_FiA_

Trådstartare
Har funderat lite och bestämt mig för att köpa antingen en guldhamster ( har ägt 3 st genom åren) eller 2 råttor. Har ingen erfarenhet av råttor tidigare.
Har en stor hamsterbur som är 2 våningar. Plastbotten med galler längs sidorna och gallergolv på övreplan. Går det att ha råttor i en sån bur, eller är det helt kört. Burar är väldigt dyra, så kan jag inte använda hamsterburen blir det nog en till guldhamster istället.

Sv: råttor?

Varför låta buren avgöra? En begagnad bur är rätt billig, och har du inte ens råd med bur så lär du ju inte ha råd med ev veterinärvård heller? Jag har köpt flera bra burar genom åren för under 500-lappen. Heck, jag har fått en 150 cm hög bur för just 500, voljär för 700. Fördelen med burar är just deras grymt låga andrahandsvärde som gör det lätt att fynda.

Buren funkar iaf inte, en hamsterbur är på tok för liten för råttor. Skulle du vilja ha råttor (vilket jag varmt rekommenderar, det är helt underbara djur och det blir typ... "Mer" än hämstrar, eller hur man ska säga) så kan du dock ha nytta av den ändå som sjukbur, transportbur osv.
Fågelburar brukar passa råttor bra, om man inte köper en av de minsta där råttorna inte ens kan vända på sig bekvämt.

Gallerhyllor ska för övrigt varken råttor eller hamstrar ha. Galler kan dels leda till skador och dels leda till klumpfot och klumpfot är näst intill omöjligt att bli av med när det väl dykt upp. Sätt upp en bricka, ett plastlock eller något annat sånt istället, det blir mycket bättre som hyllplan. Själv har jag många lock från Frida-lådor i mina burar, de är bra - finns på Dollarstore :)

Har funderat lite och bestämt mig för att köpa antingen en guldhamster ( har ägt 3 st genom åren) eller 2 råttor. Har ingen erfarenhet av råttor tidigare.
Har en stor hamsterbur som är 2 våningar. Plastbotten med galler längs sidorna och gallergolv på övreplan. Går det att ha råttor i en sån bur, eller är det helt kört. Burar är väldigt dyra, så kan jag inte använda hamsterburen blir det nog en till guldhamster istället.

Instämmer med föregående talare. Billiga burar finns det gott om, jag gav 150 spänn för min beg. fågelbur som är ca 1m lång, 70-80 cm hög och 50 cm bred. :) Tätt galler så råttorna inte smiter och väldigt klättervänlig. :D

Även jag har fågelbur till råtta. :)

Jag hade tur nu i våras när det var dags att skaffa en ny bur och hittade en djuraffär som hade rea på fågelburar så jag fick en stor, helt ny bur för 600. :)

kl

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite, hur mycket burutrymme kräver råtta? Minsta enligt lag? Minsta enligt vad ni rekommenderar?

Enligt L80 är minsta tillåtna yta 0,18 kvm (minimimåtten för grupphållning av djur 0,06 kvm per djur) kortaste sida 30 cm och lägsta höjd 30 cm.

Länk till L80.

Jag skulle nog inte sätta ett par råttor i en bur på mindre än 50*50*80 (bredd*djup*höjd).
Mina (två i taget) hade runt 1,10 högt, 60 djupt och 80 brett och de använde all yta, maken till aktiva djur får man leta efter. :D

Det är extremt liten yta, finns ju knappt plats för sovställen, och jag förstår inte varför det inte kan ändras för privatpersoner. Så lite plats skulle inte ens min hamster få ha...

ska du ha råttor så funkar troligtvis inte en hamsterbur. En marsvinsbur känns för mig i minsta laget...

Det blev en hamster till slut :)

Sid heter han och här är bilder på sötnosen
31777706.jpg

31777704.jpg

31777709.jpg

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 584
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 559
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama