reagerar jag fel ??

zilla

Trådstartare
Jag är gift med en man. Vi har 2 gemensamma barn och sen har han 2 döttrar sen ett tidigare äktenskap.

Vi har försökt att vara rättvisa när det handlar om pengar och presenter .. Det är lite svårt då barnen är 2,5,14 och 18 år . Men vi försöker vara rättvisa så gott det går.

Idag så kom farfar och gav julklappar till barnen. Det vart presenter från gamelfarmors hem . (hon gick nyligen bort)
De 3 yngsta fickvar sin glas prydnad och äldsta tjejen fick en guldring värd bra mycket (har ett fått någon summa . ) utan bara att det var värderad till bra mycket.

Är det inte fel ..?? eller överreagerar jag. ?!

Sv: reagerar jag fel ??

Pja, tanken var kanske att den skulle gå i arv till äldsta dottern, det är ju ofta den äldsta får något att ärva vidare så. Jag förstår att du reagerar på ett sätt, men samtidigt så förstår jag varför farfar gjorde som han gjorde, det är ingen värdering i det utan bara 'ädsta dottern skall ha', tror jag.

jag tycker du överreagerar..vad har en femåring för nytta eller möjlighet att upskatta en sådan ring?

Självklart är det äldsta dotter som ska ha ringen.
Vem skulle annars?? Är du besviken för att inte du fick den??

nej jag tycker inte att jag skulle ha den.

Men jag tycker att det är fel att den äldsta alltid ska få allt och inte de yngre .. Hon har fått massor och " tvåan" får inget. Det tycker jag är orättvist.

Den älsta har ca 200 000 på banken
hon har ärvda/gåvor ,,smycken värda ca 50 000

tvåan har ca 10 000 på banken
inga ärvda smycken !

jo jag tror att det är så ..

Jag vet hur det är att vara "tvåa".

Med andra ord är det egna erfarenheter som talar. Inte egentligen rättvisan för barnen?

Min tro är att du inte borde reagerat eller funderat alls - men du har sett mer i detta än vad som finns där.

Är man självklart trygg i att vara lika mycket värd, lika älskad, då funderar man inte så mycket över millimeterrättvisa. Men du var aldrig riktigt säker på det?

funderar
Tanten

När 1:an flyttar hemifrån är det 2:an som börjar få. När hon flyttar har hon säkert lika mycket som 1:an hade när hon flyttade. Det hade varit konstigt om de hade lika mycket nu, den ene är 14 den andra 18.

nej jag tycker inte att jag skulle ha den.

Men jag tycker att det är fel att den äldsta alltid ska få allt och inte de yngre .. Hon har fått massor och " tvåan" får inget. Det tycker jag är orättvist.

Den älsta har ca 200 000 på banken
hon har ärvda/gåvor ,,smycken värda ca 50 000

tvåan har ca 10 000 på banken
inga ärvda smycken !
Den informationen hade gjort det lättare att förstå din reaktion.
Här ser man en tydlig orättvisa helt klart.
Ta upp det till diskussion och fråga hur de har tänkt sig, om tanken är att tvåan ska få mer när ettan flyttat ut?

Jag tycker faktiskt att det känns lite knepigt att "ettan" har så mycket mer pengar än tvåan?

Däremot är vi inte millimeter rättvisa här med våra barn. En födelsedag eller jul får den ena av dom lite dyrare presenter och en annan tvärtom. Huvudsaken att barnen får lika många presenter när dom är i våra barns åldrar :laugh:

förstår din reaktion, men tycker ändå att det antagligen finns en grundtanke bakom gåvan. Personligen kvittar det mig om ringen skulle vara värd mkt pengar...jag skulle behålla den ändå, som ring. Det är ngt som tillhör släkten och antagligen kommer föras vidare. Så va den är värd i pengar känns ganska ovesäntligt.

Var har pengarna kommit ifrån? Vad tycker barnens pappa om "örättvisan"?

Ringhistorien vet jag inte om jag skulle älta, men fördelningen av barnens pengar verkar ju lite udda...

Den informationen hade gjort det lättare att förstå din reaktion.
Här ser man en tydlig orättvisa helt klart.
Ta upp det till diskussion och fråga hur de har tänkt sig, om tanken är att tvåan ska få mer när ettan flyttat ut?

kan inte annat än hålla med..... mycke märkligt

Jag förstår att den äldste fick ringen och kanske glasprydnaderna har mer värde än du tror?..
Sen att 18-åringen verkar få väldigt mycket medans 14-åringen fått mindre är ju lite lustigt. Verkar ju schysstast att de får lika mycket då de ingår i samma familj. Fast kanske de tänkt att 18-åringen inget mer får när hon blir typ 20 och sen får 14-åringen lika mycket tills hon blir 20?

I min släkt slipper vi såna bekymmer...mina barn har inte fått ärva vare sig guldringar eller pengar :)

då kanske målsmännen ska ta och föra över från kontona och göra så båda barnen har lika mkt :devil: det går inte öppna konton till barn utan målsmans medgivande :angel: Å andra sidan kanske 2an hinner få lika mkt pengar fram tills h*n är i 1ans ålder?

då kanske målsmännen ska ta och föra över från kontona och göra så båda barnen har lika mkt :devil: det går inte öppna konton till barn utan målsmans medgivande :angel: Å andra sidan kanske 2an hinner få lika mkt pengar fram tills h*n är i 1ans ålder?

Kanhända, men jag har svårt att förstå hur man ska tjäna in 190 000 kronor på 4 år..

pengarna är både arv och gåva .
För att hon är först.

Jag har sagt att jag tycker att pengarna skulle delas lika efter att 2 an vart född .. Men det verkar som att den första favoriseras till 200% .

Jag förstår om det är något som skall gå vidare i släkten ..
Men att 1 an alltid ska gå först och att 2 inte ska få nått. även om det skulle handla om en kotte.

jag skiter igentligen i det ...det är trots allt inte mina barn utan jag blir mest ledsen över att de inte ser att 2 an blir ledsen ..hon ville också ha en ring ...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 474
Senast: kryddelydd
·
Relationer Samma sak, varje år. Än en gång drar det ihop sig mot det jag hatar att älska, och älskar att hata. Min födelsedag. I år fyller jag...
Svar
14
· Visningar
4 115
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 662
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar