Recept på efterrätt till cykelfest.

FadeAway

Trådstartare
Någon som har några bra tips på efterrätter som kan förberedas innan (vi har en kvart innan gästerna kommer).
Allergier att ta hänsyn till är nötter, mandel, skaldjur och curry. Min plan var i stil med tre mindre efterrätter serverade antingen på tallrik eller i glas men jag har inte riktigt koll på vad som passar ihop.
Nån idé?
 
Marängsviss :)! Bara att vispa grädde och lägga ihop maränger, glass, grädde, chokladsås och ev skivade bananer precis innan servering. Alternativt har man alla ingredienser separat och låter gästerna blanda som de vill.

Annars kan man ju förbereda cheesecake, tårtor, cupcakes och liknande dagen innan.
 
Jag vill ha lite mer imponerande än marängsviss det är gott men liksom för simpelt. Vi har ingen aning vilka som vi får som gäster eller riktigt var standarden ligger så hellre för fancy än för simpelt.
 
Mousse är både lätt att göra och gott. Kan med fördel serveras i glas (kanske snyggare engångs?) och ackompanjeras av ett frasigt flarn.
 
Jag vill ha lite mer imponerande än marängsviss det är gott men liksom för simpelt. Vi har ingen aning vilka som vi får som gäster eller riktigt var standarden ligger så hellre för fancy än för simpelt.

Aha, men då föreslår jag till exempel mini-cupcakes. Kan ju göras hur tjusigt som helst och varieras i det oändliga :)!
 
Mousse! Kan göras hur festligt som helst, vi gjorde någon gång mörk chokladmousse, vit dito och så med hallon i och la i lager i ett glas, ser väldigt lyxigt ut ;)
 
Vi hade desserten i år på byns cykelfest. Vi bjöd på chokladmousse med hallonsås och färska hallon på. Till det hade vi ett dessertvin som personalen på systemet rekommenderade. Sen kaffe och avec. Det blev väldigt lyckat.

Förra året fick vi cheesecake med bär i.
 
Fejkad snabbcheesecake är nåt som både kan se elegant ut men också tar typ 5 min att sno ihop (man behöver ingen förberedelse alls):

Har inga mängder då det också är väldigt lätt att höfta ihop utifrån hur många man är..

Creme fraiche eller turkisk yoghurt
Lemon curd
Digestivekex

Vispa till fraichen eller yoghurten lite lätt (man kan också blanda dessa två) och rör ner lemon curd som gärna får vara lite "klumpig" i fraichesmeten då det ser dekorativt ut sedan.
Smula ner digestiven i glas och fyll på röran ovanpå - alternativt så varvar man dessa två och använder man genomskinliga glas blir det riktigt snyggt.
Kan även toppas med bär eller riven vit choklad på toppen.

Det är min absoluta favvis för nåt som ska vara gott, lagomt sött och gå snabbt :)

Annars hade jag tänkt en lite finare vaniljglass och varma hjortron i snygg glas, rätt säsong för det och går också snabbt att höfta ihop.


Och sist: På cykelfester brukar det inte heller behöva vara fansy i den bemärkelsen utan trevlig sällskap är nog det viktigaste. Enkelt och nåt som går fort är mitt tips.
 
Senast ändrad:
Ett alternativ till är köpta tryfflar, några stycken lite lyxigare i olika smaker per person som man lägger upp lite snyggt med dekorationer på ett fat. Är ju också mycket gott till kaffet.
Eller om man gör egna..men jag hade kört latversionen och köpt och sedan pimpat resten själv ;)

Med bara någon frukt kan man ju dekorera väldigt fint, som här
http://linestryfflar.blogspot.se/p/passionstryffel.html
 
Senast ändrad:
@FadeAway Här kommer exempel på olika mini-cupcakes och tårtor som jag gjort. Inspiration, hoppas jag :)!

Minicupcakes med dumlekolafluff respektive godisnappfluff:

Minicupcakes med apelsinkrokantfluff (står i äggkartong så där kan man se storleken):

Diverse tårtor:


 
Någon som har några bra tips på efterrätter som kan förberedas innan (vi har en kvart innan gästerna kommer).
Allergier att ta hänsyn till är nötter, mandel, skaldjur och curry. Min plan var i stil med tre mindre efterrätter serverade antingen på tallrik eller i glas men jag har inte riktigt koll på vad som passar ihop.
Nån idé?

På årets cykelfest här så hade vi en vit chokladkaka (färdigbakad innan) med hallonsås och färska bär. Helt ok!

Min absoluta favorit när det kommer till snabbt men ändå snyggt och gott är att köpa en god vaniljglass, skopa upp 2st kulor i vackra glas, gärna champagneglas, hälla på 0,5-1st passionsfrukt över glassen, och sedan hälla över alkoholfri cider(/dryck av ciderkaraktär ;) ) så att det lagom täcker glassen, jag brukar ta äpple för jag tycker att päron är lite väl söt.

Det både ser festligt ut och är gott förutom att det är synnerligen enkelt :)!
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 622
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 541
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag och sambon ska bjuda hem några vänner på middag och tänkte då servera småplock med olika skaldjur till förrätt samt helstekt vilt...
2
Svar
28
· Visningar
9 010
Senast: fryckan
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 023
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp