Regelbundna kiropraktorbesök..

Djurjouren

Trådstartare
...håller veterinären borta?
Är det så eller hoppas man bara att det är så.
Ni som har mkt problem med halta hästar, hur ofta anlitar ni kiropraktor/massör/annan alternativare.
Och hur ofta anlitade ni dem innan hästen blev halt?
Ni som har ohalta hästar, hur ofta anlitar ni alternativare?

Sv: Regelbundna kiropraktorbesök..

Jag hoppas att det är så, hitttills har det iaf funkat.

Jag har ohalta hästar och anlitar massör med rätt oregelbundna intervall. Ett par gånger per termin och så kanske en gång under sommaren. Det beror lite på när massören är på väg åt mitt håll. Finns en häst fysioterapeut i kommunen men jag har ingen större tilltro till denne. Anlitar hellre "min" massör som bor längre bort och är lite dyrare. Hon har vidareutbildat sig och är nu nåt som skulle kunna kallas hästterapeut, hon använder laser, tns (är det så det kallas?) och soft kiropraktik.

Jag är nöjd och har de facto lyckats mota Olle i grind ett par gånger.

Jag kan egentligen inte svara riktigt på frågan, iom att det finns både bra och dåliga alternativare, och det finns de som ser vissa saker men inte andra, och vice versa. Dvs utan att någon av dem behöver ha fel eller vara dålig, så ser de olika saker.

Bägge mina var sneda. Fast det tog rätt lång tid och ett byte (av en slump/tillfällighet ska tilläggas) innan det uppdagades.

För unghästen innebar bytet av equiatriker helt ärligt byte av väg från den mot slaktbilen till den mot fungerande ridhäst. Hon har ju som bekant haft djävulska problem med oförklarliga ledinflammationer efter sin vurpa i hagen, och utdömd två ggr. Trots mycket regelbunden koll av equiatriker som har gott rykte och jag hade fullt förtroende av så hjälpte det nada. Och den equi ansåg att hon INTE var sned trots specifik frågeställning. Inte heller valacken sas det något om att han var sned, men där frågades inte specifikt. Dåvarande equiatrikern ansåg att det 'bara var att slå ihjä'l' unghästen, och jag & equiatrikern fick en liten kontrovers där när jag tyckte att hon gärna kunde låta bli att uttrycka just den åsikten fler ggr.. Och efter utdömning nummer två, som jag vägrade gå med på, så tyckte veterinären att ytterligare en koll med specifik frågeställning snedhet bäcken kunde vara bra, och då blev det ju en ny equiatriker. Som direkt konstaterade att stackarn var sned och vind så det förslog. Sned bäcken/SI-led, sned bog och sned nacke. Han visade också på de - när man visste hur man skulle titta - tydliga tecknen på att hon var sneed. Hon rättades och har hållit sig rak sedan dess. Och vad viktigare är - fri från hälta och ledinflammationer.. Det har gått fyra månader så för tidigt att ropa hej för högt, men ändock..

Valacken var sned bäcken/SI-led och bog, rättades och var rak i tre månader, sen var han sned bak igen. Han har ju dock en rörelstörning vänster bak och sparar vänster bak. Han har dessutom antagligen varit sned lääääänge, så inte så oroande egentligen att snedheten kom tillbaka. Han är rättad igen. Jag märker dock ingen större skillnad på sned eller inte sned när det gäller honom, men så har han sen han rättades inte gjort annat än lallat. Dock både kändes och såg han tvärfin ut sned, så.. Det är en häst som är extremt tålig och det ska mycket till innan han ska klaga kanske ska tilläggas. Och inte visat minsta hälta eller sekundärproblem av snedheten. Han klinikkontrollerades innan snedheten upptäcktes, efter en sommar med - för honom, som är triangelmärkt - hård träning, och hade då inga 'nya' skavanker, utan det som fanns var exakt detsamma som fanns vid utdömningen, det från VB (som tyvärr inte kunnat förhindrats eller botats med all världens kiropraktorer, det handlar om en skelettdefekt).

Så, för valacken tycks det vara detsamma med kiropraktor eller utan. För unghästen var det skillnaden mellan natt och dag. Men det krävde 'rätt' equiatriker. Med den gamla var det ingen skillnad eftersom grundproblemet aldrig noterades och korrigerades.

Sen, JAG har regelbundna equiatrikerbesök alldeles oavsett om de är fräscha eller ej, enligt devisen att det jag kan hjälpa dem med hjälper jag dem gärna med. Dels för man kanske kan mära saker i ett tidigt skede, men framförallt för att hästarna uppenbart gillar massagen, och om det så bara är 'mysfaktorn' så är den väl värd det. Så, om han så var här varannan månad, masserade och sa 'allt helt perfekt', så skulle jag fortsätta ha ut honom varannan månad, för min och hästarnas välbefinnandes skull.

Och i ekonomifilen för hästarna står equiatrikerbesök under posten 'friskvård' ja ;)

Equiatrikern kommer med 6 - 8 veckors intervall (om inget akut inträffar), lite beroende på hur det passar med mina jobbtider. Han bor inte här men är här i krokarna (på en stor travcamp) varannan vecka, så det är lätt att lägga in en extratid om jag är osäker eller nojig eller något händer. Men generellt så 6 - 8 veckor, eftersom han vill ha den tiden emellan så det hinner gå lite tid emellan.

Jag hade en häst med mycket problem..

Innan hältan kom så hade jag aldrig använt mig av en massör/ET osv..

När hästen blev halt så hade min vetrinär och en fysiuteraput(stavas:angel: ) samarbete och jag träffade "fys" två gånger innan första friskförklaringen sen 5 gånger varav 3 där dom behandlade. Under tiden hade vi också ute några massörer och tre ET/kiopraktiker varav det bara var två som fick behandla dom andra tittade bara.

Med min förra ponny så hadevi inte haft ute någon innan men efter behandlingen och opration tog vi ut en Ostiopat som behandlade ponnyn två gånger sen behövdes det inte mer och ponnyn gicksom en klocka igen. Ponnyn har inte häller behöft behandlas hos nya ägarna..

Har en massör som är hur duktig som helst så har inte haft några problem med halta hästar.Fördelen med att ta ut en duktig massör i tid är att de kan känna en hälta innan hästen blivit halt o ta bort den.Då har man chans att kolla upp varför en hälta var på väg men utan att behöva ha en sjuk häst.

För 2-3 år sedan var min häst dålig. Hältor som hoppade runt, muskelöm i hela kroppen, det bara vandrade runt. Det tog ett år innan vi fick diagnos och rätt behandling. Under den tid hon var dålig fick min häst akupunktur (förvisso av en vet. ) varje till varannan vecka i ung. ett halvårs tid.
Innan dess hade jag aldrig haft ute et/kiropraktor etc.
Det visade sig senare att min häst hade erlichias som satt sig i lederna och efter behandlingen upphörde allt kroppsonda.
Hon var dock stel och stapplig ett år efter och jag fick då tag i en vet. som även jobbar kiropraktiskt, och han fixade till små låsningar som hon dragit på sig under sin konvalecens.
Dessutom manipulerade han bäckenet pga en rejäl låsning av Si-leden( som hon troligtvis dragit på sig genom att gå omkull i hagen)

Nu har hon varit fullt ridbar 1,5 år, men jag fortsätter ta ut min kiropraktorvet. en ggr/halvår för kroppsgenomgång och koll av tänder (får lätt hakar).
Fördelen är att han kan hitta små små låsningar och åtgärda i ett tidigt stadium så det inte blir nån värre "grej" av det hela.
Han känner igenom hela muskulaturen noggrant och ger mig även tips om ridningen om han märker att något behöver korrigeras. Små små detaljer som jag inte ser/märker av själv.

Me like him;)

kl

Jag använder inte kiropraktor men däremot equiterapeut. Tar i normala fall ut henne nån gång per år samt när ngt känns "fel" och inte går över tämligen snabbt.

Är det en hälta eller ngt annat allvarligare tar jag ut veterinären först och ET sen.

Har dock aldrig haft några jätteproblem med halta hästar men en tjej i stallet med "rygghäst" har fått mkt mindre problem med sin häst efter hjälp med träningsprogram och behandling av ET.

Djurjouren skrev:
...håller veterinären borta?
Är det så eller hoppas man bara att det är så.
Ni som har mkt problem med halta hästar, hur ofta anlitar ni kiropraktor/massör/annan alternativare.
Och hur ofta anlitade ni dem innan hästen blev halt?
Ni som har ohalta hästar, hur ofta anlitar ni alternativare?

Jag anlitar sjukgymnast eller massör så fort jag känner att min kropp håller på att bli snedare eller stelare än vad jag kan hantera. Jag hoppas att det är en bidragande orsak till att jag peppar, peppar, kunnat hålla veterinären borta. Förra vintern hade jag en lite skum hälta på en häst, men då var det hovslagaren som behövdes. Hästen gick och spände sig i hagen på grund av underlaget och blev helt enkelt väldigt stel. Han behövde skor med broddar.

Min 7-åriga Valack har startat (Trav)49 ggr och blivit behandlad 2 ggr i ett framknä.. ena gången 0.5 grader(behandlade för att han hade en annan skada och skulle vila lite ändå) första vet jag inte för det var inte hos mig
Får regelbunden massage/stretching av mig själv (snart massör:angel: )

Upplever att dom jag masserar åt är mindre halta, men visst blir det hältor ändå..
Men jag kan tala om när det är på gång och var någonstans. Dock lite lurigt att säga varifrån det kommer när det hamnar i fram..(muskulärt)

Min ponny som jag hade i 2 år tog jag ut en "kotknackare" på. Eftersom han hade konstig stelhet i baken. När han kollade på honom såg han på en gång att det var något i korset, det visade sig att han hade haft "ryggskott" i ca 10!!! år :crazy: pga att han kanske hade gått omkull eller dylikt. Men efter det att han hade knäckt till honom blev han jättebra! Tyvärr hade jag inte kvar honom så länge efter det. Ska väl ta ut massör eller terapeut till min nya pålle bara för att kolla till och se att allt är okej. Och sedan göra det regelbundet. ;)

Mitt sto behandlas regelbundet av en ET.
Hon fick roterat bäcken efter en omkullridning för ca ett år sen och gick med det i några månader innan jag upptäckte vad som egentligen var fel. :crazy:
Hon blev öm i ryggen av och till, något hon aldrig var innan, ville inte komma i hagen, blev mkt hetare att rida.
Hon behandlades ca en gång i månaden under sommaren och därefter varannan månad ungefär. Kommer fortsätta så då hon bara blir bättre, det är helt underbart att se hennes förvandling. :)

Min valack skadade sig i somras och kändes sned när jag skulle sätta igång honom, han avlastade det framben där han varit mest skadad och parallellt med bakbenet, var ändå ua på veterinärbesiktning. :crazy:
ET behandlade det 3 ggr och han blev bra.

Jag har ut Et ungefär varannan/var tredje månad för att hålla lite koll sas. Et var ute mer förut, när jag började med nuvarande så hittade hon en hel del, bla snett bäcken som gett följdproblem, en rejäl låsning i bogen etc.

Peppar, peppar men min häst har aldrig varit halt pga av annat direkt fysisk påverkan (om man nu kan beskriva det så) dvs, en spark som ledde till en hälta som varade 2 dagar, och en idiotisk hovslagare som extremverkade hovarna vilket ledde till hovböld och sömtryck (och utbytt hovslagare :devil: )

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 682
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar