S

snell_hest

hihi på fredag ska ja å min pojkvän hämta en råtta...(ja det blir en men han trivdes själv tror jag). vi får välja mellan en stor hanråtta.. vir och grå. eller en hona som är svart tror jag och lite äldre..
hanråttan var lite naffsig när man tog upp honom från buren men dom hade inte hållt på så mycket me dom heller, honan var mer social eller vad man säger.. kom fram å gosa med handen när man stoppa handen i buren.tror ni att han vänjer sig att inte naffsas? han är inte så många månader men pricis hur gammal den är vet ja inte.... vad tror ni? pöjken vill ha en hane...

Sv: råttor..

det vart lite otydlgt kanske men förstår ni inte så fråga.....

Hur man får en nafsig råtta att sluta nafsa vet jag inte. Men hur kan man veta att en så liten råtta trivs själv? Finns det några råttor som trivs själva? Visst finns det väl de som verkligen inte fungerar ihop med andra råttor, men de är väl ganska sällsynta och måste väl nästan ha varit med om något för att inte trivas med andra.. Går han dessutom ihop med andra råttor nu, borde det väl inte vara något problem att ha honom ihop med en annan råtta?

Jag är absolut ingen råttexpert, men jag tycker det låter märkligt att säga att han TRIVS själv. Råttor är ju trots allt flockdjur.

Tja, småråttor brukar ju nafsa... Passa fötterna bara, jag vet inte varför men jag har aldrig stött på en råtta som inte gillar att nafsa i tårna på folk :D

Men varför ensamma? Har de fått prova bo med kompis nånting förut?

aiquen skrev:
och måste väl nästan ha varit med om något för att inte trivas med andra

Eller dålig avel ;)

Suck, jag blir galen på dålig avel. Har en grabb här hemma som börjar bli emr och emr dominant, bara hoppas att han kommer kunna bo kvar med Balder :(

Jaså det också. :crazy: Stackars råttor vad vi förstör.

I det här fallet tycker jag dock bara det låter lite luddigt alltihop.

Jepp, tyvärr :( Jag ska då aldrig köpa råttor från annat än en seriös uppfödare i fortsättningen iaf. Det är ju bara otur med andra råttor mest hela tiden, antingen är de för dominanta eller så får man inte upp de i vikt eller så är de småväxta eller rent av livrädda för människor... Suck!

Ja inlägget får iaf mig att tro att det är en väldigt oseriös person som fött upp råttorna iaf. En sån skulle iaf jag starkt avråda att köpa från, varför stödja dålig avel liksom... Det bara förstör en massa... :(

ja men hon sa att dom kunde vara själv å mer än det vet inte ja...
men tack för tipsen...

Tycker inte det låter det minsta seriöst... Råttor ska INTE vara ensamma. Någon som påstår det är antingen oseriös och skiter i råttornas välmående eller så okunnig att man inte borde ha råttor öht...

Varför inte satsa på seriöst uppfödda råttor istället? Eller kanske hjälpa ett par råttor från Råtthjälpen?

okej ..kan ni ge mej lite tips på hur ma ska förbereda burenå vad som är bra tex?

Kom ihåg bara att det är till stor del oseriösa uppfödare som förstör för sveriges råttor genom att sprida en massa falsk "fakta" och sprida dåliga gener i råttorna de föder upp... Kan ju säga att risken att åka på skyhöga veterinärräkningar är mycket större med dåligt avlade råttor än med seriöst uppfödda råttor. I längden kan man mycket väl tjäna pengar på att åka genom hela sverige och köpa "Riktiga" råttor än istället för att stödja oseriös avel...

Tja... Lite allt möjligt, det är bara att använda fantasin. Grejer att klättra på, hängmatta, gott om gömställen, bomaterial (strimlat tidningspapper är poppis bla), rep, hyllor, pinnar, kartonger, glassbyttor och typ allt du kan komma på. Nåt att tugga på är väldigt praktiskt om du inte vill ha söndertuggade tapeter eller så :p

Och glöm inte att inte ha kutterspån, det är för dammigt bla...

Kan springa upp och fota hur mina burar ser ut om du vill det, kanske kan ge lite idéer... Kommer snart :D

jag som har längat så himla mycket till fredag när vi ska väg å kolla, men nu känns det inte nå roligt... nu känner jag mej bara dum å taskig som inte köper 2. får dom råttorna sålda snart kan de hända att de blir ormmat men nu känns de inte nå roligt... ja å min pojkvän som ville hanen go lite fyrbent vän...men ja vill ju inte att den ska vara lessen å sakna en kompis så då kanske de är bättre att inte köpa någon alls? vad tycker ni om ni nu årkar läsa...:P

E väl vanligt sågspån man inte ska ha? :confused:
Kutterspån är väl den där hyvlade skiten.. eller blandar jag ihop allt nu? tror det e dags å sova :crazy:

Hur gammal är han på ett ungefär? Om han inte är allt för gammal så kan du ju köpa en kompis till honom. DOCK är det inte säkert att det går att ha honom ihop med en annan råtta, men sånt vet man inte innan man har testat.

gul_zebra skrev:
Kom ihåg bara att det är till stor del oseriösa uppfödare som förstör för sveriges råttor genom att sprida en massa falsk "fakta" och sprida dåliga gener i råttorna de föder upp... Kan ju säga att risken att åka på skyhöga veterinärräkningar är mycket större med dåligt avlade råttor än med seriöst uppfödda råttor. I längden kan man mycket väl tjäna pengar på att åka genom hela sverige och köpa "Riktiga" råttor än istället för att stödja oseriös avel...

Tja... Lite allt möjligt, det är bara att använda fantasin. Grejer att klättra på, hängmatta, gott om gömställen, bomaterial (strimlat tidningspapper är poppis bla), rep, hyllor, pinnar, kartonger, glassbyttor och typ allt du kan komma på. Nåt att tugga på är väldigt praktiskt om du inte vill ha söndertuggade tapeter eller så :p

Och glöm inte att inte ha kutterspån, det är för dammigt bla...

Kan springa upp och fota hur mina burar ser ut om du vill det, kanske kan ge lite idéer... Kommer snart :D

å tack!!!! jätte snällt...:banana:

Mulles_matte skrev:
Hur gammal är han på ett ungefär? Om han inte är allt för gammal så kan du ju köpa en kompis till honom. DOCK är det inte säkert att det går att ha honom ihop med en annan råtta, men sånt vet man inte innan man har testat.

någon månad... född i höstas... har inte pratat med ägaren så mycket men ska ringa i morrn å så ska ja höra med henne på freda så få se om vi komer hem med någon eller om ja känner mej för taskig mot råttan å ha den själv ... få se hur det blir då...

Okej... men då kan han inte var mer än max 4 månader.
Så det ska nog inte vara några problem att ha honom tillsammans med en till.

Kutterspån är det man kan köpa på djuraffär och på typ Ica och sånt ;) Du vet det som dammar så in i helvete mycket :crazy:
Fast hyvelspån är inte heller bra om jag minns rätt :confused:

snell_hest: Bilderna är på gång, ska bara minska storleken och slänga upp på nätet :)

aha... jag har inte använt spån på hur länge som helst, så jag har ingen koll på det där.. :crazy: Toa-lätt och träpellets funkar alldeles utmärkt här hemma :D

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 590
Senast: JLoveJ
·
M
Däggdjur Igår förmiddag hittade jag min älskade hankanin död i buren.. :cry: Antagligen hade han precis dött... Honan satt inne i lekstugan...
Svar
2
· Visningar
1 287
Senast: sussiqt
·
Däggdjur Om någon minns tråden om att min dotter ville ha kanin så lyckades jag inte riktigt förena mig med tanken så istället blev det efter...
Svar
3
· Visningar
1 079
Senast: angelwings
·
Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25