Reflexer för stora pållar !?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Foxy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 154
F

Foxy

Jag har ett litet problem. Det handlar om reflexer. Min häst har grova ben, och är allmänt grov hela han. Finns det några reflexer som är större än de vanliga benreflexer?! Eller ska jag köpa såna där elastiska?! Finns det även någon reflexbrösta i större storlek?

:confused:

Boette har reflexer i flera olika storlekar...
Helelastiska finns på bl.a. börjes men dom e nog mer för ryttare än hästar...

Jag har helt vanliga benreflexer till min nordsvensk.

De reflexerna med både spänne och kardborre går att spänna ut så att de passar bra. Har stl full.
Har reflexbrösta också i storlek full. Där är elastiska band som man kan ställa ut nästan 2 dm både vid manken och vid sadelgjorden så den passar också utmärkt.

Provade med elastiska reflexband förut, men de höll inte speciellt länge. Själva det som reflekterar sprack ganska omgående. Alltså inget jag skulle vilja rekommendera.

Jag har köpt reflexer på Maxi som jag upplever är större än vanliga "hästreflexer", nu har ju jag reflexerna på mig själv när jag är ute och går men det blir ganska tjock med en täckjacka med stickad tröja under.

Har samma problem. Har alltid senskydd och reflexerna når precis runt. Man kan specialbeställa från Boett men har för mig att dom är ganska dyra.

köp reflex på metervara och sy själv? det låter svårt, men de är de inte! är man bara lite kreativ och tålamod så funkar de... :)

Jag har benreflexer med både kardborre och band (som går att ställa ut) men de räcker inte runt bakbenen ! :(
Hade även en brösta i strl. full, men den sprack 10ggr tror jag så jag gjorde en svansreflex av den istället ! =/

Ja, jag får väl sy egna.. =/

Jag kan fixa! om du vill? Jag jobbar i sadelmakeri och tar ca 80 kr/paret med rejäla kardborreband.(bild kan ordnas)

Tillverkat av 3M Scotchlite, flouriserande(syns dagtid) gul reflex, 60 greders tvätt och mjukt o smidigt material. Har det till mina egna hästar också.

Bara att du mäter omkretsen på skenbenet (fram och bak), med benskydd på om du vill ha det under.
Så tillverkar jag det efter mått beställning. Portot ligger på ca 15 kr via brevlåda.

mvh Mia
PMa mig om det verkar intressant. :smirk:

Sv: Reflexer för stora pållar !?!

jag frågade om det på boett på globenmässan, då drog dom fram en reflexbrösta som var lite ställbar, och den har jag använt både på en spinkig quarter och en riktigt biffig tinker och den passar båda. sedan har quartern ett gäng benreflexer som är på tok för stora till honom, vet inte var dom är köpta men nu snackar vi kallblodsben minst. quartern får plats med två ben i varje tror jag! elastiska benreflexer skulle jag inte satsa på, många säger att dom är usla.

Jag har köpt flouriserande (orange) på biltema dom har kardborre och räcker 1 3/4 varv (nästan 2 varv) runt benen på mina nordisar.
Jag brukar ibland ta en klädnypa och hänga reflexer i svansen, eftersom att bakifrån skyms bakbensreflexerna av den långa, tjocka svansen.

Boetts benreflexer finns upp till storlek "nordsvensk"
De är jättebra, fodrade med mjukt teddytyg

annars kan man ju sätta ihop 2 par :idea:

Finns superbra elastiska med dubbel kardborreknäppning (hade tidigare en häst med ben i tjocklek med en ardenner). Jättebra reflexfunktion också, sitter som berget.

Dock svåra att hitta tyvärr. Köpte mitt senaste par för tre år sedan på rea under Falsterboveckan...

Jag såg just att www.horze.com har benreflexer och reflexbrösta. Benreflexerna i storlek L var 27-39 cm och M var 22-33 cm och det är 3M's reflex. Den har kardborreknäppning. Bra pris!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 303
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka