Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker den ser ut att behövas verkas med på insidorna. Yttre hovhalvorna ser ut att vara större(mer utflytna) och detta har inte gjorts något åt. Tex lägga ut skon mer på insidorna. Tycker också att det tydligt syns att hoven är riktad efter skon, och inte tvärtom som det borde vara. Slått på skon och raspat av det som sticker ut.
Gillar inte heller när man använder sista sömhålet när det inte finns nån anledning tex trasigt vid andra sömhål. Onödigt att låsa hoven mer än nödvändigt(försämrad hovmekanism)...men det är min åsikt.
Äldre hovslagare utan utbildning eller utbildat sig för väldigt länge sedan?
Ska inte döma en hovis när man inte vet vilka förutsättningar denna haft...kanske såg det betydligt värre ut innan denna skodde...
Här är de
![]()
*kl*
Här är de enda bilder jag har förutom den i tråden redan
Fortsätt och kommentera och säg vad ni tycker, gärna om hållbarhet och framtida träning och tävling i ffa fälttävlan
![]()
Rätt käxi för en nyuttbilded![]()
Rent spontans så verkar den ha 2 tappskor på bak eller är detta en unghäst som endast är skodd fram???
Att den skulle vara parallelförkjuten b.f. är svårt att se eftersom bilden på benaxeln är feltagen alt, paralellförskjutningen är ringa och påverkar därmed inte nedre benets framtida hållbarhet.
Den här typen av osymetrisk hovform med uppskjutna kronränder insida b.f. samt hovarnas övriga osymetri och avvikande belastningsförhållanden har jag tagit del av ett fåtal ggr i samband med veterinär expertis.
Du undrar om hållbarheten och framtida träning och tävling som fälttävlanhäst.
Jag vill där ge dig ett råd att du först gör en grundlig kontroll av själva ryggraden och framför allt tonutskotten.
Som sagt denna obalanserade skoning beror inte på dåligt utfört arbete från hovis utan är det secundära synliga problemet på en för dagen forfarande osynligt primärt orsak.
Håller tummarna.
Rent spontans så verkar den ha 2 tappskor på bak eller är detta en unghäst som endast är skodd fram???
Att den skulle vara parallelförkjuten b.f. är svårt att se eftersom bilden på benaxeln är feltagen alt, paralellförskjutningen är ringa och påverkar därmed inte nedre benets framtida hållbarhet.
Den här typen av osymetrisk hovform med uppskjutna kronränder insida b.f. samt hovarnas övriga osymetri och avvikande belastningsförhållanden har jag tagit del av ett fåtal ggr i samband med veterinär expertis.
Du undrar om hållbarheten och framtida träning och tävling som fälttävlanhäst.
Jag vill där ge dig ett råd att du först gör en grundlig kontroll av själva ryggraden och framför allt tonutskotten.
Som sagt denna obalanserade skoning beror inte på dåligt utfört arbete från hovis utan är det secundära synliga problemet på en för dagen forfarande osynligt primärt orsak.
Håller tummarna.
Tack för bilden Ruby:
2 of them got it rightParalelförsjutning främ.
Tyvär har dom misset att hästen har balförsjutning på insiden främ.Ett par skoning till borda rätta till det.
Bra bilder;
nu kan man fråga sig "vilket siden har den största belastning, in eller uttsiden?"
hur kan du se framifån att hästen är ballförsjuten? kan likaväl va sneverkad. Ballförsjutning syns underifrån eller bakifrån. Hur skulle du skott den om den är ballförsjuten? Ni andra hovisar...hur skulle ni skott den?
Den man ser på de bilderna där man ser större delen av benen är att hästen har två överben på insidan av varje skenben, kanske därför du upplever den som X-bent... Eftersom den är oskodd bak gissar jag på att den är importerad, från typ tyskland. Därmed lite eftersatt hovvård när den varit yngre och kanske tagen lite hårt?
Är den äldre är det nog inte så mycket att göra, börja ändra för mycket kan ge större skada än att "låta det vara"
You Cain´t see it
Spot that a mile away.
Min häst är pricis likadan, det bli så när han stå och inte göra nåt över vintern.
Verkning, ta en rejäl skiva från halvvägs insiden-runt tå och över till ytter träkten så mycket jag kan, försöka att avlästa insiden lita. det bruka ta ett par skoning då har det jämna utt sig.