Reaktion i gammal ärrvävnad vid kyla?

Rea

Trådstartare
Min häst har en äldre sårskada på ett av sina bakben, T-format och minst 4 år gammal. Sitter på framsidan av skenan och har troligtvis varit ett ganska stort sår engång i världen då ärret idag inte är pälsbeklätt utan helt grått och fult. Nu är det ca 3x3 cm och själva ärrbildningen är ca 0.5 cm bred.
Eller ja, det var grått ska jag väl säga, för idag såg jag att det har blivit lite rosa/rött till färgen men även att det har blivit svullet och känns lite varmt när man lägger handen på det.

Hästen ömmar inte och visar ingen hälta, däremot är han inte så "torr" i den skenan som han är i det andra benet.

Är det ett normalt beteende för ärrvävnad att bli aktivt såhär? Mina egna ärr kan iofs ömma när de blir nerkylda, men därifrån till att de till synes blir aktiva tycker jag mig inte ha sett.

Någon som har varit med om liknande, funderingar och tankar:idea:?

Sv: Reaktion i gammal ärrvävnad vid kyla?

Då konstaterar jag att i som så mycket annat är han ett unikum;).
Gott nytt och god fortsättning alla!

Vet inte hur det är hos dig, men där jag bor har vi ganska kraftig skare på snön.
Kan han ha blivit skavd av snön? Där har han ju inte päls som skyddar.
Det borde man kunna fixa med en damask eller likande på benet.

Har han varit skadat i benet vid något tillfälle och varit riktigt svullen är det lätt att de fortsätter att svullna i det benet.

Där sa du något jag inte tänkt på faktiskt!
Han blev ju trampad av sin fd hagkompis på senan bak för en tid sedan och fick lindrig lymfangit i det benet:idea:.
Så klart att det har lättare för att fylla igen nu, speciellt med tanke på att han inte rör en fena i onödan. Hagen är allt annat än "springvänlig" nu med sina knögglor:mad:.
Så tyvärr ingen snö, bara stenhård, knögglig barmark...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka