CA

Trådstartare
Vad har ni för reflexer när ni är ute med hundarna?

Jag har ett reflextäcke på min, och ett reflexband som egentligen är till tyglar men funkar perffa på kopplet. Själv har jag reflexjacka eller väst, och en benreflex och en sån där reflex som man hänger i jack etc.

Men jag tycker ändå att det känns osäkert att gå med med dessa då kvällsrundan är på landsväg utan gatubelysning.

Funderar på att köpa pannlampa till mig och nån form utav blinkhalsband till hunden. Syns blinkhalsbanden br?

Sv: Reflexer

Vi har ett reflexkoppel till hunden och en väst till oss själva. Funderar på att köpa ett reflextäckte till hunden.. Ett halsband syns inte under all hans päls (trf collie)

Min svärmor har ett blinkhalsband + "bröstreflex" till hennes BC och på honom syns det o funkar det superbra:)

Vovvarna har varsin reflex'sele'/brösta plus blinkande halsband. Syns utmärkt på långa vägar och i mörka skogar.:bow:

Själv har jag oftast ingenting:o fastän jag har en massa reflexer, men det behövs egentligen inte här vi bor, men jag har det på hundarna utifall, ni vet-vovvarna är viktigast:p

Brukar aldrig använda refleker på hunden. Bor ganska centralt men då vi är uppe i stugan på landet så använder jag blinkhalsband på honom då han nästan alltid är lös. Synd bättre än reflek tycker jag

Min hund har alltid reflexsele och ett starkt rödblinkande halsband. Funderar på att köpa en väst men hittar ingen bra.
Ngt koppel har jag aldrig på honom så där går inte att fästa några reflexer. Tillägger att han alltid har reflexer/blinkhalsband utomhus denna årstid, alla tider på dygnet. Om han skulle tappas bort eller om jag skulle råka ut för ngt och han inte kommer hem. Det är mörkt så stor del av dygnet nu.

När vi bara promenerar har jag inga direkta reflexer på mig, mer än det som redan är på jackan. Bor i skogen. Vid ridning har jag "reflexkoppel" (som en sån reflexsele fast till människor :D) eller väst, samt röd lampa som jag använder vid behov. Pannlampan har inga batterier sen 2 år tillbaka. :angel: Den hade varit bra även vid promenader då det är KOLMÖRKT i skogen där jag bor. Hästen har självklart också reflexer vid ridning.

Men jag går nästan aldrig på promenad med min hund, ffa inte sent på kvällen. På arbetet (dagtid) har han självklart sin reflex och halsband på sig hela tiden också.

Åh vad skönt med folk som utrustar sig med refelxer. Blir vansinnig när de går ute på vägar och man inte upptäcker idioterna förrän man är ända inpå. Härromdagen körde jag förbi en ryttare som bara hade refelxväst på sig, hästastakarna hade inget alls. Igår körde jag förbi en gubbe med sian två hundar, han hade en ynka jackrefelx, sån man hänger i fickan, och hundarna hade inget. Tänk om gubben skulle trilla och hundarna drar iväg, man har inte en chans att se de som liven när man kör förbi. Folk tänker alldeles för trångsint.

Jag har refelxväst på mig och hunden min har ett refelxtäcke samt refelx i kopplet.

Jag har reflextäcke på min men det sitter rätt dåligt så jag brukar oftast använda reflexselen istället. Har även koppelförlängare i reflex och en "flash ring" runt halsen på hunden + antingen lösa reflexer på mig eller så en varseljacka.

På promenad har jag reflexväst, sen har jag alltid ett reflex hängandes i ena kanten på jackan och en blinkande pryl med reflex på andra sidan jackan. Man måste ju synas även vid andra tillfällen, inte bara på promenad.

Jycken har alltid reflexsele framåt eftermiddagen och kvällen, samt reflex hängandes på kopplet hela tiden vid spännet. Samt halsband med reflexstrimmor på.

Har en reflexväst i tunnt tyg när vi går ut i mörker, när det regnar så har han ett regntäcke i reflextyg från Hööks :p

Själv har jag oftast ingenting:o fastän jag har en massa reflexer, men det behövs egentligen inte här vi bor, men jag har det på hundarna utifall, ni vet-vovvarna är viktigast:p

Precis så var jag också innan :p Hunden hade massor av reflexer på sig och jag inga. Men slutade med det för hunden har en tendens att alltid gå ner och lukta på något i diktet när det kommer bilar:angel:

Min hund har ett reflex halsband och en reflex sele och en reflex grejs på kopplet :)

IMG_0521.jpg

var och kollade på reflexer idag men det slutade med att jag inte köpte några, ångrade mig direkt när jag kom hem men får åka och köpa i morgon istället... Reflexhalsband har hon iaf... och koppel med reflex och så har jag en reflexjacka (hjälper ju i och för sig inte om hon sticker men men)

Samma täcke har Kamelen:)

Är helnöjd med detta.

Ska även skaffa blinkhalsband till honom.
Själv har jag alltid också väst, antingen jobbets varselväst eller den smidigare löparvästen

Har en ca 20 cm lång reflex längst ner på kopplet. Ibland får hon ha reflexsele (men oftast inte för hon gillar inte den) och ibland ett blinkhalsband som bara ramlar av hela tiden. :D

Min vovva har bara reflexsele just nu, ska köpa lite fler saker till henne sen. Hon har även en blinkande lampa på selen där kopplet sitter. Den blinkande lampan är mer till för att människor man möter ska se hunden, reflexerna är för bilar/mopeder osv.

Vad har ni för reflexer när ni är ute med hundarna?

Jag har ett reflextäcke på min, och ett reflexband som egentligen är till tyglar men funkar perffa på kopplet. Själv har jag reflexjacka eller väst, och en benreflex och en sån där reflex som man hänger i jack etc.

Men jag tycker ändå att det känns osäkert att gå med med dessa då kvällsrundan är på landsväg utan gatubelysning.

Funderar på att köpa pannlampa till mig och nån form utav blinkhalsband till hunden. Syns blinkhalsbanden br?

ja dom synns bra speciellt dom som blinkar rött när pudeln och jack russeln är ute och har sina hallsband på sig det man bara röda prickar som flyger runt om dom är lös

Mina ser ut som vamdrande julgranar:D
Hade först blink halsband, men de gick bara itu (slutade blinka)
Därför jag går mest längs havet, och sand + havsvatten (hundarna gillar att plaska) håll inte blinkers halsbanden för...
Eftersom de är rätt dyra när man måste köpa nya jämt och ständigt så var det inte så kul...

Av en ren slump kom jag på det!
Förmedlar gärna tipset vidare, om det är någon som jag som inte ens tänkte tanken...
Cykel lyse!:idea:
Har nu sådana röda om halsarna på dom, de går att ställa in till blinkande om man vill.
Eftersom jag har två hundar, så har jag fast sken på den "gamla" och blinkade på valpen.
Därmed så ser jag vilken som är vilken.
Cykel lampor har visat sig vara hållbara och man ser verkligen hundarna när de springer omkring i mörkret.

Jag anser att jag, hästen och hunden är olika individer som kan komma ifrån varandra. Därför ska vi alla ha egna reflexer. Dessutom ska reflexerna tala om för bilist eller annat hur stor individen är, alltså krävs benreflexer på hästen, samt reflex fram och bak. Hunden har så korta ben dock att det räcker med sele/väst och halsband för att man ska förstå vart han har alla sina ben och hans proportioner. :cool:

*kl*

Vart köper man blinkhalsbanden? Har kollat i i hundbutiken här men dom hade inga inne när jag var där senast. Det var dock ett par veckor sedan så det har kanske kommit in nu.

Men det jag tänker på är det bredare med små röda lampor/dioder fastsatta. Är det samma som ni använder?

Ska även finnas i utförande som man sätter runt bröstkorgen på hunden, syns den sämre/bättre?

Vad för pannlampor använder ni? Duger de billigare eller är det lika bra att satsa på de dyrare?

Jag använder en sån här runt halsen på min hund, det är även fäste för kopplet så man slipper ha både halsband och "ring".
022719.jpg

Flashringen har massor med ljusdioder i sig som blinkar oregelbundet i halsbandet så hunden syns väl i mörkret.
Kanske ingenting som är att stoppa runt magen på hunden dock :angel:

Hade även en Flash N'Tag förra året, fastsatt på hundens halsband och då syndes hon bra och det är den enda "blinken" som jag haft som inte gått sönder,börjat glappa eller farit illa pga. kylan efter ett litet tag. Hon syndes väldigt bra med Flash N'Tagen också, den lyser starkt och man kan välja om man vill ha den lysande hela tiden, långsamt blinkande eller snabbt blinkande. Har fortfarande kvar den och den fungerar helt felfritt men eftersom hon har Flashringen så tycker jag inte att hon behöver använda Flash N'Tagen också, ibland kommer jag dock ihåg att sätta fast den på mig själv...

fntlysbl.gif

Flashringen köpte jag på Djurmagazinet här i stan och Flash N'Tagen fick jag i present när jag beställde grejer från Anicare för över en viss summa pengar. Har dock sett att Flash N'Tagen även finns på Djurmagazinet här i stan...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka