Reflexer på vintertäcke.

kopparberg

Trådstartare
Ngn som är sykunnig och kan ge ett råd hur man får reflexer på pållens täcke?
Jag är 100% handikappad med nål och tråd, så jag har inte en susning... :o

Igår när jag kom till stallet upptäckte jag nämnligen att ena hästen inte syntes ALLS i hagen!
Hans täcke är för mörkt! Min andra häst syntes däremot litegrann.

Så jag tänke att OM de kommer lösa i mörkret (smiter ur hagen), så kommer ju bilisterna inte se gammelpållen ALLS!

Vilket fick mig att vilja ha ngn sorts reflexer på hans täcke.

Men jag har ju lärt mig att helst INTE sy i vintertäcken, har hört man förstör vattentätheten då? Stämmer det, eller är en liten söm för att få fast en reflex så liten att det inte kommer läcka pga den?

Kan man limma på kläder/täcken?

Tips snälla! :bow:

Det finns ju reflexer som "klistermärken" att sätta på jackor o dyl. Det kanske kan vara någonting som är värt att prova? Jag vet inte hur pass bra de sitter om han håller på och ruller sig och så...

Du kan ju sy fast reflexer i kantbanden om inte de "pålimmningsbara" sitter kvar. Där spelar det ju ingen roll för vattentäteheten. Om hästen har grimma i hagen kan man ju köpa en reflexgrimma.

Faktiskt så sitter Willabs gula plastreflex som man klistrar på bättre än vad man kan tro. Jag klistrade en sådan över ett hål på vintertäcket (det var thermomasters halstäckesring som han kliade bort) det satt iaf i fyra månader innan fällningen kom och han kliade bort den mot boxväggen.

Jag satte även en sådan reflex på vänstersidan, den sitter fortfarande kvar, fast den har inte varit utsatt för samma påfrestningar då djuret nästan bara kliar sig på högersidan :confused:.

Hur mycket leker hästarna med varandra/varandras täcken? Om de är skapligt lugna kan du ju knyta/limma fast reflexer på gjordar och spännen. Eller klämma fast en 'reflexsvans' med en sån där barnvantesklämma.

Jag har alltid lädergrimma på i hagen, och de med reflexer är sådana i textil har jag märkt.

Men att sy i kantbanden borde ju funka!

Mina hästar "pillar" inte ngt på varandra.
Så "barnclips" borde kanske funka?
Ska nog prova det, funkar det inte så har det ju inte kostat ngn förmögenhet!

Tack för tipsen! :bow:

Det förstör inte täcket då?
Har fått för mig att detta ytskick som gör att täcket inte släpper igenom väta är lätt att skada?
Men jag är nog sjåpig! Täckena tål nog mer än jag tror... :)

Nämen vad smart! :bow:
Ska köpa sådana så fort jag kommer till en hästaffär!
Tack för tipset, det var suveränt!

;)
om du vill ha lite mjukare mot hästen än vad tränsreflexerna brukar vara, så är det lätt att sy "nosludd" av fleecetyg och sy på reflexband (finns i tygaffär).

Hööks säljer bra reflexgrimmor, en sån har jag på hästen i hagen! Även praktisk att dra över tränset vid mörka kvällsturer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag behöver ett täcke med reflexer på, eftersom min häst går ute på kvällen efter att det blivit mörkt, och om han skulle komma lös vill...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka