Reaktioner vid pälsfällning

P

Pepparn

Hej!

Är det fler än jag som har häst som reagerar vid pälsfällning? Han blir alltid surare så här års och nu är han riktigt grinig. Verkar tröttare och äter inte riktigt som han brukar. Kan fällningen påverka magen? Fungerar B-vitamin bra för er som har hästar som reagerar?

Tacksam för svar.

Hälsningar karin

Sv: Reaktioner vid pälsfällning

Hej Karin,
min pålle reagerar alltid också när pälsfällningen sätter igång. Ena dagen är han alldeles prillig för att nästa dag vara jättetrött och håglös. Det går upp och ner hela fällningsperioden och han blir också väldigt känslig i huden och gillar inte att blir borstad.
Jag har alltid gett honom b-vitamin och tyckt att det blivit något bättre, men i år har jag faktiskt provat foderjäst, vilket också innehåller b-vitamin.

Det är stor skillnad på honom!!! Han har inte alls varit så ojämn i humöret och inte alls lika känslig i huden heller. Han är blank och fin och har fällt mycket päls redan. Prova gärna, jag tänker inte ge bara vanlig b-vitamin nästa år utan tänker satsa på foderjäst direkt.

Jag ger honom 1 dl 2 ggr per dag i uppblött betfor. Har inte varit några problem att få honom att äta det. Jag köpte nog en dyr variant för jag köpte H***o Foderjäst, 5 kg för 110 kr, det finns billigare t.ex Bryggerijäst, men det kunde man bara köpa i 25 kg säck i min foderbutik och jag tyckte det var för mycket.

/Annika

Ja min stora häst blir som förbytt när han fäller. Han vill knappt att jag kommer nära och jag får absolut inte borsta eller hålla på för mycket med honom. I normala fall är han enormt social och vill bli kliad, klappad och borstad. Jag har inte märkt något på aptiten, lika matglad som vanligt, och vad gäller ridningen så vilar han, men förr om åren har jag inte märkt något där heller.

Jag brukar ge b-vitamin i ett par veckor, och det funkar för oss. Nu börjar han bli sitt vanliga jag igen!

Tack för era svar. Jätte uppskattat. Skönt att höra att det är fler som har liknande problem.

Ska köpa b-vit tillskott, funderar på foderjästen. Ger du det hela året då eller bara under fällning? Blir era hästar griniga vid pälssättning också?

Min häst är också social och mysig annars men nu är han riktigt otrevlig, reagerar tom. när man ska sätta på täcket. Ställer ni av hästarna under denna period eller motionerar dem lättare?

Tack för svaren.

Mitt sto reagerar både vid fällning och sättning. Hon blir jättekänslig så det knappt går att borsta henne, riktigt hugger efter en.
Hon kan visa genom att stegra och bocka (vilket hon aldrig gör annars)vid ridning att hon tycker att det är lite jobbigt.
Därför rider jag henne inte så hårt nu. Rider henne inte varje dag och mest bara skritt och lite travarbete!

Jag ger henne B-vitamin men funkar inte så jättebra. Det hjälper henne ju att släppa mer päls men hon är lika grinig och känslig ändå. Men läste ju här att jäst ska va bra så ska nog testa med det.

/Annika

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 866
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka