reaktion på föl??!

L

latecomer

inte säker på att jag lägger denna rätt, men gör ett försök.

i mitt stall finns det ett litet föl på ca 2 veckor och dess mamma. När dom ska tas in i och min häst som står uppbunden i gången och får se dom utanför stalldörren blir han helt till sig, taktar på stället, gnäggar skriar och slänger med huvudet, detta gör även de andra hästarna när dom får syn på fölet.

Varför gör han så? vad är det för slags reaktion?

Kan tillägga att han är väldigt lugn och fin i övrigt, och hetsar inte upp sig för något alls.
förvirrad!

Sv: reaktion på föl??!

Jag har hört att det kan påverka alla hästarna väldigt mycket när det tillkommer ett föl i stallet, dem kan bli oroligare osv. Alla hästarna i ett stall är ju en flock på sitt sätt, vare sig dem går i samma hage eller ej.
Ligger väl i flockens natur att skydda fölet? Kanske blir orolig när han ser att dem går iväg eller något, och ser han inte var dem tar vägen kanske han blir ännu mer orolig?
Inte 100 på att det är så det är, men kan tänka mig något liknande iaf :)

Sv: reaktion på föl??!

Sådär är min valack. Han är den mest fölsjuka hästen i världen tror jag... av ren slump har han alltid varit den som fått "ta över" föräldrarollen då fölen skilts från sina mammor och han har visat sig vara en underbar storebror/pappa... Så nu ställer vi medvetet alla nyss avskilda med Tom, han är den i flocken som beskyddar och tar hand om (ni ska bara se hur han vallar runt fölungarna om det kommer något han upplever som hotande, som rådjur till exempel :angel: utanför hagen) och är helt enkelt den där vuxne unghästuppfostraren. Och han AVGUDAR dessa fölungar. Visst säger han till dem när de går över linjer och bråkar för mycket med honom men det ska mycket till innan de får sig en skopa om man säger så. Det är många gånger jag tagit in min häst med både bitmärken och rispor efter hovar/skor när de små spolingarna gått med frambenen över min hästs rygg...

Din häst kanske helt enkelt tycker vädligt mycket om och är nyfiken på den lille nykomlingen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 769
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar