Realgymnasiet elever?

Jockey

Trådstartare
Hej! (Om tråden ligger i fel ämne får någon gärna flytta den, om det går)
Jag kom in på Realgymnasiet i Göteborg i år:D! Och undrar om det är några flera som kom in? :)
Och ni som gått på Realgymnasiet, är ridningen på morgonen eller eftermiddagen?
MVH Alexandra Werner:up:
 
Sv: Realgymnasiet elever?

Jag gick på real i Norrköping. Hela upplägget var skräp enligt mig. Vi fick väldigt sällan göra uppgifter själva och var alltid beroende av andra då allt teoretiskt samt mycket praktiskt skulle göras i grupp.

Ridningen varierade beroende på vilken ridskola Vi var på. Första och andra året gick halva gruppen på Åby och halva på nfk (varannan termin på mig o varannan Åby). På mig red vi på eftermiddagen. På Åby red vi första halvåret på förmiddagen men bytte till eftermiddagen för att hästarna skulle få vara ute något under dagen med innan lektionerna började.
 
Sv: Realgymnasiet elever?

Lägger till oxå att år 1 va vi i stallet 1 dag. År två 2 dagar och år tre 3 dagar varav två var ridning på schemat. Vi red alltid 1,5h första stå åren sen 1h sista året.
 
Sv: Realgymnasiet elever?

Jag har gått på Real i Göteborg och var med i första kullen studenter 2011.

Huruvida ridningen är på morgonen eller eftermiddagen är svårt att svara på; första året var (åtminstone när jag gick) en hel dag per vecka ute på ridskolan med teori och ridning. Vi hade stalltjänst först på morgonen hela klassen och sedan red ett gäng innan lunch och andra efter, om jag Inte minns helt fel.

Sedan var en dag/v praktik. Se till att du hamnar på en riktigt bra praktikplats, det var där jag fick ut mest av hästarna och lärde mig massor samt knöt lite kontakter inför hästlivet. Nu har jag inga ambitioner att arbeta med hästar, men hade jag velat hade jag kunnat fixa det mha praktiken, men knappast tack vare skolans kontaktnät.

Vad gäller kvaliteten på hästutbildningen så ska du vara beredd på att skolan är vad det verkar; det är grundläggande inför hästskötarexamen och ridningen på ridskolornas hästar blir vad man gör den till. Däremot tyckte jag att själva skolan var en fantastiskt fin skola med engagerade och fina människor till lärare som jag fortfarande har kontakt med. Gemenskapen på skolan och mina lärare var det som tog mig igenom gymnasiet trots min skoltrötthet.

PMa om du vill ha tips på praktik eller annat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 021
Senast: Görel
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: BornAgain
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 395
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 829
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp