Redo för fälttävlan?

Beskriver? Ah du menar att han är het och svår i ridningen? Är faktiskt lite osäker på om terrängen passar honom då han är som han är i huvudet, men samtidigt kan det inte vara värt att testa? Kan ju alltid testa, fungerar det verkligen inte så får man väl tänka om?
Men om jag säger så här, om jag vill börja med terräng var är en bra första terrängponny att starta med? Temperament, meriter osv?
Hur är en bra terrängponny/häst? Vet om att de ska vara modiga och inte stoppers men utöver det? Någon som kan ge bra tips?

@Speedway tävling är vad jag satsar på med mina ponnyer, har alltid gjort och det är det jag och ponnyerna älskar. Gemenskapen och chansen att få träffa nya människor. Men älskar också att bara rida ut och ha kul, men som sagt satsningen är vad jag brinner för :D.
Plus att mina föräldrar är väldigt stöttande och står bakom mig. Har alltid varit peppande också vilket gör det roligare :D:angel:.

Får inte mycket gemenskap från mina träningar då de hålls privat för endast mig + någon annan ibland om de betalar för det.
Jag flänger inte bara runt och hoppar, jag lägger mycket fokus på dressyrarbetet också, rider för både dressyr och hopptränare. har tävlat dressyr med över 60% på båda ponnyerna eftersom att fälttävlan har varit ett mål länge. :)

Ok, om du har tävlat dressyr så funkar ju uppenbarligen ponnyn bra med tränsbett i den grenen iallafall. Då är bara att träna på med tränsbett i hoppningen och terrängen också. Du verkar ju ha fantastiskt bra hjälp så det går säkert strålande bra.

Min mamma, pappa och tränare är grym support för mig, i dressyr går det okej med bett ingen höjdare men han är fin och får bra procent. Har aldrig fått flängrida för mamma/pappa/tränare, har man bestämt sig för en satsning så handlar det om att verkligen gå den rätta vägen :).Dessutom så är dressyrtrimmning otroligt kul :D

Är en D-ponny ryttare som är 14 men fyller 15 i år [24 december], har två D-ponnyer som jag tävlar i hoppning med [banhoppning] är väldigt intresserad av fälttävlan och vill gärna prova men undrar när man är redo för det? Har tävlat med ena ponnyn upp till LA och den andra har hoppat MSV hoppning, är det för tidigt för mig att ta ut den som gått LA i terrängen? (Den som hoppat MSV är förnärvarande inte hoppningsbar pga olycka, så han är rädd fortfarande).
Eller tycker ni jag borde få mera rutin i banhoppning innan jag vågar mig ut i terrängen?
Ponnyn i fråga är väldigt het och svårriden [har inte så stora problem i hoppningen med honom] är väldigt hinderklok och stoppar aldrig, är otittig på allt vi hoppat tills just nu. Tror ni det är en bra ponny att komma ut med i terrängen på? Vad jag vet så har han aldrig gått på en terrängbana förut.
Det första du ska göra är att hitta en terrängtränare nära dig. Det är svårt att säga om en häst passar för en gren utan att ha sett den. Att åka på en träning med en duktig tränare och säga att ni vill prova på är bästa sättet för att se om det är något för er.
Att en häst aldrig stannar är inte alltid positivt, speciellt inte i terrängen. Hamnar du i ett riktigt dåligt läge är det ofta bättre att hästen har lite självbevarelsedrift och stannar än hoppar till varje pris.

Det första du ska göra är att hitta en terrängtränare nära dig. Det är svårt att säga om en häst passar för en gren utan att ha sett den. Att åka på en träning med en duktig tränare och säga att ni vill prova på är bästa sättet för att se om det är något för er.
Att en häst aldrig stannar är inte alltid positivt, speciellt inte i terrängen. Hamnar du i ett riktigt dåligt läge är det ofta bättre att hästen har lite självbevarelsedrift och stannar än hoppar till varje pris.
terrängen kan också ge hästen lite väl behövd självbevarelsedrift ;), både när det gäller att spara på krutet i galoppen och i sprången. åtminstone min är inte så dum att hon älgar iväg i 190kmh, då hon vet att vi kommer hoppa och galoppera mycket = jobbigt ;).
till skillnad i banhoppningen då hon på träning kör på fullt ut (på tävling så kommer energi snålheten igen..)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 597
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama