Realistisk viktnedgång?

karamelldrottningen

Trådstartare
Min häst är extremt överviktig och behöver gå ner i vikt omgående. Vad är en normal viktnedgång i månaden? Eller snarare hur mycket kan han gå ner i vikt per månad utan att det går för fort fram (utan ren svältdiet)?

Han går på beteshage om dagen och får 4 kg torrt hösilage (3 kg på natten, 0,5 kg morgon och 0,5 kg vid insläpp + halvt kilo extra, typ efter ridning eller när jag tar in honom tidigare från hagen). Utöver det får han lite betfor med vitamintillskotten i.

Motion: Lätt motion dagligen, 2-3 ggr/vecka konditionsträning, 1 dressyrpass/vecka resten promenader eller skritturer i varierad terräng, det tar runt ca 45 min (mer eller mindre). Tömkörning en gång i veckan. Försöker gå så långa promenader som möjligt men blir snabbt väldigt trött (inte hästen utan jag), men 45 minuterspromenaderna i raskt tempo orkar jag med.

Nåt jag skulle kunna ändra på? Nu är det mest fokus på att få upp kondisen och få ner vikten.

Han är 143 cm hög och väger ca 550 kg.

Sv: Realistisk viktnedgång?

De rekommendationer som jag har läst om bantning av hästar är att man ska minska energimängden till det behov den ska ha när den når sin önskade vikt. Om du tex vill att den ska väga 400 kg så ger du så mkt energi som en 400 kg häst behöver. Sedan kan man ju dra ner på tillägget för arbete också. Knepet med att lyckas banta en häst är nog att hålla stenkoll på energin den får i sig. Vårt bete innehåller en heö del näring fortfarande. Det räcker för att mina hästar ska hålla sig i hull (och lite till).
Däremot är det viktigt att den får tillräckligt med proteiner och mineraler.

Du kanske kan rida den lite längre pass varje dag?

Senast ändrad:

Ang vad ändra på så det där extra halvkilot skulle du ju kunna slopa. Ge en liten tuss, 'en näve' bara istället när du tar in, ridit etc. Gör ingen jätteskillnad på kalorierna, men med de lättfödda är ju varje borttagen MJ en vinst.

Forest Autumn har svarat bra ang hur fort-frågan.

Hur långt är det mellan nattfodring och morgonfodring? Vad står hästen på för strö och vad har du för värden på silaget? Kanske kan du få bort något kilo ytterligare genom att minska ner insläpps och morgonmaten om den i alla fall står på bete dagtid? Ge nattmaten i hönät med små maskor så den räcker längre och kunna dra ner lite?

Men det är jättesvårt, jag har en ungefär lika stor, som är under bantning. Det går saaaakta, men relativt säker ändå, och då kan jag inte motionera. Men bara att han fått komma ut i boxhage gör stor skillnad, och att han står på halm. Då kunde jag sno nåt kilo till. Inte heller jag är, oavsett vad andra tycker, för svältdiet. Min får 8 kg blött silage/dygn, plus halm då.

Han har sen veckan efter midsommar gått ner nästan 100 kg. Ca 25 kg ganska snabbt första 1 - 2 veckorna, sen stod det still och still och still tills jag bytte från hö till silage (Insulinresistent, fick ner sockret), sen blev det en för ögat STOR skillnad, vågen/måttbandet sa inte samma superskillnad dock. Sen har det gått saaakta, men säkert som sagt. Nu är han inte vägd på ett tag men måttbandet 'krymper'. Men det var förutom det första som nog mkt var vatten/uppblåsthet från betet en lååååång startsträcka där inget tycktes hända.

Min går, ironiskt nog, ner bättre på mer mat än på hårt neddragen mat.

Kan du får bort betet förresten?

Senast ändrad:

Har du möjlighet att ha hästen i en skogshage?

Fri tillgång till halm, för att hästen ska få känna sig mätt. Strö gärna med det. Sen kan du om du har foderstat på ensilaget, göra en foderstat som täcker hans dagliga behov. Har du brist på selen eller nån annat som inte är i balans, fosfor o sånt. Kan du ge hästen nån näve av nåt foder som du kan blanda det med. Vetekli, betfor, müsli eller nåt likande.

Annars kan du om du absolut måste ge han kraftfoder även om silaget täcker hans behov bara ge han en näve före eller efter arbete. Tar 1½ timme ca innan kroppen kan börja ta upp näringen, om du vill skapa en piggare häst vid ridning, eller en slöare..

Halm är både bra och dåligt för tjocka hästar. Det kan vara bra om man har ettfoder med höga proteinvärden eller ger proteinkoncentrat och vill byta ut delar av annat grovfoder mot halm för att minska energin.

Men fri tillgång på halm för att äta sig mätt - det hade i alla fall aldrig funkat med min ponny. Halm innehåller en hel del energi (5-6 MJ) jfr med ingenting. Om man ska jaga MJ så går det inte att låta dem stå på halm.

Det är inte lätt att banta en fet lättfödd häst. De är nog ofta anpassade till att leva på begränsad tillgång till mat och har då ofta ett mindre energibehov än andra.

Min ponny vägde 460 kg i början av januari, vägd på våg. I slutet av sommaren visar ett viktmåttband att hon nu väger ca 355 kg. Det syns att hon har gått ner mkt. Hon stod inne mkt ända fram i maj månad och kan fortfarande inte ridas mer än kortare skrittpass.

Senast ändrad:

Jag läste en studie för några veckor sen där hästarna tappade i snitt 0,5 kg/dag. Det var rimlig enligt författarna.
Det skulle alltså bli ca 15 kg per månad.
Går man för fort fram finns risk för bland annat hyperlipidemi (för mycket fett i blodet, kortfattat sagt), som visserligen är ovanligt men likväl finns risken där.
Men på samma gång innebär övervikten i sig en ökad risk för en hel rad sjukdomar; hjärtproblem, ledproblem, magproblem...

Jag tror att det bästa man kan göra är att hålla stenkoll på intaget av ffa energi och motionera så mycket man bara orkar med. Minst en timme om dagen ser jag gärna att min egen tjockis kommer ut och rör på sig.
Variation är viktigt! Både för folk och fä, ingen mår bra av att traggla samma saker jämt. Är hästen inkörd tror jag det är ett superalternativ till ridningen, det ger ju ingen extra belastning "uppifrån". Är den det inte kan det ju vara kul att köra in den.
Hjärnan drar en hiskelig massa energi, använd den också! Det är inte bara kroppen som ska jobba, skallen måste få sitt också. Jag tror inte man kan tänka sig smal, men jag tror man kan speeda upp processen en aning (åtminstonde motivera häst och folk mer till att arbeta) om man lär in nya saker och ställer hästen inför olika problem.

Jag är kanske lite hycklare, jag har slitit som ett djur med att få ner min häst i flera år utan att lyckas. Jag har testat de flesta metoder jag kommit över, men det enda som verkar ge någon form av resultat är ett strikt kontrollerat energiintag och motion.

Jag vill gärna också få tips, jag har en liten shetis som gått som sällskap hela livet. Han är verkligen smällfet och får nästan ingen mat, jo det är klart han får mat men det är verkligen minimalt. Ingen kraftfoder alls, ngn tuss silage morgon & kväll. Står på halm men äter inte. Har ytterst lite gräs i hagen.
Har just köpt träns & sadel till honom, har longerat 2-3 dagar i veckan hittils och ska nu börja tömköra mer.

Min fråga är hur en häst kan vara så tjock på nästan ingenting !?

Tack för allas svar :bow:! Det här med energimängden har jag tyvärr rätt så dålig koll på och hösilagets värden och nu när jag snart ska flytta känns det onödigt att ta en analys på det. Men på det nya stället hoppas jag att de tar analyser, ska fråga dem nästa gång jag ringer.

Jag ska försöka att motionera honom ännu mera, synd att jag själv är lite smålat vad gäller det ;). Men ska sikta på en timmes motion dagligen. Bara en timmes rask promenad är ju bra.

Det här med att gå ner 15 kg i månaden verkar rimligt, det var nåt sånt jag hade tänkt mig. Han har ju varit i betydligt bättre hull än vad han är i nu, men det var betet i sommras som ställde till det rejält. Jag viste att han skulle lägga på sig men inte att det skulle vara SÅ mycket :(. Kommer aldrig låta han få gå på bete igen, nu när jag vet hur han kommer att se ut efter det.

De får kvällshöet kl: 21:00 och frukosten kl:07:00 så det är långt mellan måltiderna, tyvärr. Han står på spån och har då alltså bara 3 kg hösilage att tugga på hela natten :(.

Han är fem år och har hela livet framför sig, så jag ska verkligen göra mitt bästa med att få honom att gå ner i vikt så att vi sen kan fokusera på lite roligare saker.

Tror också på det här med mycket motion, en timme om dan är jättebra om du får till. Och att få en uträknad foderstat i höst när du flyttat så får man bättre koll på vad han kan äta och vad han ev. kommer få brist på (protein, mineraler) när han går på begränsat energiintag.
Jag har dubbla hönät, det förlänger ättiden mycket! :idea: Så får han mer att pilla med på natten.

Har tänkt på det där med hönät, men känt att det varit så omständigt att be den som kvällsfodrar att lägga in hönätet i boxen. Låter kanske löjligt, men har ingen större lust att fråga. Men nu när flytten närmar sig så kan jag ju alltid börja med hönät på det nya stället. Och det där med analysen hoppas jag verkligen att de har, ringer och frågar imorgon :).

Kommer hästen in tidigt och får kvällsmaten senare eller? Hos oss kommer de in och får kvällsmaten direkt sas, de går in runt 21 oftast. Då hänger hönätet där :) Köpte ett finmaskigt till min tjockis i helgen men jag vet inte om det hjälpte så mycket :p han tas tag och drar ut rejäla tussar och det låter som han river boxen. Men ja det går väl åt ett uns energi till det, så kan man kanske se det ;)

Där han står nu kommer de in vid 19:00 tiden, då får han 0,5 kg och sen runt 21:00 får han sitt kvällshö. Sen frammåt vintern kommer de in ännu tidigare, men då står han ju inte kvar där längre. Jag ska försöka nu denna vinter att ha honom ute så mkt. som möjligt och bara inne på natten. Men jag vet ännu inte riktigt hur rutinerna kommer se ut för hans del, men han ska inte komma in så tidigt som 15:30 som han gjorde den här vintern iaf. Tycker det är alldeles för tidigt. Att han är inne lagom till kvällsfodringen och sen ut igen på morgonen tycker jag verkar som det bästa alternativet, sen kan man ju vara lite flexibel beroende på vädret. Sen ska jag försöka se till att han får ha en del halm oxå att tugga på. Ska även testa det där med dubbla hönät från och med november.

Det blir nog bra dethär :D!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Acto
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Kropp & Själ Jag skulle behöva få bort ca 10 kg. Vintern har varit alldeles för lång och mycket snö och det är döden för mina knän så motionen har...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
17 664
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Kort bakgrund: jag mådde väldigt dåligt i tonåren vilket ledde till att jag var inaktiv, tröståt en massa o gick upp väldigt mycket i...
Svar
10
· Visningar
1 752
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka