Reflektioner på dessa hovar/ben??

rubytoo

Trådstartare
Här är de

SAM_7413.jpg

Sv: Reflektioner på dessa hovar/ben??

Det första jag tänker på är att de känns skeva. Liksom, insidan är för "rak" och jämn, och utsidan lutar inåt och liksom trycker i kotan
(hittar inte riktigt de formuleringar jag är ute efter)

Parallelförskjutna, en anledning till att hästen går och stryker sig rätt ordentligt på vänster fram...

Parallellförskjuten, helt klart! Benen står inte rakt över hoven vilket också gör att hoven blir deformerad för att bära felbelastningen. Är den knätrång också? Går det rent? Gissar också på att den stryker sig lätt. Detta borde ha tittats på redan när hästen var föl!

Hade varit intressant att se hela benen eftersom hästen är betydligt högre på insidan på båda hovarna, finns det en anledning till detta i benstället eller är det bara en vingögd hovslagare som varit i farten ?

Tycker den ser ut att behövas verkas med på insidorna. Yttre hovhalvorna ser ut att vara större(mer utflytna) och detta har inte gjorts något åt. Tex lägga ut skon mer på insidorna. Tycker också att det tydligt syns att hoven är riktad efter skon, och inte tvärtom som det borde vara. Slått på skon och raspat av det som sticker ut.

Gillar inte heller när man använder sista sömhålet när det inte finns nån anledning tex trasigt vid andra sömhål. Onödigt att låsa hoven mer än nödvändigt(försämrad hovmekanism)...men det är min åsikt.

Äldre hovslagare utan utbildning eller utbildat sig för väldigt länge sedan?

Ska inte döma en hovis när man inte vet vilka förutsättningar denna haft...kanske såg det betydligt värre ut innan denna skodde...

*kl*

Här är de enda bilder jag har förutom den i tråden redan :D

Fortsätt och kommentera och säg vad ni tycker, gärna om hållbarhet och framtida träning och tävling i ffa fälttävlan

SAM_7398A.jpg

SAM_7397A.jpg

Tycker den ser ut att behövas verkas med på insidorna. Yttre hovhalvorna ser ut att vara större(mer utflytna) och detta har inte gjorts något åt. Tex lägga ut skon mer på insidorna. Tycker också att det tydligt syns att hoven är riktad efter skon, och inte tvärtom som det borde vara. Slått på skon och raspat av det som sticker ut.

Gillar inte heller när man använder sista sömhålet när det inte finns nån anledning tex trasigt vid andra sömhål. Onödigt att låsa hoven mer än nödvändigt(försämrad hovmekanism)...men det är min åsikt.

Äldre hovslagare utan utbildning eller utbildat sig för väldigt länge sedan?

Ska inte döma en hovis när man inte vet vilka förutsättningar denna haft...kanske såg det betydligt värre ut innan denna skodde...

Rätt käxi för en nyuttbilded :grin:

Tack för bilden Ruby:
2 of them got it right :banana: Paralelförsjutning främ.
Tyvär har dom misset att hästen har balförsjutning på insiden främ.
Ett par skoning till borda rätta till det.

Bra bilder;
nu kan man fråga sig "vilket siden har den största belastning, in eller uttsiden?"

*kl*

Här är de enda bilder jag har förutom den i tråden redan :D

Fortsätt och kommentera och säg vad ni tycker, gärna om hållbarhet och framtida träning och tävling i ffa fälttävlan

SAM_7398A.jpg

Rent spontans så verkar den ha 2 tappskor på bak eller är detta en unghäst som endast är skodd fram???

Att den skulle vara parallelförkjuten b.f. är svårt att se eftersom bilden på benaxeln är feltagen alt, paralellförskjutningen är ringa och påverkar därmed inte nedre benets framtida hållbarhet.

Den här typen av osymetrisk hovform med uppskjutna kronränder insida b.f. samt hovarnas övriga osymetri och avvikande belastningsförhållanden har jag tagit del av ett fåtal ggr i samband med veterinär expertis.

Du undrar om hållbarheten och framtida träning och tävling som fälttävlanhäst.

Jag vill där ge dig ett råd att du först gör en grundlig kontroll av själva ryggraden och framför allt tonutskotten.

Som sagt denna obalanserade skoning beror inte på dåligt utfört arbete från hovis utan är det secundära synliga problemet på en för dagen forfarande osynligt primärt orsak.

Håller tummarna.

Rätt käxi för en nyuttbilded :grin:

Oftast när jag sett skoningar som liknat denna så är det just äldre eller outbildade som skott...därför jag undrar om det kanske har ett samband :P
Kan inte tänka mig att det är en som nyligen gått ut skolan iallafall...

Rent spontans så verkar den ha 2 tappskor på bak eller är detta en unghäst som endast är skodd fram???

Att den skulle vara parallelförkjuten b.f. är svårt att se eftersom bilden på benaxeln är feltagen alt, paralellförskjutningen är ringa och påverkar därmed inte nedre benets framtida hållbarhet.

Den här typen av osymetrisk hovform med uppskjutna kronränder insida b.f. samt hovarnas övriga osymetri och avvikande belastningsförhållanden har jag tagit del av ett fåtal ggr i samband med veterinär expertis.

Jag vill där ge dig ett råd att du först gör en grundlig kontroll av själva ryggraden och framför allt tonutskotten.

Som sagt denna obalanserade skoning beror inte på dåligt utfört arbete från hovis utan är det secundära synliga problemet på en för dagen forfarande osynligt primärt orsak.

Håller tummarna.

Dålig skoning kan förvärra det hela betydligt. Men som sagt den kan ju vatt betydligt mer obalanserad innan skoningen så hovis kan ju ha fått den mycket bättre och gjort ett bra jobb. Eller så kan den ju ha förvärrat allt. Beror ju helt på hur hästen såg ut när denna började sko.

Håller tummarna.

Hästen är fullröntgad i ryggen UA. Den biljarderar rätt bra ffa höger fram.

Den är oskodd bak, dock ingen unghäst.

Själv tycker jag att den är osymmetrisk även i kotleden, möjligen lite x-bent.

Tack för bilden Ruby:
2 of them got it right :banana: Paralelförsjutning främ.
Tyvär har dom misset att hästen har balförsjutning på insiden främ.Ett par skoning till borda rätta till det.

Bra bilder;
nu kan man fråga sig "vilket siden har den största belastning, in eller uttsiden?"

hur kan du se framifån att hästen är ballförsjuten? kan likaväl va sneverkad. Ballförsjutning syns underifrån eller bakifrån. Hur skulle du skott den om den är ballförsjuten? Ni andra hovisar...hur skulle ni skott den?

hur kan du se framifån att hästen är ballförsjuten? kan likaväl va sneverkad. Ballförsjutning syns underifrån eller bakifrån. Hur skulle du skott den om den är ballförsjuten? Ni andra hovisar...hur skulle ni skott den?

You Cain´t see it :eek:
Spot that a mile away.
Min häst är pricis likadan, det bli så när han stå och inte göra nåt över vintern.
Verkning, ta en rejäl skiva från halvvägs insiden-runt tå och över till ytter träkten så mycket jag kan, försöka att avlästa insiden lita. det bruka ta ett par skoning då har det jämna utt sig.

Den man ser på de bilderna där man ser större delen av benen är att hästen har två överben på insidan av varje skenben, kanske därför du upplever den som X-bent... Eftersom den är oskodd bak gissar jag på att den är importerad, från typ tyskland. Därmed lite eftersatt hovvård när den varit yngre och kanske tagen lite hårt?

Är den äldre är det nog inte så mycket att göra, börja ändra för mycket kan ge större skada än att "låta det vara"

Den man ser på de bilderna där man ser större delen av benen är att hästen har två överben på insidan av varje skenben, kanske därför du upplever den som X-bent... Eftersom den är oskodd bak gissar jag på att den är importerad, från typ tyskland. Därmed lite eftersatt hovvård när den varit yngre och kanske tagen lite hårt?

Är den äldre är det nog inte så mycket att göra, börja ändra för mycket kan ge större skada än att "låta det vara"

När den rör sig så är knäna närmst varandra, den biljaderar rätt mycket. Och nej den är så svensk som den kan bli.

Jag skor inte heller någon häst bak på vintern, tycker personligen att Tyskarna är bra på att sko häst.

7år

Överbenen kommer nog inte i detta fall av slag eller yttre trauma, utan av felbelastning...

You Cain´t see it :eek:
Spot that a mile away.
Min häst är pricis likadan, det bli så när han stå och inte göra nåt över vintern.
Verkning, ta en rejäl skiva från halvvägs insiden-runt tå och över till ytter träkten så mycket jag kan, försöka att avlästa insiden lita. det bruka ta ett par skoning då har det jämna utt sig.

En sneverkad häst kan också se ut som på bilderna.

Har jag fattat rätt...din häst blir alltså ballförsjuten när den inte rids/körs/motioneras under vintern:confused:

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
781
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
841
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka