det som fanns var exakt detsamma som fanns vid utdömningen, det från VB (som tyvärr inte kunnat förhindrats eller botats med all världens kiropraktorer, det handlar om en skelettdefekt).
Så, för valacken tycks det vara detsamma med kiropraktor eller utan. För unghästen var det skillnaden mellan natt och dag. Men det krävde 'rätt' equiatriker. Med den gamla var det ingen skillnad eftersom grundproblemet aldrig noterades och korrigerades.
Sen, JAG har regelbundna equiatrikerbesök alldeles oavsett om de är fräscha eller ej, enligt devisen att det jag kan hjälpa dem med hjälper jag dem gärna med. Dels för man kanske kan mära saker i ett tidigt skede, men framförallt för att hästarna uppenbart gillar massagen, och om det så bara är 'mysfaktorn' så är den väl värd det. Så, om han så var här varannan månad, masserade och sa 'allt helt perfekt', så skulle jag fortsätta ha ut honom varannan månad, för min och hästarnas välbefinnandes skull.
Och i ekonomifilen för hästarna står equiatrikerbesök under posten 'friskvård' ja
Equiatrikern kommer med 6 - 8 veckors intervall (om inget akut inträffar), lite beroende på hur det passar med mina jobbtider. Han bor inte här men är här i krokarna (på en stor travcamp) varannan vecka, så det är lätt att lägga in en extratid om jag är osäker eller nojig eller något händer. Men generellt så 6 - 8 veckor, eftersom han vill ha den tiden emellan så det hinner gå lite tid emellan.