Reducerad eller hög tillväxttakt?

Constance

Trådstartare
På en viss hemsida där man kan räkna ut foderstat till häst,om man väljer unghäst, så ska man välja Tillväxttakt.
Vad är skillnaden mellan Reducerad och Hög tillväxttakt?
Hur vet jag vad min häst är?

Sv: Reducerad eller hög tillväxttakt?

Klicka på det lilla blåa i:et bredvid rutan där du kan välja så förklarar de vad de menar med respektive val.

Hästar med hög tillväxttakt växer i jämn takt och kommer att nå sin vuxenvikt vid 3 års ålder. Hästar med reducerad tillväxttakt växer långsammare under vintern men kan växa mycket snabbt på ett bra beteDessa hästar når dock oftast sin vuxenvikt mellan 3 till 4 års ålder.

Hm... Jag har ju bara haft plutten sen i juni. Men hittills har han nog växt jämnt. Så jag tror han har hög tillväxttakt...
Är det stor skillnad mellan dem? Alltså behovsmässigt...

Nä, 4 mj och ca 30 gr SRP på en 19-36 månader, beräknad vuxenvikt 450 kg, normalfödd, sto/valack och hage på dagen.

Är ju mkt enkelt för dig att jämföra skillnaden för just din häst genom att enbart ändra i rullisten och se själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka