Receptfritt mot nervositet?

Is

Trådstartare
Ja som rubriken lyder finns det något bra eller borde jag gå till läkare och be om hjälp den vägen? det som är receptfritt, har de mycket biverkningar?

Den här hösten kommer vara extremt händelserik men även väldigt påfrestande för mitt psyke som inte klarar stress särskilt bra. Har skaffat valp, börjat jobba på nytt jobb och ska skriva C-uppsats som examensarbete- på det har jag varit skadad hela sommaren efter en olycka och försäkringskassan har efter tre månader fortfarande inte betalt ut en krona.
Så ni förstår att stressnivån är hög just nu och nervositeten över hur det ska gå med allt slår till med full kraft. Jag känner verkligen att jag skulle behöva nått som hjälper mig att hålla nerverna i styr när pressen är som värst.

Hoppas nu att kloka Buke kan hjälpa mig med lite vetskap i ämnet stress och nervositet :)
 
Ja som rubriken lyder finns det något bra eller borde jag gå till läkare och be om hjälp den vägen? det som är receptfritt, har de mycket biverkningar?

Den här hösten kommer vara extremt händelserik men även väldigt påfrestande för mitt psyke som inte klarar stress särskilt bra. Har skaffat valp, börjat jobba på nytt jobb och ska skriva C-uppsats som examensarbete- på det har jag varit skadad hela sommaren efter en olycka och försäkringskassan har efter tre månader fortfarande inte betalt ut en krona.
Så ni förstår att stressnivån är hög just nu och nervositeten över hur det ska gå med allt slår till med full kraft. Jag känner verkligen att jag skulle behöva nått som hjälper mig att hålla nerverna i styr när pressen är som värst.

Hoppas nu att kloka Buke kan hjälpa mig med lite vetskap i ämnet stress och nervositet :)

Vet tyvärr inget om mediciner, men steg ett borde väl vara att se över vad du kan förändra för att göra situationen lite lättare. Nu vet jag inte hur pass jobbigt du har det, men jag har flera vänner som fått hjälp att lägga om studierna när det hänt oväntade saker i livet. C-uppsatsen kanske du kan få lite mer tid till eller lägga lite senare. Nytt jobb är kanske svårt, men hundvalpen kanske du kan få hjälp med några timmar här och där för att minska litegrann på alla måsten.
Se över hur du har det i övrigt i vardagen, kanske kan du välja bort vissa saker under den värsta perioden.
 
Ja som rubriken lyder finns det något bra eller borde jag gå till läkare och be om hjälp den vägen? det som är receptfritt, har de mycket biverkningar?

Den här hösten kommer vara extremt händelserik men även väldigt påfrestande för mitt psyke som inte klarar stress särskilt bra. Har skaffat valp, börjat jobba på nytt jobb och ska skriva C-uppsats som examensarbete- på det har jag varit skadad hela sommaren efter en olycka och försäkringskassan har efter tre månader fortfarande inte betalt ut en krona.
Så ni förstår att stressnivån är hög just nu och nervositeten över hur det ska gå med allt slår till med full kraft. Jag känner verkligen att jag skulle behöva nått som hjälper mig att hålla nerverna i styr när pressen är som värst.

Hoppas nu att kloka Buke kan hjälpa mig med lite vetskap i ämnet stress och nervositet :)
Avspänningsövningar? Meditation? Yoga? Motion? KBT?
 
Oj, varför? Hur funkar det?

När man håller för höger näsborre och andas genom vänster så stimuleras parasympatiska nervsystemet, d.v.s. kroppens lugn-och-ro-respons. Har man högt blodtryck kan man prova att andas på det viset några gånger om dagen, lite drygt 10-11 minuter åt gången.
 
När man håller för höger näsborre och andas genom vänster så stimuleras parasympatiska nervsystemet, d.v.s. kroppens lugn-och-ro-respons. Har man högt blodtryck kan man prova att andas på det viset några gånger om dagen, lite drygt 10-11 minuter åt gången.
Det måste jag testa!
 
Antihistaminer kan funka lite lugnande.
Stämmer, dock har de effekten att en blir trött, så de är bra i situationer där du verkligen bara behöver ta det lugnt eller sova gott. Ska du ha någonting som minskar stress och nervositet i lägen då du måste prestera är nog inte antihistaminer något bra val. (Personligen har jag dock erfarenhet av att bli övertrött, dvs hyperaktiv, av antihistaminer, men det lär inte vara så vanligt.)
 
Och långa djupa andetag, så som de görs inom kundaliniyoga eller mediyoga, funkar också. Behöver man lugna ner sig ännu mer håller man för höger näsborre medan man andas.
Varför just höger?

Edit...
Såg att du svarat men det låter suspekt att det ska spela roll vilken näsborre, i den mån det ens hjälper mer än att inte hålla för någon.
 
Svarar alla. Tack för alla tips, mer tips vill jag ha :) Jag motionerar en hel del (rider och tränar jakthundar) har provat meditera lite hemma men jag tror jag skulle behöva gå en kurs i att meditera eller Yoga bara för att få ordentligt med inspiration för just nu gör jag mig själv bara rastlös eller än mer nervös.

Men ska kolla in länken som @Magiana delade, lät onekligen spännande.
På ett annat forum var det någon som tipsade om Procalmin naturläkemedel(?) någon som har provat det? Jag vill bara förtydliga att jag inte tänkte ha några piller som permanent lösning men tror jag kan behöva det tillfälligt tills jag får läget under kontroll igen
 
Höger näsborre sägs vara kopplad till det sympatiska nervsystemet som ger ökad aktivitet i kroppen, medan vänster näsborre ska vara kopplad till det parasympatiska nervsystemet som lugnar kroppen.

Precis. Stämmer, d.v.s. när man håller för vänster näsborre och andas genom höger ökar varvet i kroppen. Bra att använda vid t.ex. blodtrycksfall.
 
Svarar alla. Tack för alla tips, mer tips vill jag ha :) Jag motionerar en hel del (rider och tränar jakthundar) har provat meditera lite hemma men jag tror jag skulle behöva gå en kurs i att meditera eller Yoga bara för att få ordentligt med inspiration för just nu gör jag mig själv bara rastlös eller än mer nervös.

Men ska kolla in länken som @Magiana delade, lät onekligen spännande.
På ett annat forum var det någon som tipsade om Procalmin naturläkemedel(?) någon som har provat det? Jag vill bara förtydliga att jag inte tänkte ha några piller som permanent lösning men tror jag kan behöva det tillfälligt tills jag får läget under kontroll igen

Valerina Forte finns på apoteket och lindrar oro och sömnrubbningar. Bara testat det då jag haft svårt att sova efter nattjobb men då blev jag klart lugnare.
 
Ha! Nu sitter jag här och andas genom vänster näsa och känner mej mest fånig och trött :D Men jag har annat och tänka på än allt som stressar, och det var ju det som var meningen.

TS, förlita dig inte på mediciner, utan ta tag i bekymren ett och ett. Försök ta en sak i taget och se dem inte som måsten. Det är skitsvårt, jag vet, men det går!
Har själv haft en sjukt jobbig sommar, jobbat 10-14 timmar om dagen, haft en massa släpande kurser på min utbildning, planering inför kommande b-uppsats (har inte ens valt ämne än och ska börja skriva på måndag :nailbiting:) plus två hästar som behöver hållas igång (en pga övervikt och en som ska/skulle tävlas under sommar och höst). Dessutom är jag bipolär och svänger extremt mellan att vara manisk och deprimerad, trots medicinering (som dessutom börjat ge mig hallucinationer, lagom lyckat..).
Jag fick välja att skippa tävlandet med hästen, kontakta universitetet och be om uppskov, ringa CSN och förklara läget och hoppas på förståelse och ta tid att ta hand om mig själv emellanåt.
Min avkoppling blev stallet och hästarna. Genom att skippa alla måsten med träning kunde jag bara ut och åka häst, slappna av och bara njuta av naturen. Dessutom har vi tre katter, att ligga i soffan och kela med dem är underbart! Med en sovande katt i knäet kan man inte göra annat än att koppla av en stund.
Kanske ska du försöka göra samma sak, låt lilla hunden bli avkopplingen. Lek med den och fokusera bara på det roliga med valpar. Det brukar rensa hjärnan rätt ordentligt och gör det lättare att få perspektiv på resten av livet.

Och jag måste erkänna, att andas genom vänster näsborre verkar fungera :D
 
  • Gilla
Reactions: Is
Jag tar hjälp av healingstenar, tex litiumkvarts som är väldigt lugnande :) meditation, medveten andning och stretch/lätt yoga hjälper också tycker jag :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp