Redo för tävling?

M

mjauen

Tror ni jag och min 17 åriga vallack är redo för tävling? Han har grunkondition och brukar träna ca 1 timme/dag i varierat arbete under veckorna.
Isåfall tänkte vi starta en LB:1, han har tävlat förut men det var ett år sedan sist eller liknande.
Tacksam för svar!

Sv: Redo för tävling?

Det är ju jättesvårt för oss ovetande att ha en aning om. Vi vet inte hur du rider, eller hur det går i erat arbete.
tycker du att ni är redo för en tävling, så kanske ni är det. men jag tror inte du kan få något riktigt svar av någon här på buke, eftersom ingen sett dig rida din häst.

Om du känner att du rider momenten som är med i Lb:1 bra på träning så är du säkert redo för en tävling:)

Är du osäker kan du ju rådfråga din tränare!

Om ni fixar ett LB1 hemma på träning är det bara att ge sig ut och prova!

Men som sagt, det är svårt att säga när man varken har sett häst el ryttare - det bästa är att fråga din tränare el annan kunnig person som har sett er :)

Jo, jag förstår det men tack för svaren iallafall, tror jag ska testa och tävla fast mer som träning:)

För en LB:1 behöver hästen verkligen inte vara i superkondis, tror nog utan problem att hästen orkar... :)

Rider du regelbundet för någon bra dressyrinstruktör? I så fall bör denne kunna svara. Om inte, varför? Vid satsning på dressyrtävling bör man ta lektioner tycker jag. Ofta börjar man debutera i LC där det inte är samma krav på att hästen ska gå i rätt form, i LB är kraven lite högre och hästen bör gå stadigt i form i alla gångarter samt kunna klara av övergångarna på ett snyggt sätt samt förstås vara allmänt stabil o lydig. Detta för att rida på ett godkänt resultat (50-60%) Samlingsgraden är inte viktig på så låg nivå och inte heller kvaliten på gångarterna och att hästen bär sig i en form med lite högre nacke. Detta gäller mer från LA och uppåt.

Tror ni jag och min 17 åriga vallack är redo för tävling? Han har grunkondition och brukar träna ca 1 timme/dag i varierat arbete under veckorna.
Isåfall tänkte vi starta en LB:1, han har tävlat förut men det var ett år sedan sist eller liknande.
Tacksam för svar!

Ja. Lycka till! :banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat