Sv: Råttor och möss!
qodrofenia skrev:
Jag minns att när jag var liten så ställde vi ut hinkar med vatten ..som råttorna på nått vis druttade i..men vi måste ju haft nått i vattnet som gjorde att dom lockades dit.. men jag miss inte vad
Det satt en liten vippfälla på hinkens kant (hinken var en plåthink), med en godbit på. Mössen/råttorna kände lukten av betet som fällan var gillrat på, och klättrade dit för att ta det. När de kom ut på vippbrädan (betet satt längst in på den) så vippade den ner i hinken. Då ramlade musen/råttan i också, och sen simmar de runt runt där tills de inte orkar mer och drunknar. Ett av de mest ohumana sätt som finns om du frågar mig. Det går att ha ngt i vattnet som jag glömt vad det är, glykol plingar till men jag kan ha böandat ihop, som gör att de drunknar fortare.
Men hela metoden går ut på att råttorna dränks när de simmat sig utmattade utan att ta sig upp.
Jag vet inte om man kan köpa sådana vippfällor längre, men det är en väldigt enkel konstruktion, men väldigt inhuman. Problemet är att det egentligen inte fungerar bättre än andra fällor.
Det jag kan rekommendera är KATT. Jag har helt råttfritt stall
Men om det inte är ett alternativ så är GIFT enda sättet. Det finns något som heter TOMCAT som går att köpa på Odal. Det finns betesstationer och betesblock. Men sätter betesblocket (ett block med gift) i betesstationen (en plastlåda) och så fyller man på med nya block när det behövs. Eliminerar effektivt råttor som lär sig att undvika 'vanligt råttgift'
Men gift är alltid gift, betesstationerna gör det svårare för husdjur och barn att komma åt det, men du kana ldrig helt eliminera risken så det gäller att hålla hundar och barn över uppsikt. Rent teoretiskt kan du förgifta grannskapets katter, men den risken är ganska liten. Hästarna är det ingen fara för FÖRUTOM att råttgiftsförgiftade råttor och möss brukar söka sig till vatten. Och hästarna har vattenhinkar/vattenkoppar. Dock finns det inte en häst vid god hälsa som rör en hink med en dränkt mus i, om den inte lider svårt av törst. Vet inte om tomcat är sånt gifta tt de söker sig till vatten dock.
Vi använder tomcat betesblock mot de möss som tycker det är kul att bo i väggarna i huset. Varje år upprepas samma procedur. Det börjar knapra i väggen, jag lägegr ut vanligt råttgift som käkas i rekordfart men det knaprar fortfarande i väggen. Då sätter jag dit tomcatblock (inne i köksskåpen under diskbänken, där katterna och hundarna INTE kan nå dem), och två block och två veckor senare tystnar knaprandet i väggarna. Och återkommer inte förrän nästa vinter, dvs det lilla mus/råttsamhället dör ut helt.. utplånas..
Så, Tomcat betesstation och betesblock är mitt tips om du inte kan förmå stallägaren att skaffa en katt - bättre eliminering av råttor och möss än en duktig katt får du inte.