Reaktion snabb, för snabb?*långt*

Sv: Reaktion snabb, för snabb?*långt*

:rofl:
Ja de där med blåa blommer, måste vara ett kött ätande månster:devil:
För att inte tala om Fjärillar!

Lång tygel har tyvärr inte fungerat på min häst om hon inte har sällskap, annars har jag löst de genom att hela tiden ge henne nya arbets uppgifter, skritt-trav övergångar, öppna, sluta, halt mm.
Lång tygel fungerar på slutet av ridpasset, när vi är lite trötta.
Eller e på väg hem.

Jag tror hästen testar dig och inte litar på dig till 100%, när min medryttare började rida min häst var hon odräglig och enda sättet för henne att kunna rida ut själv var om hon hade gramanen, annars tog min häst befälet på en gång.

Du kan ju ha en halsring/martingal att hålla i!

De har hänt att hon sticker, givetvis får hon gå tillbaka och förbi.
Men då e hon oftast mycket stressad så det käns som om inte inlärningen fungerar- kan lära sig något under rädsla/stress?

Min reaktion av detta är att tidigare nocharlerade jag beteendet, när vi kom förbi klappa jag henne= nöjd häst. Tills nästa "spöke" dök upp,

Nu sitter jag å väntar på reaktionen, för att parera den men istället blir det värre:crazy:

Jag sänder helt klart fel singnler till henne, måste bryta mönstert nu:eek:

Att hon inte litar på mig e jag helt överens med dig om, och tyvärr e förtroende ingenting man får i en hand väning.
Men det har blivit bätter under det året jag haft henne,

Att hon testar mig e jag inte helt säker på.
hon gör nämligen samma sak i hagen, om det kommer en fjärill, blå blomma eller kanske en större gräs tuva ivägen när hon travar/galopperar.

Klappa henne inte överdrivet, då gör du också affär av det, du kan däremot om hon är upprörd lägga en hand lite på halsen på henne för att påminna att du är där:idea:

Jo jag tror hon lär sig även om hon är upprörd, men det kan ta lite tid. Bara du behåller ditt lugn i alla lägen. Så gott du kan:D

Att hon fladdrar runt i hagen är ok, då är det hon själv som avgör, men hon får inte ge efter för samma impulser när du rider, även om hon tycker det är läskigt. Hon ska lita på dej helt enkelt. Matte reder upp det, vad det än är....

Ang bryta mönster, du ska vara likgiltig inombords för allt ni möter, inte göra affär av det, men det kan vara lättare sagt än gjort förstås. KAn du avleda genom att sysselsätta henne med ngt, hela tiden, under en tid? Övergångar, lite sk vikn, halter, osv. Det brukar ibland vara bra att koncentrera både sej själv o hästen på ngt annat.

Senast ändrad av en moderator:

Nä något överdrivande klappande blir det inte, jag e nog rätt snål med beröm igentligen:angel:

Att hon far runt i hagen e helt klart hennes problem, men efter som hon gör det tror jag inte att hon kör med mig, vilket jag tycker e skönt.

Jo det går att avleda med arbete, för fortsätta att jobba vidare helt enkelt.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
Träning Har hand om en häst nu, som jag inte blir riktigt klok på. Han är 12 år gammal, men beter sig väldigt omoget i stallet och hantering...
Svar
8
· Visningar
1 690
Senast: Zephira
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar