Reaktioner på bettlöst

Sv: Reaktioner på bettlöst

Skönt med positiva reaktioner! Jag är i stort behov av en ny dressyrtränare (pga flytt), men eftersom jag måste rida bettlöst är jag lite nervös för att folk ska tycka att jag är konstig :o

Fler som har erfarenheter?

Nu är jag som bekant islandsryttare och har inte en susning om vidare mycket alls ( :D
iallafall inte vad vi har för dressyrtränare i vår stad)
och jag har i perioder ridit min ena häst på bettlöst,
en del isländska tränare som inte varit vana det har ju rynkat på näsan lite, och det kan nog förekomma bland vanliga tränare med,
men det är väl bara förklara att "så här och så här är det" och kan inte tränaren undervisa till att rida utan bettets verkan i första hand,
så är frågan hur pass bra tränaren är?

(sen så passade inte lycka att rida på bettlöst så himla bra då hon är så nedrans het, men det hör inte hit.. )

Äsch då, jag som blev så glad att nån härifrån svarat - hoppades på lite erfarenheter från tränarna härikring... ;)

Men jag får väl pallra mig iväg till Zuzzis tränare och spana på några lektioner snart, det har jag tänkt länge :D
(Bara det där :devil: lagårdstaket blir klart snart så jag får tid att rida ordentligt)

Hon har vuxenträningsläger från 9-16 nu hela helgen på KfRK, fredag-söndag med två ridpass fre,lör ;) samt ett teoripass per dag som du säkert får vara med på och höra vad hon har att säga till oss :)

Jag rider på hackamore och har gjort det i säkert två år. Bett har aldrig funkat för min häst, har provat många olika men hon har inte svarat på något. Med hackamore får jag bättre kontakt med henne. Men har ibland fått kommentarer som; "Ska du inte testa att rida med bett ändå?" Osv..det är lätt för andra att säga när de inte ridit hästen. Jag känner min häst och vet att hon ogillar bett, därför rider jag på hackamore och min tränare tyckte jag skulle fortsätta med det så jag gjorde det. De gånger jag testat bett igen för att kolla hur hon reagerar så har hon tyckt det varit obehagligt så varför besvära henne med bett när hon fungerar bättre utan? :cool:

red nästan alltid min gammla häst på hackamore då han gick så mycket bättre då, han och jag startade en en klubbtävling med det och kom 4:a hade det inte vart för den hade det gått sämre

har ridit min connemara på hackamoore för tränare i både hopp och dress. bara blivit bemött med possitiva kommentarer.
kompisen till mej fick inte rida för sin tränare på hackamoore (dress tränare) då tränaren inte tyckte att det var riktig utrustning, att man inte har samma koll på hästen.

det är nog väldigt olika bland tränare vad dom tycker om bettlöst och olika på hur hästar funkar på bettlöst.

Jag tycker att alla ridlärare ska kunna acceptera att ens elever rider bettlöst...Det är ju bara bra för hästen!

Tack för alla positiva svar, jag känner mig lite mindre nojjig nu :)
Nu gäller det "bara" att hitta en tränare som verkar ha vettiga idéer i övrigt, så ska jag nog våga mig på att åka dit med min vanliga utrustning.

Jag tycker att alla ridlärare ska kunna acceptera att ens elever rider bettlöst...Det är ju bara bra för hästen!

Många (de flesta?) som tränar privat för dressyrtränare tränar ju för att kunna tävla, och med det i åtanke så jag kan faktiskt ha viss förståelse för att vissa tränare då hellre vill att man ska använda "TR-godkänd" utrustning när man tränar för dem. Sedan kan det säkert i många fall ha med att göra att tränaren inte är så bekant med bettlösa alternativ (för det har ju trots allt inte varit alltför utbrett i dressyrkretsar tidigare) och då inte tycker sig kunna instruera på ett bra sätt. Ren kunskapsbrist alltså. Sedan är ju faktum att vill du kunna tävla så är det ju nödvändigt att träna med bett (även om man naturligtvis kan tycka vad man vill om det).

Personligen anser jag dock att de flesta hästar (undantaget de med skador och/eller defekter i munnen eller med traumatiska upplevelser bakom sig) går att få att acceptera ett välutpassat bett (olika hästar verkar ju föredra olika typer av bett) med en riktigt bra hand bakom. Och, med risk att bli allmänt påhoppad, så är det allra oftast där det brister - i ryttarens händer. (Observera: inte alltid, men väldigt ofta. Det är svårt att få till en riktigt balanserad och följsam hand och många är inte ens medvetena om hur viktigt det verkligen är eller har aldrig fått lära sig "knepen".) Bettlöst kan alltså vara ett bra alternativ för ryttaren så väl som för hästen. Sedan bör man ju förstås eftersträva en känslig hand även när man rider bettlöst. Ett hackamore i fel händer är inte heller särskilt vänligt mot hästen. Att det GÅR att bryta en nosrygg med det råder ingen tvivel om. Har själv haft en häst som fått nosryggen knäckt med ett hack när hon tävlade hoppning som ung (dvs. innan vi köpte henne). Naturligtvis inget som är gjort på ett "kick" utan kräver en hel del styrka och, i det här fallet, hacket sittande för långt ner på nosen, men ändå. Min poäng är att det mesta inte hänger på utrustningen (bett eller inget bett) utan på händerna som håller i den.

Till viss del håller jag väl med och nog önskar jag att jag kunde använda bett, det förenklar ju faktiskt en del. Men som det är nu så går det inte alls, vi har både fysiska och psykiska problem... :smirk:

Eftersom det funkar så väldigt mycket bättre utan bett så vill jag gärna träna vidare så - tills formen är stadigare och munproblemen är lösta...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar