B

Blixtra

Vi har en sjuk räv som stryker omkring här, ingen har hittills avlivat den. Då vi har hundar och rävskabb kan smitta dem, så undrar jag om det finns ngt. medel för att skydda hundarna? Liknande eller kanske samma som skyddar dem mot fästingar? Någon som vet?
 
Sv: rävskabb

Vi har haft stora problem med rävskabb i höst och vinter, för vi har haft 2 skabbrävar på gården. Min veterinär har varit så snäll så han har skrivit ut stronghold (droppar i nacken) så vi har gett våra regelbundet nu en omgång varje månad.
Men nu lyckades grannen skjuta den sista räven för några dagar sedan, så jag hoppas vi ska slippa detta nu. Men tänker ändå ge mina stronghold en omgång till.

Du kanske kan avvakta, dina kanske inte blir smittade. Mina har blivit smittade flera ggr, så nu började vi bli trötta på det här. Var då vår veterinär sa vi kunde gör så här tillsvidare.
 
Sv: rävskabb

Tror inte det finns ett vaccin mot rävskabb, däremot verkar man kunna behandla med frontline i "förebyggande syfte".
 
Sv: rävskabb

Jag tänkte väl det. Har aldrig hört det finns något vaccin.
Aha, så jag skulle kunnat gett mina frontline i förebyggande istället för stronghold? Men bara i förebyggande eller?
 
Sv: rävskabb

Jo, men finns ju att spruta med (fast det görs väl inte så ofta längre), men bara för det är en spruta så måste det ju inte vara ett vaccin.
Vaccin för mig är iallafall något som håller i länge. Som tex våra valpsprutor/parvo mm.
 
Sv: rävskabb

Jo, men finns ju att spruta med (fast det görs väl inte så ofta längre), men bara för det är en spruta så måste det ju inte vara ett vaccin.
Vaccin för mig är iallafall något som håller i länge. Som tex våra valpsprutor/parvo mm.

Tja...det var det som sades men dom kanske inte menade det dom sa...blir väldigt konfunderad här måste jag säga. Känns lite otryggt.:confused:
 
Sv: rävskabb

Jaha? Och vad sjutton sprutade vetten mina hundar med då? Rävskabb sa han iaf:crazy:

Kan det varit så att de behandlade hunden för redan konstanterad rävskabb och sprutade i dem IVOMEC? De har Vet. gjort på våra hundar för några år sedan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
477
Senast: movi
·
Hundhälsa Min hund kom igår i slagsmål med en räv. Hemma, invid ett uthus så hunden sprang alltså inte lös någonstans då den används till jakt och...
Svar
1
· Visningar
374
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp