Recept på "antignag" medel

Xazo

Trådstartare
Har du någon bra blandning som man kan koka ihop och kleta in bräder som hästarna olovandes tuggar på?
Mina hästar smakar på väggarna i ligghallen och de går inte att sätta metallkanter på...
Tack på förhand och en Trevlig jul!
Xazo

Sv: Recept på "antignag" medel

Tabasco + ättika.

Men börja med att klura på varför hästen äter på väggarna, och åtgärda det i första hand.;)

Jag har 6 hästar varav 3 åringar som står och hänger i ligghallen. De har fri tillgång på ensilage och halm.
Problemet är nog vädret...

Eller att dom tycker det är gott att tugga på trä. Det tycker min häst, hon får tillräckligt med grovfoder, uträknad foderstat, går ute massor och får nog med både psykisk och fysisk motion. Ändå käkar hon trä.

Provat antignagsprej för hundar? Det luktar apa och smakar beskt så in i h-lvete :crazy: Hade det på min hästs täcke när dom andra var på det, men det luktade ju så äckligt så det gick inte. Frän doft.

Eller att dom tycker det är gott att tugga på trä. Det tycker min häst, hon får tillräckligt med grovfoder, uträknad foderstat, går ute massor och får nog med både psykisk och fysisk motion. Ändå käkar hon trä.

Samma sak med mina. Jag använder ett mycket illasmakande (men luktfritt) medel som jag köper i ridsportbutiken. Kommer inte ihåg om det heter No Bite eller Crib Halt, det ena är mot träätare och det andra mot täckesmarodörer.

Immer

*kl*
Min häst åt på boxväggen när hon stod på boxvila för fången :( Det var inte så kul, och vi försökte med alla möjliga sprayer men inget funkade. Till slut satte jag hovtjära på väggen och då - voila - slutade hon. Jag tror det är ganska individuellt vad de tycker illa om, så det är bara testa sig fram. Ibland är det svårt att bli av med en ful vana även fast 'orsaken' är borta ...

Det många inte tänker på är att i vilda naturen äter hästar bark. Och att dom gnager på staket är inget ovanligt om det inte finns träd i närheten. Jag har träd i min hage och jag får sätta nät runt när dom bitit lite för att trädet inte ska dö:(
Sen går dom på nästa och när första läkt lite så tar man av nätet.
Jag fick tips för bara nån dag sedan att köpa aspbarks pellets, för lös mage. Och det ska tydligen dämpa gnag också, har dock inte hunnit köpa och prova än

min ponny började tugga på fönsterkarmen när han skulle få tänder...superstark senap på fönsterbräden gjorde susen!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Behöver lite input och reflektioner känner jag. Min magkänsla har lurat mig och nu vet jag inte vad jag ska göra... Jag och en annan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 223
Senast: Korven
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 038
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt? Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller...
2
Svar
31
· Visningar
4 750
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar