Reaktion på vaccination - hur ska jag göra nu?

dee79

Trådstartare
Jag har köpt en liten fölis som står i Wales. Eftersom hon kommer att vara 8 månader när jag får hem henne, bad jag att de skulle starta grundvaccinationen med de två första sprutorna. Nu berättar uppfödaren att hon blev hängig i en vecka efter första sprutan och inte ville äta ordentligt och hon undrar om jag vill gå vidare med spruta 2 i alla fall.

Så frågan är, vill jag det? Vad finns det för risker? Är det vanligt att de blir så hängiga? Hon ska ju också stå på lastbil ett bra tag, då måste hon vara pigg och kry när hon går på.

Kan det hända att reaktionen blir värre? eller brukara det bli bättre med tiden?

Många frågor, men ingen av mina tidigare föl har reagerat.

Sv: Reaktion på vaccination - hur ska jag göra nu?

Hur nära inpå transporten är det tänkt att hon ska få spruta 2?
Om det är en eller två veckor innan transport så borde du kunna vara lugn. Då kan de övervaka fölis och hon hinner piggna till innan resan :)

det har du rätt i. Jag ska höra med dem!

En sådan reaktion är är inte en överkänslighetsreaktion på vaccinet. Istället har troligen vaccinet tillfälligt försvagat fölets immunförsvar och därmed utlöst en subklinisk infektion som fölet redan bar på. Ingen fara att vaccinera igen mao. Allergiska reaktioner är mycket mer dramatiska.

Ok, vad bra! :laugh:
Då säger jag att de ska köra på med andra sprutan.

Tack för hjälpen! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: Saile
·
Hästvård Var med om något läskigt igår. Min gamle pålle (23 år) skulle få tänderna kollade. Vet ville ge lite lugnande för att han skulle stå...
Svar
10
· Visningar
3 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka