Redo för fälttävlan?

Toker

Trådstartare
Är en D-ponny ryttare som är 14 men fyller 15 i år [24 december], har två D-ponnyer som jag tävlar i hoppning med [banhoppning] är väldigt intresserad av fälttävlan och vill gärna prova men undrar när man är redo för det? Har tävlat med ena ponnyn upp till LA och den andra har hoppat MSV hoppning, är det för tidigt för mig att ta ut den som gått LA i terrängen? (Den som hoppat MSV är förnärvarande inte hoppningsbar pga olycka, så han är rädd fortfarande).
Eller tycker ni jag borde få mera rutin i banhoppning innan jag vågar mig ut i terrängen?
Ponnyn i fråga är väldigt het och svårriden [har inte så stora problem i hoppningen med honom] är väldigt hinderklok och stoppar aldrig, är otittig på allt vi hoppat tills just nu. Tror ni det är en bra ponny att komma ut med i terrängen på? Vad jag vet så har han aldrig gått på en terrängbana förut.

jag hade kontaktat ngn klubb som är aktiv inom fälttävlan och förklarat, och frågat om det finns ngn lämplig träning för er att vara med på.

Vi provade på terräng med bra terrängtränare när vi var 12-13 och red på lektionsponny ochvar på nivån där vi med lite tur tog oss runt en LCbana. finns schyssta och svårare hinder, en duktig tränare tillsammans med din magkänsla kommer nog lösa introduktionen bra :)

Min mamma har redan ringt och pratat med dem, men är fortfarande orolig mest vid valet av ponny. Sudden är inte min första ponny, men första ponnyn är livrädd efter en krasch i våras så han kan inte hoppas just nu [jobbar stenhårt på det]. Så Sudden som jag inte haft så länge [sedan våren 2014] litar jag inte på lika mycket. Det har alltid varit den andra ponnyn som jag testat allt nytt med och han går inte att hoppa i dagsläget. :(

Det finns ju terrängträning som är riktat till "rookies" och även för gröna, orutinerade hästar så absolut finns det möjlighet att prova. Vart bor du? Finns säkert någon här på forumet som kan tipsa dig om bra ställen att börja på. :)
Jag är själv nybörjare inom sporten och dessutom gammal tant. ;)

hitta en tränare och prova :). är hästen inhoppad och du har ngt så när en broms så är ni mogna :D.
En bra tränare anpassar träningen efter ekipaget.

Bor i närheten av GBG ;). Ja nu är det ju så att ponnyn är piggelin utomhus första ute tävlingen på gräs gick i 120 knyck :D. Tyckte han var jättelajbans, hade i varje fall kontroll över honom, [hoppar honom på Hackamore]. Men ibland så blir det lite fel på bromsen så att säga.
Fick tipset om att jag borde rida honom på bett i terrängen dock, vet ju om att han blir helgalen när vi rider ut på Hackamore och bromsen blir ofta ur funktion. Har inte hoppat han på bett sedan jag fick honom i våras. Men vill ju inte riskera att bromsen havererar ute på banan.
Vet någon om man får tävla fälttävlans terrängmoment på Hackamore eller måste man ha bett?:eek::confused:

Du måste ha bett om du tävlar ponny. I vilket fall som helst är det inte smart att ge sig ut på tävling i fälttävlan om inte hästen går att kontrollera. Sen kan det vara lite skillnad att komma ut på en stor gräsyta med långa galoppsträckor jämfört med de korta avstånden på en vanlig hoppbana. Det märker jag på min som kan bli het i banhoppning men som funkar väldigt bra ute i terrängen.

Om du bor i närheten av GBG så har du både Hajjerna och Tranemo ganska nära och båda ställena har träningar för orutinerade. :)

På hoppbanan när vi tävlat så är det snabbt som gäller [han har ju mycket fullblod i sig och är en riktig omhoppningsponny] men inte så att det inte går att kontrollera på ett säkert sätt. Gissar att det blir mycket mera fart i honom ute på en stor härlig gräsyta med galoppsträckor! :p Tror jag han kommer tycka är hellajbans!
Hopptränar ju på gräs under sommarhalvåret och då har det alltid blivit fullt ös medvetslös, tror dock eftersom att han är otroligt försiktig kommer vara lite mera "samlad" ute i terrängen. Då måste han se sig för och kan inte dra på som ett ånglok.:p.

Åhh ska absolut höra mig för där :up:. Tills dess får vi ut och galoppera i snön hemma på stubbåkern och träna kondition [och gas & broms] :D.

På hoppbanan när vi tävlat så är det snabbt som gäller [han har ju mycket fullblod i sig och är en riktig omhoppningsponny] men inte så att det inte går att kontrollera på ett säkert sätt. Gissar att det blir mycket mera fart i honom ute på en stor härlig gräsyta med galoppsträckor! :p Tror jag han kommer tycka är hellajbans!
Hopptränar ju på gräs under sommarhalvåret och då har det alltid blivit fullt ös medvetslös, tror dock eftersom att han är otroligt försiktig kommer vara lite mera "samlad" ute i terrängen. Då måste han se sig för och kan inte dra på som ett ånglok.:p.

Åhh ska absolut höra mig för där :up:. Tills dess får vi ut och galoppera i snön hemma på stubbåkern och träna kondition [och gas & broms] :D.
Tänk inte för mycket på tävling nu, prova och se hur det känns bara :). det är större vikt vid säker ridning än att det ska gå fort. Så ska du galloperar ute nu och träna konditionen, galloperar länge rakt fram och hitta en jämn rytm som inte är hetsig. Korta intervaller ökar hetsen, långa får hästarna att slappna av i galoppen :)

@Buck - Precis som min gamla tränare sa :up:.

Det som är som det är att han blev otroligt felriden hos förra ägaren, hon flängred och satt och skrek uppe på ryggen på honom, slet i honom och drog. Piskade på honom för att få honom att springa snabbare. :nailbiting:
Så när man kom till mig kunde ha knappt skritta, tog säkert ett halvår innan vi kunde tävla under säkra förhållanden. Så nu är det bara det här med lugn och långsamt som gäller. Visst kör vi galopprace ibland men inte så ofta, han blir ju så stressad så vill inte att han ska skada sig. Det är ju illa nog att han far åt höger och vänster, upp och ned samt stegrar sig när man bromsar. En av anledningarna till att han går på Hackamore då det inte blir något tryck i munnen på honom.
Hoppas jag får ordning på honom, hört många säga att "han får du aldrig ordning på han är psyksjuk".

Så ska absolut ut och galoppera långa och långsamma galoppsprång och få han att slappna av i överlinjen mera. Snön blir bra som lite extra jobb också, det behöver han. :D

Tycker absolut att du ska prova! Min dam är en riktigt het inte dum men het. Något som faktiskt hjälpt oss jättemycket är att vi började träna terräng. Hon är mycket lugnare ute på terrängbanan och har kunnat föra över en hel del av det till den vanliga hoppningen är precis som att när hon får lite ytor att galopphera på vet hon inte riktigt vad hon ska göra längre.

Lycka till :)

Känner igen det där, min blir bara helt låst. Börjar stressa och blir väldigt känslig. Taggar verkligen, tror det beror på att han älskar att hoppa och att det blir för trångt.
Han behöver få lära sig att bromsa själv, styrkan har han för att hoppa fina rund språng men han glömmer det på banan :p.

Terräng är väldigt olikt banhoppning och det är supernyttigt om en hetsigare häst kan lära sig att blir reglerbar, lugn och ridbara över längre stärckor och i friare form o tempo som det blir på en terrängbana!

Ta kontakt med en bra tränare, åka gärna o titta på några träningar innan om du är helt ny på terräng :)

Har ridit det tidigare med B-ponnyn jag hade någon enstaka gång för skojs skull, men att satsa på Fälttävlan har väl aldrig varit något jag tänkt på förens nu, tror att mina två vildar skulle må bra att komma ut i terrängen, även om en av dem är rädd för hinder just nu [olycka i våras]. Sen har jag ju en 4,5 årig D-ponny hingst med som säkert skulle tycka det är hellajbans att komma ut i terrängen. :D

Blev dock lite irriterad över att man inte får tävla på Hackamore som ponnyryttare, min ena ponny går nämligen inte att hoppa något vidare på vanligt bett. Han behöver lite mera frihet annars blir han galen. Rider honom bara på Hackamore, vet inte hur jag ska göra med honom, känns ju inte som ett alternativ att dra in ett bett i munnen på honom då han känner obehag?:eek::down:

Har ridit det tidigare med B-ponnyn jag hade någon enstaka gång för skojs skull, men att satsa på Fälttävlan har väl aldrig varit något jag tänkt på förens nu, tror att mina två vildar skulle må bra att komma ut i terrängen, även om en av dem är rädd för hinder just nu [olycka i våras]. Sen har jag ju en 4,5 årig D-ponny hingst med som säkert skulle tycka det är hellajbans att komma ut i terrängen. :D

Blev dock lite irriterad över att man inte får tävla på Hackamore som ponnyryttare, min ena ponny går nämligen inte att hoppa något vidare på vanligt bett. Han behöver lite mera frihet annars blir han galen. Rider honom bara på Hackamore, vet inte hur jag ska göra med honom, känns ju inte som ett alternativ att dra in ett bett i munnen på honom då han känner obehag?:eek::down:
även om du bara tränar ft så ger det ju mycket för hästen, och då kan du ju ha hackamore.
Och när ni är säkra i terrängen kanske du kan prova att rida med bett.

Ja, Hacket är något som alltid är på oavsett, kommer dock få sätta in det snällaste bett jag kan hitta i munnen på honom. Men det ska nog gå vägen, så länge jag inte tar i honom så går det nog hyfsat att rida på bett :p.

Ja, Hacket är något som alltid är på oavsett, kommer dock få sätta in det snällaste bett jag kan hitta i munnen på honom. Men det ska nog gå vägen, så länge jag inte tar i honom så går det nog hyfsat att rida på bett :p.

Red också min häst på enbart hack tidigare, något som fungerar bra för oss är mjuka, raka syntetbett. Tex apple mouth, beris, gummibett etc. :)

Ja har funderat på Beris/Apple Mouth/Poponcini bett. Men inte säker på hur det kommer gå, har nämligen ett rakt Poponcini bett hemma som jag aldrig använt. Kanske något jag borde testa i framtiden?:p.
Fast vet att ponny trivs bäst på Hackamore, då går han så fint så, plus att jag slipper bockarna och alla slängningar hit och dit osv :p.
Har ju tyvärr väldigt mycket humör så man får vara försiktig med vad man provar.:down:

Är en D-ponny ryttare som är 14 men fyller 15 i år [24 december], har två D-ponnyer som jag tävlar i hoppning med [banhoppning] är väldigt intresserad av fälttävlan och vill gärna prova men undrar när man är redo för det? Har tävlat med ena ponnyn upp till LA och den andra har hoppat MSV hoppning, är det för tidigt för mig att ta ut den som gått LA i terrängen? (Den som hoppat MSV är förnärvarande inte hoppningsbar pga olycka, så han är rädd fortfarande).
Eller tycker ni jag borde få mera rutin i banhoppning innan jag vågar mig ut i terrängen?
Ponnyn i fråga är väldigt het och svårriden [har inte så stora problem i hoppningen med honom] är väldigt hinderklok och stoppar aldrig, är otittig på allt vi hoppat tills just nu. Tror ni det är en bra ponny att komma ut med i terrängen på? Vad jag vet så har han aldrig gått på en terrängbana förut.

Nej jag tror faktiskt inte din ponny är något för terrängen. Det verkar farligt som du beskriver det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 597
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama