Reaktion vid spruta

tott

Trådstartare
Min häst är ordinerad smärtstillamde intramuskulärt i några dagar. Efter sprutan börjar han ruska på huvudet och tänja på halsen - ingenting chockartat liksom, men en reaktion. Brukar hästar göra så ? Förmodligen svider det eller känns konstigt då medlet går ut i muskeln.
Vanligt?
 
Sv: Reaktion vid spruta

visst kan det bli reaktion, många medel(tex. finadyn) är väldigt vävnadsretande. det kan bli en bula/böld.
 
Sv: Reaktion vid spruta

Det här medlet har samma verksamma substans som Finadyne (flunixin) så det är väl så som jag misstänkte att det sticker/svider då medlet sprider sig.

Tack !

Fler erfarenheter, någon?
 
Senast ändrad:
Sv: Reaktion vid spruta

på vissa hästar kan muskeln bli ansträngd och spänd. Säkert därför din häst gjorde så. En viktig sak du ska tänka på om du sprutar flera dagar är att växla sida, varannan gång höger och varannan vänster.
S:rofl:
 
Sv: Reaktion vid spruta

Jo, jag byter sida varje dag. Som tur, som sagt, sista dagen imorgon. Pulsen blir alltid lite högre då jag ska spruta. :angel:
 
Sv: Reaktion vid spruta

Sprutar min just nu (sista dagen i dag) Han har blvit så hård i muskeln att jag fick hälften i ögat i går...:crazy:
 
Sv: Reaktion vid spruta

Okej va bra, dom blir så och det är inte farligt. det är alltid jobbigt att spruta, jag fick spruta min när han va ny kastrerad, inte roligt.:bump:
 
Sv: Reaktion vid spruta

Sista sprutan gick jätte bra. Ruskade inte på huvudet efteråt och stod stilla hela behandlingen.
Puh! Färdigt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 159
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp