Red du också på ridskola på 80-talet?

P

Pirat

Det gjorde nämligen jag... och nu är jag en lycklig återfallsryttare om än ganska förvirrad.

Har saker ändrats eller minns jag bara fel?

Bland annat vill jag bestämt påminna mig att jag lärde mig att man vid lättridning skulle sitta ner när hästens inre framben går i marken. Och nu är det yttre som gäller.

Jag fick också lära mig att fatta galopp för inre skänkeln (med yttre strax bakom sadelgjorden.) Nu får jag lära mig att fatta galopp främst för yttre skänkeln.

Inte höll vi på med öppna och sluta på ridskolan heller. Jag minns mest en massa bak- och framdelsvändningar samt skänkelvikning i dressyrträningen.

Har någon annan upplevt detsamma? Eller har jag bara dåligt minne?

Ska kanske tillägga att jag idag inte rider på ridskola utan privat för dressyrtränare.
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Jag kommer inte ihåg att vi gjorde några öppnor o slutor, men jag kanske var för liten för att lära mej nåt sånt på den tiden. Eller också brydde man sej inte i sånt utan tänkte att det kom naturligt efter ett tag. Vi harvade mest runt i manegen och fick trätor av en elak ridlärare som var totalt opedagogisk. Vi fick aldrig höra nåt om vi gjorde rätt, bara om vi gjorde fel, och det gjorde jag nog hela tiden. Och galoppen har jag lärt precis som du! Gamla militärer borde ha fått gått pedagogikkurser och kurser i positiv inlärning tycker jag. Min ridlärare nu kan vara sträng, men hon peppar oss hela tiden och talar alltid om efter lektionen vad man gjort bra, och vad man kan tänka på till nästa gång.:bump:
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Bland annat vill jag bestämt påminna mig att jag lärde mig att man vid lättridning skulle sitta ner när hästens inre framben går i marken. Och nu är det yttre som gäller.

Det där har jag för mig att jag lärde mig tidigare också? blev lite konfunderad nu när man skall sitta ner på yttre frambenet om man har lärt sig något tidigare :confused:
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

jag började rida på slutet av 80talet och:

Bland annat vill jag bestämt påminna mig att jag lärde mig att man vid lättridning skulle sitta ner när hästens inre framben går i marken. Och nu är det yttre som gäller.
Vi lärde oss yttre då också


Jag fick också lära mig att fatta galopp för inre skänkeln (med yttre strax bakom sadelgjorden.) Nu får jag lära mig att fatta galopp främst för yttre skänkeln.
det spelade mindre roll, dock går åsikterna isär om vilken skänkel man ska fatta för. har träffat på bägge varianter även nu senaste året bara.

Inte höll vi på med öppna och sluta på ridskolan heller. Jag minns mest en massa bak- och framdelsvändningar samt skänkelvikning i dressyrträningen.
det gjorde vi! slutor var min specialitet! :D
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Jag började rida på ridskola 1973 och har ridit kontinuerligt sedan dess på ridskola eller på egen häst för ridskoleinstruktör, hopp- resp. dressyrtränare.:) Vissa saker har säkert ändrats medan annat är detsamma. Skillnaderna kan också bero på att du har en annan instruktör nu än du hade då.

Bland annat vill jag bestämt påminna mig att jag lärde mig att man vid lättridning skulle sitta ner när hästens inre framben går i marken. Och nu är det yttre som gäller.
Vi fick lära oss att det är ytter som gäller.

Jag fick också lära mig att fatta galopp för inre skänkeln (med yttre strax bakom sadelgjorden.) Nu får jag lära mig att fatta galopp främst för yttre skänkeln.
Vi fick också lära oss att fatta galopp för innerskänkeln och det har jag fortsättningsvis fått höra av instruktörer. För några år sedan började jag med westernridning och fick då lära om till att fatta för ytterskänkel. Nu är jag tillbaka i dressyren, men använder fortfarande ytterskänkeln som främsta galopphjälp. Min nuvarande dressyrtränare, som är gammal "ridskolelärare" är lite kluven där verkar det som. Hon lär ut innerskänkel som galopphjälp, men håller med mig om att ytter egentligen är vettigare. Jag gör därför som jag vill.;)

Ur hästens perspektiv är det mera logiskt att ytterskänkeln används som främsta hjälp eftersom galoppen börjar med ytter bak och nästa ben som flyttas är inner fram. Om man då lägger till ytterskänkeln i rätt ögonblick inverkar man alltså på ytterbak medan innerfram lämnas fri för att fortsätta galoppen s a s. När man senare gör galoppombyten använder man ytterskänkeln som signal att det är dags att byta. Hoppas att du förstår hur jag menar?

Inte höll vi på med öppna och sluta på ridskolan heller. Jag minns mest en massa bak- och framdelsvändningar samt skänkelvikning i dressyrträningen.
Vi höll på med alltihop beroende på utbildningsnivå. Jag tror att det är vanligt att man numera lär ut öppna och sluta tidigare än förr och kanske som första sidvärtsövningar, åtminstone öppna. Öppna är en lättare rörelse för både häst och ryttare än t ex skänkelvikning. För att kunna göra korrekta fram- och bakdelsvändningar resp. skänkelvikning behöver man kunna kontrollera hästens fram- resp. bakdel. Då tycker jag att det är logiskt att börja med att lära sig öppna resp. sluta.
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Har saker ändrats eller minns jag bara fel?
Vissa saker har nog ändrats en hel del, ja...

Bland annat vill jag bestämt påminna mig att jag lärde mig att man vid lättridning skulle sitta ner när hästens inre framben går i marken. Och nu är det yttre som gäller.
Är du helt säker på att du inte minns fel?
Meningen är ju att man ska avlasta inner fram, och så har det väl alltid varit?

Jag började rida 86, och då var det nedsittning på ytter fram som gällde, och då red jag på en ytterst gammaldags och konservativ ridskola.;)
Jag fick också lära mig att fatta galopp för inre skänkeln (med yttre strax bakom sadelgjorden.) Nu får jag lära mig att fatta galopp främst för yttre skänkeln.
Att man ska lägga fram den inre skänkeln är bara för att förtydliga framförandet av den inre höften. Det blir tydligare för en nybörjare att veva fram hela benet än att göra små, nyanserade rörelser med bara höften. Det är sedan ytterskänkeln som "styr" ytter bakben, som ska påbörja galoppen.

...har jag klurat ut på senare år...;)

Inte höll vi på med öppna och sluta på ridskolan heller. Jag minns mest en massa bak- och framdelsvändningar samt skänkelvikning i dressyrträningen.
Jag tror det beror på att skolorna (öppna och sluta) skolar hästen, medan fram- och bakdelvändningar och skänkelvikning är mer lättfattligt för ryttaren att börja lära sig.

Egen teori igen...:angel:

Har någon annan upplevt detsamma? Eller har jag bara dåligt minne?
Jo, allt utom det med lättridningen känner jag igen. :D
Samt "bollhjälmen", Boerihjälmen, benvärmarna, de tjocka, långa kronbetten och de engelska nosgrimmorna, "formera aaavdelning", tunga, lite träiga halvblod i 25-årsåldern, "kort" trav och galopp, med mera, med mera...

Det var tider, det!:cool:
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Svarar alla: kul att höra era erfarenheter!

Pinky: Hm, jag kanske minns fel om lättridningen men eftersom någon annan hade samma minnesbild är jag fortfarande lite osäker. Det blev i alla fall en massa missförstånd i början av mitt återfallsridande, jag fick tillsägelse om att byta sittben hela tiden och kunde inte förstå varför. Just sådana relativt elementära saker, som lättridning och galoppfattning, förutsätts man ju liksom kunna om man har ridit på ridskola i några år... även om det var länge sen.

Hästen som jag rider nu är ett mycket rutinerat dressyrsto som definitivt anser att galopp ska fattas för ytterskänkeln. Hon missförstod helt mina gamla ridskolefattningar.

Men det är förstås skillnad på att rida som vuxen och som tonåring. Dessutom är det ju helt annorlunda att rida själv för tränare än att vara i en grupp på 10-12 ryttare, så det är klart att en del blir annorlunda.

Men det är lustigt hur mycket som sitter kvar i huvudet, trots ett riduppehåll på sådär 15-20 år!
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Började min karriär på ridskola 1986!
Jag fick oxå lära mig att sitta ner när hästens inre ben tog i marken. Galoppfattning skulle ske med inre skänkel, döm om min förvirring när jag började ta westernlektioner & det var tvärtom:angel:
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Jag red också på ridskola, började 1981 och är återfallsryttare numera på isisar och en ardenner som medryttarhäst.

Det var det yttre frambenet som det ska sittas ner på i lättridningen redan då. Det är någonting jag kan svara på i sömnen och mindes t.o.m. när jag startade upp ridningen igen efter 13 års uppehåll. Likaså att om man sitter i en korrekt lodrätt sits så kan man dra en linje mellan axel, höft och häl och axel knä och tå om man står i fältsits. Vilka otroligt nyttiga kunskaper man har va! Det sitter verkligen inbankat då vår ridlärare upprepade gånger frågade oss dessa frågor under lektionerna. I alla mina ridböcker från den här tiden så står det klart och tydligt att det är det yttre frambenet som man ska sitta ner på i lättridningen. Det här med att fatta galopp beror väl lite på hur långt i ridningen man kommit. Som nån skrev som nybörjare är det ju tydligare att förstå att man ska ta fram inre skänkeln än att bara skjuta fram höften. Sen beror det väl lite på hur välskolad häst man sitter på också.

SKolorna öppna och sluta är ju ganska avancerade dressyrövningar, det gjorde vi i högsta gruppen på ridskolan hos oss i alla fall. Var indelat från nybörjare (ledargrupp) och sen nivåerna 1-5. På nivå 4 började vi med halvöppna för att sen lära oss öppna och så småningom sluta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Intressant att höra.:)

Jag minns inte riktigt vad de olika ridgrupperna hette på min ridskola, men jag red i fem-sex år kanske och jag minns att vi ägnade oss åt galoppombyten... fast alltså inga skolor alls! Detta var i början/mitten av åttiotalet.

Kanske är det som någon skrev så att man numera i allmänhet börjar lite tidigare med öppna och sluta. Jag betraktar mig fortfarande som nybörjare – eller förresten, kanske inte nybörjare, men jag är åtminstone en ovan ryttare, och jag får ändå hålla på och nöta både öppna, sluta och förvänd sluta på mina lektioner.

Dessutom hävdar min tränare att sluta är en enklare rörelse än öppna. Och jag håller nog faktiskt med, även om jag tycker att så gott som allt i ridningen är svårt.
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Känner igen mig på mycket av det du beskriver, tex med galoppfattningar....just galoppfattningar är nog väldigt individuellt, har stött på många olika sätt att lägga tyngdpunkten på i själva fattningen....
Öppna och sluta gjorde vi itne heller alls- tror inte att kraven var så höga på min ridskola på utbildningsnivån på hästarna....tror att förr var nog åsikterna mer att skänkelvikning var mer lösgörande...(bara en egen teori...)
det där med sittben har jag alltid fått lära mig ytter sittben så det känner jag inte igen.....
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Intressant att höra.:)

Jag minns inte riktigt vad de olika ridgrupperna hette på min ridskola, men jag red i fem-sex år kanske och jag minns att vi ägnade oss åt galoppombyten... fast alltså inga skolor alls! Detta var i början/mitten av åttiotalet.

Kanske är det som någon skrev så att man numera i allmänhet börjar lite tidigare med öppna och sluta. Jag betraktar mig fortfarande som nybörjare – eller förresten, kanske inte nybörjare, men jag är åtminstone en ovan ryttare, och jag får ändå hålla på och nöta både öppna, sluta och förvänd sluta på mina lektioner.

Dessutom hävdar min tränare att sluta är en enklare rörelse än öppna. Och jag håller nog faktiskt med, även om jag tycker att så gott som allt i ridningen är svårt.

Jag tror det blir en annan sak när man rider privat. På ridskolan ska alla elever i en grupp vara mogna att börja med öppna/slutna innan man börjar med det, det rör sig om 8-10 stycken personer kanske. Detta kan ju variera mellan olika personer dock var det så på vår ridskola att alla i en grupp inte följde varandra utan när man var mogen att påbörja nästa nivå så bestämde ridläraren att man skulle flytta upp en grupp. När man rider ensam så kan ju läraren vara helt säker på att du klarar av det och kan gå in och korrigera direkt om du gör minsta lilla fel, det finns inte samma möjlighet om man rider i grupp, ridläraren hinner omöjligt se alla exakt samtidigt i en grupp.

Dessutom så är det ju oftast barn/ungdomar som rider på ridskola och jag tror man måste ha uppnått en viss ålder innan man klarar av att förstå och kombinera hjälperna på det sätt som krävs i skolorna. Dessutom så måste man ju kunna sitta balanserat och rakt över hästen och förstå och kunna använda de samsidiga hjälperna korrekt innan man påbörjar skolorna för att det ska bli bra och kunna böja och ställa hästen korrekt och det kan ju ta sin tid både i riderfarenhet och vilken mognad man uppnått rent åldersmässigt.

Jag vet att det fanns vuxengrupper på min ridskola också men huruvida de började med öppna/sluta tidigare än i barn/ungdomsgrupperna har jag ingen uppfattning om men det är ju intressant att fundera på.
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Började min karriär på ridskola 1986!
Jag fick oxå lära mig att sitta ner när hästens inre ben tog i marken. Galoppfattning skulle ske med inre skänkel, döm om min förvirring när jag började ta westernlektioner & det var tvärtom:angel:


red oxå runt 86-87
men vi fick lära oss yttre vid traven
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

jag har varit lika forvirrad som du.
Jag larde mig oxa pa 80 talet att sitta pa inre benet i latt trav och galoppfattning pa samma satt som du.

Jag tog upp ridningen igen efter ett antal ars uppehall har pa Irland och min tranare har sa da att det var sa pa kontinenten att man sitter pa inre :confused: men kanske inte langre later det som. Galoppfattningen ar med ytter benet har sa det var bara att omskola mig sjalv pa det oxa :o
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

FIck oxå lära mej att sitta ned på "inre" när jag red på ridskola..likadant med galoppfattningen, inre skänkel fram! Men det måste ju helt enkelt varit så att vissa lärde ut en sak och vissa en annan...Hihi har oxå suttit och fått byta sittben nåra gånger innan jag fattade! :D Jag har numera sällat mej till "ytter-klubben", iaf när det gäller sittben, det där med ytter skänkel för att fatta galopp hade jag ingen aaaaaaning om förrän nu! (tack buke att du finns annars skulle jag väl knappt veta vad som var fram eller bak på pållarna)
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Kan bara säga att det är/var exakt så som du beskriver! :)

Känns betryggande, trodde nästan jag var ensam - eller att jag fantiserat ihop 1985-1995....!
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Jag började rida 1987 har jag för mig att det var, och vi fick lära oss att ytterbenet var det man skulle sitta ner på vid lättridningstrav. Innerskänkeln var den som gjorde att hästen fattade galopp, och öppna och sluta hade vi inte jobbat alls med, bara framdelsvändning och bakdelsvändning. Jag visste dock att de "existerade" när jag var ung, och gluttade på privatryttarnas lektioner för att lära mig mer :)
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Jag har ridit på flera olika ridskolor från 1989 och framåt och det har alltid varit sitta ner på ytter fram som gällt.
Galoppfattning för innerskänkel, men i övrigt på lite olika vis.
Öppna och sluta har jag bara fått prova på ridskola en gång, på 2000-talet.
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Jag började på ridskola -76 och det vi fick lära oss där gäller än i mångt och mycket. Sitt ner i lättridningen när yttre fram är under hästen. Det har inte förändrats. Galoppen har jag också alltid fattat för inre skänkeln och gör så än idag. Däremot finns det de som vill fatta galoppen för yttre skänkel, framförallt westernryttare gör det, men även många fritidsryttare jag träffat på. Det är sällan tävligtsryttare i dressyr gör det eftersom fattningen väldigt lätt blir på dubbla spår om man fattar för ytter och det är svårt att träna bort om hästen lärt sig det.
Skolorna red vi på lektion också.
Det jag lärde mig på ridskolan har inte förändrats, däremot har jag ju lärt mig ännu mera vid det här laget och ridningen har fått flera nyanser.
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Ja, det har du förstås rätt i, det blir väl ohållbart för ridläraren att hålla koll på en stor grupp som gör rörelser som de inte klarar av.
 

Liknande trådar

C
Träning Hej! Här kommer en ganska ovanlig tråd. När jag gick på ridskola så var det väldigt många saker som jag tyckte lärdes ut fel.:eek...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
16 413
Senast: Nimwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp