Sv: Realgymnasiet elever?
Jag har gått på Real i Göteborg och var med i första kullen studenter 2011.
Huruvida ridningen är på morgonen eller eftermiddagen är svårt att svara på; första året var (åtminstone när jag gick) en hel dag per vecka ute på ridskolan med teori och ridning. Vi hade stalltjänst först på morgonen hela klassen och sedan red ett gäng innan lunch och andra efter, om jag Inte minns helt fel.
Sedan var en dag/v praktik. Se till att du hamnar på en riktigt bra praktikplats, det var där jag fick ut mest av hästarna och lärde mig massor samt knöt lite kontakter inför hästlivet. Nu har jag inga ambitioner att arbeta med hästar, men hade jag velat hade jag kunnat fixa det mha praktiken, men knappast tack vare skolans kontaktnät.
Vad gäller kvaliteten på hästutbildningen så ska du vara beredd på att skolan är vad det verkar; det är grundläggande inför hästskötarexamen och ridningen på ridskolornas hästar blir vad man gör den till. Däremot tyckte jag att själva skolan var en fantastiskt fin skola med engagerade och fina människor till lärare som jag fortfarande har kontakt med. Gemenskapen på skolan och mina lärare var det som tog mig igenom gymnasiet trots min skoltrötthet.
PMa om du vill ha tips på praktik eller annat.