Red du också på ridskola på 80-talet?

Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Kul att du och Lunaedis m fl har liknande minnen!
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Det där var ju intressant, angående galopp som hamnar på flera spår om man fattar för yttre! Jag ska höra mer med min tränare om den saken. Hon är kanske nöjd med att fattningarna över huvud taget lyckats, och har inte brytt sig om att anmärka på sådana detaljer än.;)

I mitt fall har jag fått lära om fler saker, t ex gav jag alltid mycket mer eftergift i fattningen förr. Kanske krävdes det inte samma precision på ridskolan heller, eftersom det var många hästar som fattade galopp samtidigt.

Men nu har jag i alla fall äntligen fått lära mig att hålla stöd på yttertygeln i fattningen, att fatta galopp bakifrån så att säga... och det här med ytterskänkeln är en av många saker jag gör lite annorlunda nu. Och det går äntligen bra, mjuka fina fattningar på tygeln... det har jag aldrig lyckats med förut.
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

*KL*

Jag red på ridskola på 70-talet - en ridskola med militära anor. Vi hörde aldrig talas om sådant "trams" :eek: som halvhalter... Men vi hårdtränade: "vänd snett igenom", "vänd över ridbanan" och "vänd rakt upp" :angel:
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

*kl*

Vi fick också fatta galopp för inner ben. Har än idag problem med galoppfattningar... försöker numera fatta galopp mer för sätet.

Det jag minns starkast är det förbaskade knäslutet vi fick öva in genom att tex rida lätt utan stigbyglar. Har de senaste åren försökt öva bort mina klämmande knän som bara orsakar spänningar och fladdrande skänklar. Känns som att jag äntligen har lyckats nu och kan förmå mig själv att ha tyngden i rumpan och släppa ner knäna vilket meför att hälen också åker ned. Vad var knäslutet bra för egentligen? :crazy:
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Det här med galoppfattningar är just en sån grej som jag tycker man inte kan säga att man ska göra si eller så på alla hästar. Det är så individuellt och jag fattar nog galoppen på olika sätt på på de flesta hästar jag rider. Galoppen börjar ju med yttre bak, men prova själv att titta på någon som gör fattningar. Be ryttaren fatta för ytter resp inner och se vilken fattning som blir rakast. Det är otroligt lätt att hästen fattar på dubbla spår om ytterhjälpen får för stor betydelse. De flesta hästar tar chansen och sätter bakdelel lite innanför när de får. Fattningen blir ju lite lättare då. Men om du har balanserade och bra fattningar som du gör nu finns ingen anledning att ändra på hjälpgivningen. (Det finns alltid undantag)
På en utbildat häst fattar jag galopp med sittbenen. Öppnar upp för inre bak genom att föra fram inre sittbenet någon i fattningen. Då behövs ingen underskänkel alls i fattningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

KL*

Jag red på ridskola på 70-talet - en ridskola med militära anor. Vi hörde aldrig talas om sådant "trams" som halvhalter... Men vi hårdtränade: "vänd snett igenom", "vänd över ridbanan" och "vänd rakt upp"





Låter precis som min ridskola, inge trams där inte, utan bara rid! Eller vad har du här att göra, om du är rädd! Ifrågasätt aldrig herr militär ridlärare eller undra varför vi gör detta! Då blir du utvisad direkt!:cool:
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

"kort" trav och galopp,

ja så lärde jag mig också att det hette... hade jätte svårt att lära om sen när det blev "arbetstrav" :crazy:

till TS:

fick också lära mig från början att man fattade galoppen med ytter... men på senare tid har jag gått mer o mer över till inner... meningarna verkar gå i sär mellan tränare där... och min pålle funkar bäst med inner skänkeln...
 
Sv: Red du också på ridskola på 80-talet?

Det där var ju intressant, angående galopp som hamnar på flera spår om man fattar för yttre! Jag ska höra mer med min tränare om den saken.
Jag pratade med min dressyrtränare om det i förra veckan för vi tränade på just galoppfattningar. Hon säger ju inner skänkel som galopphjälp, men håller med om att ytter egentligen är mera logiskt. Hon tog dock också upp risken för att hästen flyttar in bakdelen vid fattningen om man använder ytter. Om det blir så eller inte tror jag delvis kan bero på hur lyhörd hästen är för att flytta undan bakdelen.

Westerntränaren jag red för en tid tyckte att jag skulle rida med tagen bakdel (=bakdelen svagt flyttad inåt) innan galoppfattningen för att underlätta fattningen. Jag hade lite problem med att få den hästen att fatta galopp ibland. Därav flytta bakdelen och det funkade.
 

Liknande trådar

C
Träning Hej! Här kommer en ganska ovanlig tråd. När jag gick på ridskola så var det väldigt många saker som jag tyckte lärdes ut fel.:eek...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
16 413
Senast: Nimwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp