Rätten till fiske och jakt i fjällvärlden

labb

Trådstartare
Girjas sameby vann i tingsrätten i ett mål mot staten om vem som äger fiske- och jakträtten inom samebyns område i fjällen (Girjas marker är längst upp i norr, precis söder om Kebnekaisemassivet).

Vad tycker ni? Jag tycker nog att det är bra, samerna har tidigare skött detta mycket bättre än vad länsstyrelsen och staten nu gör enligt min mening.

Jag är väl inte övertygad om att det är en bra idé men inte sköts det bra som det är idag. Vi ska dock också komma ihåg vem som står för större delen av tjuvjakten på rovdjur i fjällvärlden.

Det som är det värsta när det gäller fågeljakten i fjällen är utländska jägare som skövlar. Jag anser att ska en utlänning jaga i Sverige (oavsett vilt) ska det krävas en licensierad jaktguide (som i de flesta andra europeiska länder). Missköter sig jägarna blir guiden av med sin licens. Det är enda sättet att komma åt rovjakten som sker idag. Det finns områden i Norrland som är helt rensade på fågel efter ett par säsonger bara.

Senast ändrad:
Jag tycker att detta är fruktansvärt intressant och sitter och läser domen i detta nu (den är drygt 260 sidor dock så det tar sin tid). Partsinlagorna är i princip en genomgång av samernas historia ur statens respektive samebyns perspektiv och jag har lärt mig mer om samisk historia idag än vad jag kunnat hitintills. Måste läsa hela domen innan jag kan bilda mig en uppfattning känner jag.

G
Girjas sameby vann i tingsrätten i ett mål mot staten om vem som äger fiske- och jakträtten inom samebyns område i fjällen (Girjas marker är längst upp i norr, precis söder om Kebnekaisemassivet).

Vad tycker ni? Jag tycker nog att det är bra, samerna har tidigare skött detta mycket bättre än vad länsstyrelsen och staten nu gör enligt min mening.
glädjande tycker jag, att samernas urminnes hävd tillerkänns dem och att därmed denna hävdvunna rätt ges det grundlagsskyddade egendomsskyddet!

Det är en intressant sak det där, Staten hävdar att rätten att bestämma över jakten ska ligga hos markägaren.....Kan ju vara bra att veta.

Och staten ska naturligtvis ha den rätten om man kan uppvisa ett köpebrev på marken man hävdar att äger. Och det kan man ju inte i det här fallet.

Vinner den här domen laga kraft kan det komma att betyda en hel del. Inta bara för samebyar, utan även för vattenägare längs kusterna och de stora sjöarna. Dar staten konfiskerade rätten till handredskapsfisket ;)

Vinner den här domen laga kraft kan det komma att betyda en hel del. Inta bara för samebyar, utan även för vattenägare längs kusterna och de stora sjöarna. Dar staten konfiskerade rätten till handredskapsfisket ;)

Det blir tvärtom, staten är ägare till marken ovan odlingsgränsen och vinner domen laga kraft innebär det att samerna som inte är markägare har ensamrätt till jakt och fiske.

1. Det är samebyn, en ekonomisk förening som själv väljer sina medlemmar, som fick rätt till jakt och fiske. Inte samer som folkgrupp. Vill man ge samer rätt till jakt och fiske borde rätten ha getts till de folkvalda sametinget som faktiskt har möjlighet att agera som myndighet.

2. Rätten till jakt och fiske innefattar även skyldigheten att förvalta jakten och fisket på ett, för naturen, ändamålsenligt sätt. Detta ställer krav på kunskap om naturvård och möjligheten att myndighetsutöva. Ska en ekonomisk förening få myndighetsutöva och bestämma vad som är bra för området i sin helhet? Har en ekonomisk förening ens möjligheten att bedriva ett sådant arbete?

Jag tycker det är helt befängt att en ekonomisk förening gavs sådana stora rättigheter och skyldigheter. Det är helt galet.

1. Det är samebyn, en ekonomisk förening som själv väljer sina medlemmar, som fick rätt till jakt och fiske. Inte samer som folkgrupp. Vill man ge samer rätt till jakt och fiske borde rätten ha getts till de folkvalda sametinget som faktiskt har möjlighet att agera som myndighet.

2. Rätten till jakt och fiske innefattar även skyldigheten att förvalta jakten och fisket på ett, för naturen, ändamålsenligt sätt. Detta ställer krav på kunskap om naturvård och möjligheten att myndighetsutöva. Ska en ekonomisk förening få myndighetsutöva och bestämma vad som är bra för området i sin helhet? Har en ekonomisk förening ens möjligheten att bedriva ett sådant arbete?

Jag tycker det är helt befängt att en ekonomisk förening gavs sådana stora rättigheter och skyldigheter. Det är helt galet.

Vidare kan jag inte förstå hur tinget ens kan ge Girjas en rätt som vilar på att samer brukat marken. Åter igen, girjas är en förening som överhuvudtaget inte ens fanns då bruket av marken startade. Som sametingets ordförande sa, ingen av parterna borde ha vunnit.

Varför ska sametinget ges den rätten? De enda som har något att säga till om i sametinget är renägande samer, inte skogssamer (de har ett mindre parti men de är som sagt i minoritet).

Varför ska sametinget ges den rätten? De enda som har något att säga till om i sametinget är renägande samer, inte skogssamer (de har ett mindre parti men de är som sagt i minoritet).

Nu blandar du ihop saker helt. I sametinget har alla samer med röstlängd (vilket ska innefatta alla samer i sverige) rätt att rösta fram ett styre, just nu är ordförande från jakt och fiskesamerna.

I samebyn är endast samer med renmärke välkomna och renmärke får du av samebyn...

Nu blandar du ihop saker helt. I sametinget har alla samer med röstlängd (vilket ska innefatta alla samer i sverige) rätt att rösta fram ett styre, just nu är ordförande från jakt och fiskesamerna.

I samebyn är endast samer med renmärke välkomna och renmärke får du av samebyn...

Givetvis är det så officiellt men jag har pratat med icke-renägande samer som inte är ett dugg imponerade av hur sametinget fungerar för de som inte har renar.

Givetvis är det så officiellt men jag har pratat med icke-renägande samer som inte är ett dugg imponerade av hur sametinget fungerar för de som inte har renar.

Men du menar att samebyn har ett schysstare system? Sametinget är som sagt folkvald, av renägare och av icke renägare. Min man har t ex röstlängd där, mina barn kommer också få det. Men ingen av dom är välkomna i en sameby.

Jag är inte nöjd med hur svensk regering fungerar, men den är åtminstone framröstad av oss i landet.

Men du menar att samebyn har ett schysstare system? Sametinget är som sagt folkvald, av renägare och av icke renägare. Min man har t ex röstlängd där, mina barn kommer också få det. Men ingen av dom är välkomna i en sameby.

Jag är inte nöjd med hur svensk regering fungerar, men den är åtminstone framröstad av oss i landet.

Nej, men jag har heller inte sagt att jag tyckte det var rätt att samebyn vann.

Jag vidhåller att det bästa systemet för jakt ovan trädgränsen är med licensierad jaktguide. Givetvis finns det svenskar som inte sköter sig heller men största problemet är utländska jägare (speciellt norrmän) som skövlar.

@athena_arabians jag anser personligen att ansvaret borde ha varit kvar på lst. Men om man nu ska ge SAMER rätten så vore det rätta att lägga det på sametinget, inte samebyn.

Det kan jag gå med på men det är fortfarande inte en bra lösning. Dessutom, om man startade med jaktguider så misstänker jag att majoriteten av dem skulle vara samer, dvs ytterligare en inkomstkälla.

Ett av kraven på en jaktguide skulle givetvis vara god lokalkännedom, dvs guidelicensen ska inte gälla i hela fjällkedjan.

Det kan jag gå med på men det är fortfarande inte en bra lösning. Dessutom, om man startade med jaktguider så misstänker jag att majoriteten av dem skulle vara samer, dvs ytterligare en inkomstkälla.

Ett av kraven på en jaktguide skulle givetvis vara god lokalkännedom, dvs guidelicensen ska inte gälla i hela fjällkedjan.

Att det behövs förändringar håller jag med om, men någon måste fortsätta vara "storasyster", bäst är en opartisk myndighet som enligt lag utövar tillsyn och kontroll. Någon måste ju ge ut licenser, någon måste följa upp naturvården, någon måste kunna utfärda sanktioner osv.

Att det behövs förändringar håller jag med om, men någon måste fortsätta vara "storasyster", bäst är en opartisk myndighet som enligt lag utövar tillsyn och kontroll. Någon måste ju ge ut licenser, någon måste följa upp naturvården, någon måste kunna utfärda sanktioner osv.
Klarar inte samerna av det tror du?

Klarar inte samerna av det tror du?

Att fråga om SAMERNA klarar av det är lite som att fråga om KVINNOR klarar av det. Klart att SAMER kan arbeta på en myndighet, precis som vem som helst. Men kan en SAMEBY verka som en myndighet? Det är frågan. Samer och sameby är två olika saker, det ena är människor och det andra en förening.

Min man har t ex röstlängd där, mina barn kommer också få det. Men ingen av dom är välkomna i en sameby.
Förlåt en helt oinsatt - har du lust att förklara lite närmare? Varför är de inte välkomna i en sameby? Vad är det för inre motsättningar som finns?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka