Reaktion på soja!

Linda.B

Trådstartare
Är det vanligt att hästar kan reagera på soja i form av fodergallor?

Höet vi fodrade med före det vi har nu fick vi analysvärdena nedskrivna på en lapp, såg aldrig originalet. Det höet hade endast 15 i smrp, då började vi ge Krafft protein för att få upp proteinet, men det blev väldigt dyrt i längden därför gick vi över till soja.

Efter 2-3 månader började det ploppa fram gallor på sambon's travhäst, en hasgalla trodde vi var en genomgående hasgalla och fick tid för röntgen om eventuella lösa benbitar. Röntgen visade ingenting, allt var perfekt!

Sedan blev höet sämre, vi började leta nytt hö och köper nu av samma höparti som Goop's. Detta hö har mycket bra värden men ändå behövs fortfarande lite extra protein. Soja-givan sänktes från 0,4 kg till 0,2 kg. Sakta började hasgallan minska i storlek och försvann tillslut helt & hållet.

Sambon misstänkte att det var sojan som var orsaken till det hela och att det var betydligt mer än 15 smrp i det gamla höet, hästen måste ha fått för mycket protein. För att vara säker ökade han på sojan under en veckas tid, och visst ploppade hasgallan fram igen. Nu ger vi ingen häst soja utan fodrar upp det lilla extra proteinet som behövs med lusernhack.

Hasgallan är idag borta och undrar nu, är det vanligt att hästar reagerar på soja? Den är väl väldigt koncentrerad?

Sv: Reaktion på soja!

Har läst någon annanstans på det här forumet att sojan kan ge problem med gallor, ja.

Det är tydligen så att de flesta hästar reagerar på soja, ja.
Och sojan är väldigt koncentrerat. Ngt jag inte skulle vilja ge mina hästar. Antingen ska det va lusernhack, eller ngt foder, med bra protein/energikvoten som passar just varje häst.

Jag köper grovfoder med analys ifrån en bonde, inte så långt där jag har mina hästar. Han har både hösilage o vanligt hö i olika storlekar.
Vet inte vart du brukar köpa dina hö ifrån. Grovfoder, som vi köper får jag ALLTID analysvärdena i originalet från bonden.

Misstänkte att det var så! Vårt hö köper vi nu från en seriös bonde, som även säljer till Olle & Björn Goop. Vi har sett original analysen och fått kopia, så nu vet vi att värdena stämmer.

Hö från Tolerud? Där har dom det bästa grovfodret i hela Värmland.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama