Reaktion på Switch - hur yttrar det sig?

lulski

Trådstartare
Vad får hästen för symptom om den skulle vara överkänslig mot Switch Pour on? Får den utslag, blir den trött och hängig eller vad ska man hålla utkik efter?

Sv: Reaktion på Switch - hur yttrar det sig?

Är den överkänslig kommer det nästan direkt som en brännskada ungefär.Därför ska man alltid prova på ett litet område först och ha tvål lr diskmedel tillhands för att omedelbart tvätta och duschas hästen...

Vi har alltid använt Switch och de har alltid funkar super! Dock ska man ju inte smörja in där man har sadel och sadelgjord om man rider, vilket jag tror många gör och sen får dom problem med utslag! Men som sagt prova på ett litet ställe först!:)

och till Danaa...

Jag provade på ett litet ställe igår men jag märkte ingen reaktion överhuvudtaget. Ska kolla extra på det stället idag för säkerhets skull. Ser jag inget så är det väl bara att behandla antar jag.
Tack för hjälpen!

du smörjer väl ändå inte in medlet? Det är till för att läggas en sträng från nacke till svans, inte smörjas in!

Hästar som är känsliga kan tappa pälsen och få brännmärken av switch. Hade en häst i grannstallet för något år sedan som blev alldeles kal på ryggen och rumpan.

Jag har väntat i 48 timmar innan jag har vågat ta mer, det är först då man kan veta om det blir en reaktion eller inte. Eller det kan man ju inte veta men risken minskar iallafall.

Huden reagerar. Prova på litet område.

var försiktig så det inte rinner ner på svansen.

Jag brukar av den anledningen hälla på under 2 dagar iom att jag inte häller över sadelstaden.

en kompis switchade hela hästen för många år sen o red sen:eek:

hästen fick brännskador under sadeln.

Numera rekommenderar tillverkaren att man även duttar på lite i armhåla o mellan bakbenen. Antagligen för bromsen.

Jag tar det koncentrerade Switch på ryggen/mankam och sen använder jag switch sprayen under magen då och då!

Jag provade på ett litet område först, väntade 24 h och kollade resultat. Sen Switchade jag. Kanske borde ha väntat längre :o Nu tog jag bara mankammen och ländryggen men tyvärr rann det ner både på sadelläget och svansen, Får hoppas att jag inte ställt till med något nu :crazy: Red gjorde jag ju givetvis inte men hon stod inne ett par timmar just för att jag skulle hålla koll på eventuell reaktion. Märkte inget så förhoppningsvis gick allt vägen, peppar, peppar... Får kolla upp henne ordentligt idag. Usch, hoppas verkligen inte jag varit elak nu :cry:

Har hon inte reagerat på 24 timmar så behöver du inte oroa dig.Dessutom körde jag på hela ryggen i flera år innan jag hörde att man inte får hälla i sadelläget (för många år sedan nu) och fick aldrig någon reaktion.Hästar är tåliga djur och jag har aldrig haft en enda som inte har tålt switch.Hade det på min fölis förra sommaren när hon bara var några dagar.

Mina visar irritation med svansen.

OM... hästen inte reagerar kan man nog även ha det i sadelläget om man väntar några dagar tills regnet gjort att det har runnit ut o fördelats.
Inga problem den här "sommaren":crazy:

Min fick hudutslag, blev alldeles knottrig, inte nässelutslag utan som bulor, varma och lite ömma.

Har hon inte reagerat på 24 timmar så behöver du inte oroa dig.

Det där stämmer inte.
Novan fick reaktion först mellan 24 och 48 timmar, efter 24 timmar syntes ingenting konstigt. Jag fattade inte vad det var utan trodde hon kliat till sig tryckskador på något konstigt sätt. Huden började vätska och stora delar av pälsen släppte :eek:.
Det tog tyvärr en switchomgång till innan det gick in i huvudet på mig. Den gången fick hon återigen dessa vätskande fläckar samt att hon blev bulig på halsen.
Mitt tips är att vänta 48 timmar efter att man testat.

Min fick hudutslag, blev alldeles knottrig, inte nässelutslag utan som bulor, varma och lite ömma.

Precis så har reaktionen varit på de hästar som jag har/har haft som har reagerat men även reaktionen som beskrivs nedan.

Det där stämmer inte.
Novan fick reaktion först mellan 24 och 48 timmar, efter 24 timmar syntes ingenting konstigt. Jag fattade inte vad det var utan trodde hon kliat till sig tryckskador på något konstigt sätt. Huden började vätska och stora delar av pälsen släppte :eek:.
Det tog tyvärr en switchomgång till innan det gick in i huvudet på mig. Den gången fick hon återigen dessa vätskande fläckar samt att hon blev bulig på halsen.
Mitt tips är att vänta 48 timmar efter att man testat.

Jag håller helt med, det tar 48 timmar innan man kan veta, alla allergiska reaktioner mäter man först efter 48 timmar.

KL
Tänk på att en häst som inte visar reaktion kan visa reaktion nästa år/gång man switchar.
Min gamla häst hade alltid tålt switch men reagerade ordentligt tredje gången jag hällde på.
Jag trodde först att det var reaktion på något annat så jag duschade henne, väntade tills reaktionen hade försvunnit och tog på ett litet ställe igen och fick samma reaktion igen.

Jag häller inte switch på mina hästar längre.

Då är det bara hålla tummarna att jag inte klantat till det då... :crazy:

Vill egentligen inte heller hälla på så starka medel på min häst men det fullkomligt kryllar av fästingar i hagen där hon går och med tanke på vilka sjukdomar de kan sprida så tänkte jag prova Switch.

Om den reagerar så får du en reaktion i huden, men det är ovanligt att det sker.

Jag har alltid använt Switch pour-on regelbundet på många olika hästar och ingen har nånsin reagerat, inte heller jag reagerar på Switchen :angel:

En fördel med Switch pour-on är just att man genom att klappa ordentligt på pållen i samband med att man lägger på medlet slipper fästingar och knott själv också...

Jag vet ju även de som på eksemhästar har kört Switch i dubbeldos med gott resultat, även om jag anser att man bör följa tillverkarens rekomendationer vid användandet.

mina hästar har inte heller reagerat på switch trots att dom är jättekänsliga för olika liniment och flugsprayer. så det är nog inte jättevanligt att hästar reagerar.

dom tycker dock det är äckligt direkt när man sätter på det, eftersom det rinner lite i pälsen=kittlas/kryper. behandlar givetvis aldrig sadelläget på ridhästar.

Om det är vanligt eller om jag har (har haft) extrema hästar vet jag inte men tre av tre tål/tålde inte switch.

*KL*

Tog över 24 h för reaktionen att komma hos mitt sto med. Första gången hon switchades.

Hon tålde dock Ultrashield, som innehåller samma verksamma substans som switch men i mer utspädd form. Så hon slapp fästingarna med.

1 av typ 10 har reagerat här, alla andra utom hon har tålt det utmärkt, inkl fullblod, föl osv. Hon hade dock väldigt känslig hud generellt, inte så hon reagerade på shampoon och sånt (inga av de jag provade iaf), men hon fick OTROLIGT lätt skav av allt möjligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar