Råttfrågor

M

Madde85

Jag har inte haft råttor så länge så jag har några frågor som jag inte hittat svar på någon annanstans.

Till exempel har jag läst att man ska ta med råttor ut på äventyr då och då. Att man kan ha dem utomhus och så. Men vilka temperaturer klarar de av då egentligen?

Sen undrar jag hur mycket färskmat de normalt äter på en dag och hur mycket man ska ge dem. Vi har 4 råttor här hemma varav 2 är 3 månader och 2 är 6 månader och alla bor i samma bur. Från början gav jag dem färskmat både på morgonen och kvällen men upptäckte att de då inte åt något av fröblandningen som de ju faktiskt behöver också. Då bytte jag till att ge dem färskmat på kvällen, men då åt de upp alla frön istället. Så nu får de en skål med blandad kost på kvällen, ca 3-4 dl och dessutom en brödskiva på morgonen. Då äter de upp all färskmaten och dessutom hälften av fröblandningen.
Vad är egentligen bra? Hur mycket bör de få att äta?

Och så undrar jag hur man gör med råttor som är lite blyga. Två av råttorna är extremt sociala och nyfikna så de klättrar upp på axeln bara man stoppar in handen i buren. Men de andra två är lite blygare. De kommer gärna och kliver på handen med framtassarna och så, men det kan ta en fruktansvärd lång tid innan de klättrar vidare. Jag vill helst inte lyfta ut dem utan jag vill att de ska komma självmant. Den ena blyga råttan piper till ibland om man lyfter honom i buren så honom är jag extra försiktig med. Jag vill ju inte att han ska bli rädd för mig eller så. Hur ska jag göra? Ska jag plocka ut råttorna direkt ur buren eller ska jag som nu låta dem klättra ut själv på min arm?

Har nog egentligen fler frågor, men jag kan ju börja sådär.

/Madeleine

Sv: Råttfrågor

Madde85 skrev:
Jag har inte haft råttor så länge så jag har några frågor som jag inte hittat svar på någon annanstans.

Till exempel har jag läst att man ska ta med råttor ut på äventyr då och då. Att man kan ha dem utomhus och så. Men vilka temperaturer klarar de av då egentligen?

Man brukar säga att så länge vi kan gå ut utan att frysa när vi inte har ytterkläder så är det lugnt för råttorna också. Är det kallare än så så får man se till att de har möjlighet att värma sig, här blir det huvan, magfickan eller under tröjan på min tjocktröja om det är kallt.

Sen undrar jag hur mycket färskmat de normalt äter på en dag och hur mycket man ska ge dem. Vi har 4 råttor här hemma varav 2 är 3 månader och 2 är 6 månader och alla bor i samma bur. Från början gav jag dem färskmat både på morgonen och kvällen men upptäckte att de då inte åt något av fröblandningen som de ju faktiskt behöver också. Då bytte jag till att ge dem färskmat på kvällen, men då åt de upp alla frön istället. Så nu får de en skål med blandad kost på kvällen, ca 3-4 dl och dessutom en brödskiva på morgonen. Då äter de upp all färskmaten och dessutom hälften av fröblandningen.
Vad är egentligen bra? Hur mycket bör de få att äta?

Vet inte hur det står till med mängd, men här funkar det prima att ge de färskmat på kvällen och ta ut det lite senare när de ätit klart. Brukar ge de typ en djup skål på alla 7, blir alltid lite över. Bättre att en del blir över än att maten inte räcker så slänger i lite extra gör jag alltid :)

(10 jävla tecken)

Vad ger du dina för färskmat? Fantasin börjar tryta känns det som så det kunde vara bra med lite tips kanske.

Allt möjligt som äts här hemma, typ potatis, pasta, ris, grönsaker osv och så kött 1-2 ggr/vecka. Köper hem lite barnmat och diverse annat gott ibland också, och så får de smaka sallad av sniglarna. Sen får de massa annat också i stil med mackor (smöret är mäkta poppis!) med diverse pålägg, gröt, havrebollar (havregryn+vatten, gör till bollar och låt stå tills de stelnat), knäckebröd, hirskolvar, hundmat, juice och massa massa mer :)
Finns massa tips här: http://hem.passagen.se/crywolf/rats/
http://hemsidor.torget.se/users/n/NILLA/
http://www.ratpower.webb.se/

Åh. Havrebollar kunde nog kanske gå hem här. Havregryn gillar de ju nämligen. Barnmat är ju också rätt smart att ha i reserv om man inte orkar rota i kylen efter smaskigheter.

Tack för länkarna, ska kolla in dem!

/Madeleine

Säg nån råtta som inte gillar havrebollar :D

Kan förresten varmt rekommendera morotspuré! Visserligen inte heltäckande som färskmat men attans gott hälsar rådisarna här! :)

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har under många år haft råttor som sonen älskar. Han matar dom gärna och varje morgon går han dit direkt och varje kväll säger han...
2
Svar
23
· Visningar
2 761
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 355
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA