Reflektioner på dessa hovar/ben??

Sv: Reflektioner på dessa hovar/ben??

En sneverkad häst kan också se ut som på bilderna.

Har jag fattat rätt...din häst blir alltså ballförsjuten när den inte rids/körs/motioneras under vintern:confused:

Stammer, jag är för gammle att rida på vintern.
Jag hålla efter med verkning, men med för lite motion trämpa han inte utt på bägge sider.
Har haft en discusion med Coari just om Statisk Belästning och Rorlig Belästning.

Titta på kronränd och se hur den är höger på insiden, hästen har belästet den träkten mer och presset upp balerna, träkten är inte i balance.

Stammer, jag är för gammle att rida på vintern.
Jag hålla efter med verkning, men med för lite motion trämpa han inte utt på bägge sider.
Har haft en discusion med Coari just om Statisk Belästning och Rorlig Belästning.

Titta på kronränd och se hur den är höger på insiden, hästen har belästet den träkten mer och presset upp balerna, träkten är inte i balance.

Ser att kronranden är högre på insidan men det kan ju också komma från att den har verkats för lite där. Tycker ändå inte att det går att avgöra framifrån om den är ballförskjuten eller inte...

Du skriver att den har belastat inner trakt mer och tryckt upp ballen(haha hoven jag snackar om:grin:) men att när man korrigerar detta inte ska verka ner inner trakten utan istället resten av hoven...har jag fattat rätt?

Eller menar du att den varit lägre på insidan från början och belastat mer där och att ballen då tryckts upp? Isåfall fattar jag att man verkar hoven överallt utom i innertrakten...

Jag vet inte vad jag ska tro.:confused:
Knäna ser ngt utåtroterade ut, men sen inte nedre falangerna:confused:
Hur är det fotat?

Jag tror varken på x bent eller parallellförskjuten, men nog borde den kunna verkas o skos bättre.
Överbenen säger väl att den är lite parallellförskjuten men...Hur länge har den gått sen sista verkning?

Foto från sidan o underifrån kanske...

Ser att kronranden är högre på insidan men det kan ju också komma från att den har verkats för lite där. Tycker ändå inte att det går att avgöra framifrån om den är ballförskjuten eller inte...

Du skriver att den har belastat inner trakt mer och tryckt upp ballen(haha hoven jag snackar om:grin:) men att när man korrigerar detta inte ska verka ner inner trakten utan istället resten av hoven...har jag fattat rätt?

Eller menar du att den varit lägre på insidan från början och belastat mer där och att ballen då tryckts upp? Isåfall fattar jag att man verkar hoven överallt utom i innertrakten...

Jag har fråge efter en bild underifrån med ett plan vinkel så vi kan se balerna och bakifrån.

Right, man vill inte sänke den inna trakten mer.

Korrekt.

Den har ju överben som kan vara kompensation för felbelastningen pga felställning.
Ärligt talat kan jag inte säga ett dugg om hållbarhet mm eftersom jag har sett så många exempel på felställningar som hästen klarat att hantera utmärkt och som varit hållbara hästar så länge man inte ändrar för mycket helt plötsligt.

Jag har fråge efter en bild underifrån med ett plan vinkel så vi kan se balerna och bakifrån.

Right, man vill inte sänke den inna trakten mer.

Korrekt.

Så kollar man underifrån på denna hästen så är alltså inner trakt högre men man sänker den inte utan verkar istället ner resten av hoven...eller tror du den ser plan ut underifrån? eller ser den lägre ut på insidan sett underifrån?

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
781
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
841
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka