Rävskabb?? (Frågor)

J

J3O

Jag har aldrig varit med om en hund som har det och en bekant hade en disskution om det, så därför har jag lite frågor.

Vad är symtomen? (stavning??)
Hur ser sjukdomsbilden ut så att säga?
Var får dom utslagen och var är vanligast att de kliar sig (har hört att det brukar vara benen)?
Finns det någon som har några bilder så vore det intressant..

Har hört att man inte ens med blodprov kan med säkerhet se om där finns rävskabb och att man behandlar det iallafall, stämmer det?
Och i sånafall, måste man ha recept för att köpa medicinen?
(är det med spruta, piller eller munnpasta?)

Jätte tacksam för svar!! :bow:
 
Sv: Rävskabb?? (Frågor)

:bow: :bow: :bow: Tack så mycket



Sälj Sebacil 0,1 % Eller Interceptor (tabletter) vanligtvis på apoteken (de som har en del djurprodukter) receptfritt då eller behöver hundägaren gå till vetrinär och få behandlig eller recept utskrivet??

Nån som vet?
 
Sv: Rävskabb?? (Frågor)

Min hund fick diagnosen rävskabb för ca. 4 år sen tror jag, då fick hon en massa sprutor om jag inte minns helt fel. Sedan visade det sig dock att det inte alls var det hon hade:mad: . Man måste nog ha recept på rävskabbs medicin. Ring till en veterinär och fråga, det är nog säkrast.
 
Sv: Rävskabb?? (Frågor)

Hej
Min mammas schäfer har haft rävskabb 2 gånger. Första gången bodde de på västkusten.
Hunden kliade sig o kliade sig. bet i tassarna mm Tappade päls. De var hoss vet. De trodde han var alergisk . Fick någon medecin. Han kliade sig tappade tussar med hår.
Så fick han medesin mot rävskabb och att de skulle bada honom i schampo.
Jag tror det tog 6 mån innan han va frisk. Innan dom hittade felet på hunden. De var hos 2 olika veterinärer.
Nu bor de i ö vik.
Hunden började klia sig och tappa päls . Såg raggig ut. De gick till vet. Där de sa rävskabb.
Där upp ger de sprutor.
1 spruta i mån .3 st skall de få i rad. Så skall de vara friska. Det var efektivt. Han blev frisk direkt..

Hela hundens almäntilstond är försämrat
kåda ,tappar päls ,glans lös, biter gärna sår under tassarna. En raggig hund blir det .
 
Sv: Rävskabb?? (Frågor)

Interceptor måste du få av veterinären. Sebacil har jag inte behövt till hunden som jag hade då han fick skabb, så tyvärr kan jag inte svara på det :(
 
Sv: Rävskabb?? (Frågor)

när min hund började sitt kliande trodde vi att det kunde vara rävskabb eftersom hon varit ute i skogen väldigt mycket. veterinären tog det säkra före det osäkra och skrev ut medicin, den hette stronghold. det var som små tuber med en vätska som man hade i nacken på dem sedan skulle skabben försvagas reält, nästan dö. när det gått exakt en månad tar man en tub till och de dör helt. så vet måste skriva ett recept. vi tog inget blodprov, men om man vill vara säker så kan man göra det. men allafall, våran hund hade inte rävskabb...
 
Sv: Rävskabb?? (Frågor)

Lånar..
Flera skriver att ni vet att er hund inte hade rävskabb. Hur vet ni det? Ni fick recept och använde det, men blev inte hunden bra av det?
 
Sv: Rävskabb?? (Frågor)

Jag undrar oxå hur ni vet att det inte var rävskabb?
Min leonbergertik fick rävskabb vid flera tillfällen, eller hade i alla fall tydliga symptom. Bla klåda på frambenen och framtassarna.
En typ av behandling är dels att bada hunden i Sebacil. (recept) Ganska läskigt, det fräser om det när man spär ut det i vattenhinken o pälsen ska inte sköljas ur efteråt. Tre behandlingar med ca tio dagars mellanrum.
Det jag tyckte funkade bäst var att få Ivomec-sprutor hos veterinären. Tre st med tre veckors mellanrum. Tar bort alla parasiter, så då slapp jag att avmaska henne.
En mycket trevlig biverkning av båda medlen är att fästingar inte överlever på flera veckor efter behandlingen. Dom kan krypa ett tag i pälsen men när de suger sig fast dör de. Och det gör ju inget!
ciao / smirk
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 374
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Rubriken kanske blir lite fel,men efter tre veckor med en sjuk hund,känner jag mig desperat och ledsen. Vill skriva av mig lite och...
2 3
Svar
41
· Visningar
16 230
Senast: TantEster
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp