Råttor och möss!

Qodrofenia

Trådstartare
Om tråden inte hör hemma här så flytta den :)

vi har problem med råttor och möss i stallet.. och dom vägra flytta.. vi har fällor utstälda lite här och var..Men det hjälper inte..Dom flyttar sonika bara på fällorna:mad:
Och det börjar bli jobbigt dom tuggar på allt..(tar sig t.o.m genom slutna plast tunnor.:eek: och de skiter överallt..
Katt finns men den verkar vara föga intresserad av att jaga..

Så fram med era bästa tips på hur man blir väck de små liven..
finns det medel som ens är säkert att ha kring hästarna?Man vill ju inte riskera att hästarna får i sig nått olämpligt.

Sv: Råttor och möss!

Ett par nya fräscha katter bör ta hand om problemet, om nu den gamla katten inte är intresserad, fällor inte klarar det och råttgift inte är ett alternativ...

nu äger ju inte jag stallet så kan bli lite svårt att införskaffa ny katt..Min hund verkar dock intresserad :idea:

Och de små liven äter verkligen på allt.. hjälmar. täcken..borstar mm..
för att inte tala om våran foderhylla..den är väldigt utsatt varge gång man ska fodra får man vippa bort råttskit från locken på burkarna.:crazy:

En av de andra i stallet har en stor låda i hårdplast.. och den har dom tuggat sönder locket på..En fälla ställdes över hålet .men vad hjälpte det..den hadde råttorna bara puttat bort dagen där på :mad:

finns det inga sånna där gammal sätt att få bort dem..?
Jag minns att när jag var liten så ställde vi ut hinkar med vatten ..som råttorna på nått vis druttade i..men vi måste ju haft nått i vattnet som gjorde att dom lockades dit.. men jag miss inte vad:confused:

Ni kan omöjligt ha problem med både råttor och möss, eftersom råttorna äter upp mössen. Så för att få hjälp, ta reda på vilken gnagare ni har.

Ståra bajsar-råttor typ hamsterbajs
små bajsar -möss typ 3-5 mm stort.

Det är inte tillåtet att dränka eller plåga djur.
Skaffa ny katt, gärna honkatt, eller låt hunden springa löst varje dag och uppmuntra den att jaga bort råttorna/mössen.
Städa bort allt som kan locka gnagarna dit, städa i hörnen mao.
Skaffa fällor som fångar djuren levande och släpp ut dem långt bort eller avliva dem humant! Bra fångstmat är kött, pasta, ris, frukt, grönsaker. inte ost :)
Ring Anticimex annars, som en sista utväg, oftast ingår det i stallförsäkringen.

Senast ändrad:

qodrofenia skrev:
Jag minns att när jag var liten så ställde vi ut hinkar med vatten ..som råttorna på nått vis druttade i..men vi måste ju haft nått i vattnet som gjorde att dom lockades dit.. men jag miss inte vad:confused:

Det satt en liten vippfälla på hinkens kant (hinken var en plåthink), med en godbit på. Mössen/råttorna kände lukten av betet som fällan var gillrat på, och klättrade dit för att ta det. När de kom ut på vippbrädan (betet satt längst in på den) så vippade den ner i hinken. Då ramlade musen/råttan i också, och sen simmar de runt runt där tills de inte orkar mer och drunknar. Ett av de mest ohumana sätt som finns om du frågar mig. Det går att ha ngt i vattnet som jag glömt vad det är, glykol plingar till men jag kan ha böandat ihop, som gör att de drunknar fortare.

Men hela metoden går ut på att råttorna dränks när de simmat sig utmattade utan att ta sig upp.

Jag vet inte om man kan köpa sådana vippfällor längre, men det är en väldigt enkel konstruktion, men väldigt inhuman. Problemet är att det egentligen inte fungerar bättre än andra fällor.

Det jag kan rekommendera är KATT. Jag har helt råttfritt stall ;) Men om det inte är ett alternativ så är GIFT enda sättet. Det finns något som heter TOMCAT som går att köpa på Odal. Det finns betesstationer och betesblock. Men sätter betesblocket (ett block med gift) i betesstationen (en plastlåda) och så fyller man på med nya block när det behövs. Eliminerar effektivt råttor som lär sig att undvika 'vanligt råttgift'

Men gift är alltid gift, betesstationerna gör det svårare för husdjur och barn att komma åt det, men du kana ldrig helt eliminera risken så det gäller att hålla hundar och barn över uppsikt. Rent teoretiskt kan du förgifta grannskapets katter, men den risken är ganska liten. Hästarna är det ingen fara för FÖRUTOM att råttgiftsförgiftade råttor och möss brukar söka sig till vatten. Och hästarna har vattenhinkar/vattenkoppar. Dock finns det inte en häst vid god hälsa som rör en hink med en dränkt mus i, om den inte lider svårt av törst. Vet inte om tomcat är sånt gifta tt de söker sig till vatten dock.

Vi använder tomcat betesblock mot de möss som tycker det är kul att bo i väggarna i huset. Varje år upprepas samma procedur. Det börjar knapra i väggen, jag lägegr ut vanligt råttgift som käkas i rekordfart men det knaprar fortfarande i väggen. Då sätter jag dit tomcatblock (inne i köksskåpen under diskbänken, där katterna och hundarna INTE kan nå dem), och två block och två veckor senare tystnar knaprandet i väggarna. Och återkommer inte förrän nästa vinter, dvs det lilla mus/råttsamhället dör ut helt.. utplånas..

Så, Tomcat betesstation och betesblock är mitt tips om du inte kan förmå stallägaren att skaffa en katt - bättre eliminering av råttor och möss än en duktig katt får du inte.

Tillägg förresten - är det storråttor ni har problem med så rekommenderar jag Anticimex. De är ett helvete att bli av med. Men det låter mer som problem med möss?

Råttor gnager sig igenom betong för att ta sig dit de vill, de gräver, skiter stora skitar och lämnar omisskännliga spår efter sig.

Möss kan gnaga till förbannelse de med, men brukar låta bli betong. De skiter de här små muslortarna och gräver inte lika mycket, men drar gärna ihop saker och försöker bygga bo med.

Sen finns det typer av möss och sorkar som normalt inte lallar runt i stall, som är större, hårigare, mer råttlika och har större bajs men ändock är möss (fast när man sett en sån är man rätt säker på att det är en RÅTTA tills man sett en riktig råtta. Vi hade ngt jäkla otyg för några år sen, håriga, stora bestar som sket som elefanter. Jag höll på att dö när jag stod öga mot öga med en sån. Jag var SÄKER på att det var en råtta. Och flydde.. Sen efter någon vecka kom katten släpandes på odjuret, och jag studerade det lite nogrannare och läste på, och det visade sig vara någon skum typ av gnagare som skulle bo si kogen egentligen, men INTE en råtta)

Oki.. små bajsar.. men dom är rätt stora de där djuren som springer omkring..När jag såg en i går trodde jag inte det var en mus..

törs inte svara på om det är råttor eller möss men ngåon av dem är det i alla fall som inte tycker om lukten av färskt enris. så lägg ut och byt ofta!
har hafte en sådan elefant råtta jag med.. den var hemskt stor och la stora lass med bajs *skrattar* som tur var så är den borta nu...

Vi hade mycket råttor och sånt skit i stallet innan..och alltå det var inte lite råttor heller..i det gamla stallet..Men sen vi skaffade katter så försvann dom..

Brukar ha möss i kallstallet och i garaget där vi har alla hästsaker. De brukar inte vara särskilt stora, så det kanske inte är användbart för dig. Men men. Har i alla fall den nyare sortens råttfällor av plast, och betet är krafft groov. De älskar det... Ost är värdelöst.

/Ida

tack för alla svar och tips.. finns det fler som han några idér?

i dag när jag kom till stallet och skulle öppna locket på middags hinken var den full med mus skit *urk*

Säg åt stallägaren att ringa Anticimex eller det skadedjursbolag som de har kontrakt med genom sin hem/lantbruksförsäkring. Anticimex har till oss som är anslutna skickat ut ett brev om när de är i faggorna så man kan bara välja en av 4 dagar när de är här i närheten så kommer de, för det har vi ju betalat för i försäkringen redan.;)

ja vi har provat med det mesta och ost är verkligen värdelöst.. ska prova krafftgrov i dag.

En kompis hovslagare rekomenderade att lägga ut bitar av hästarnas hovar (från verkningen) där mössen gnagde i sadelkammaren. Det har faktiskt fungerat! Vi har visserligen katter i stallet, men förut hade vi problem med att mössen var i våra sadelkammarskåp. Nu efter att vi lagt dit hovrester så har faktiskt inte en enda mus gnagit på nåt i skåpen!!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 391
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar