Rättar du andras stavfel?

Sv: Rättar du andras stavfel?

Bör ja. Men man kan överleva utan det. Sen beror det ju på vilken typ av företag det rör sig om, jag blir mer oroad om en reklambyrå har massor av korrekturfel än om min lokala krögare erbjuder en stark öl för 35 kronor.

Självklart tycker jag att det skulle vara jättebra om fler företag satsade på att köpa tjänster som språkgranskning och översättning. Arbetsmarknaden för oss språkvetare skulle vara mycket roligare då.

När jag skriver cv och liknade. De texter som verkligen gör ett oseriöst intryck genom felskrivningar och kan leda till allvarligare följder (försvinner fort i jobbsamanhang). Ger jag till syrran att läsa igenom och rätta. Ser fel, har inte mitt problem.
Men ts tog upp även forum, längre ner.

Jag måste skriva för att få ordning på ordflödet. Det får jag enbart genom att skriva själv, tycker att anonymt forum. Är en bra start.

Har inga problem om någon rättar och skickar vad som är fel via pm. Men att kopiera och göra sig lustig, vet redan att jag tappat delar av det.
Men att någon rättar min text, utan att tala om vilka ord som är fel. Hjälper inte mig att övervinna språket.

Är det privat så skulle jag inte bry mig men skulle det vara ett ex till alla så skulle jag sagt till så får denne själv avgöra om denne vill ändra. Jag är inte känslig/allergisk/hysterisk bara jag ser något stavfel.

Sedan behöver inte cateringfirman vara dålig bara för att språket är dåligt. Det finns en anledning till att en del människor väljer praktiskt inriktade yrken.

I mina ögon ser det oproffsigt ut att slarva med kvalitén genom att ha en dåligt skriven meny, ett enstaka fel är sin sak men inte mer.
Om dom tummar på nivån där vad är det som säger att dom inte gör det med hygienen i köket? För är det slarvigt på en nivå i verksamheten följer det ofta med vidare.
Och det är så enkelt att låta ett par ögon till kolla på det man skrivit innan man lämnar det vidare.

/Camilla

I mina ögon ser det oproffsigt ut att slarva med kvalitén genom att ha en dåligt skriven meny, ett enstaka fel är sin sak men inte mer.
Om dom tummar på nivån där vad är det som säger att dom inte gör det med hygienen i köket? För är det slarvigt på en nivå i verksamheten följer det ofta med vidare.
Och det är så enkelt att låta ett par ögon till kolla på det man skrivit innan man lämnar det vidare.

/Camilla

Fast med tanke pa att det ar en catering firma kanske alla som jobbar dar har last det ... och ingen ar nagot proffs pa Svenska? De jobbar ju inte direkt i en branch dar kunskaperna i det skrivna Svenska spraket ar superviktigt nar de anstalls.

Om de vore nått som ska tryckas upp och delas ut, alltså inte typ middagsbjudning med vännerna, utan mer seriöst så ja då hade jag nog kommenterat, är väl bättre att EN ser felen än att flera gör och kanske kommenterar!

Skulle nog själv se det som oseriöst att få en meny full med stavfel, kvarterets pizzeria är i gränslandet, det som ska visas för allmänheten dubbelcheckar man/ber någon kolla.

kl

Är det en meny man skickar ut tycker jag att man ska korrekturläsa om man vet att språk inte är en av sina bästa sidor.

Jag hade svarat med texten "Jag såg att det var en hel del särskrivningar här och där, jag ändrade lite innan jag skickade vidare till mina kursdeltagare, hoppas det är ok!"

Nu vet jag inte var gränsen går för allvarlig språkstörning, men jag är själv en som fick sitta i specialklass i svenskan med en bild på en katt, under stod; kat_, fyll i det som saknas, typ.

Kanske därför som jag gärna skriver med ordboken nära, för mig är det viktigt med en så korrekt språk som möjligt. Själv fick jag kämpa otroligt mycket med min svenska och jag stör mig idag på något som jag bedömer som "slöskrivning". Att till exempel skriva en hel text utan punkt och stor bokstav.
Att man skriver rad efter rad utan att börja på nytt stycke.

Just särskrivning håller jag med Fredrik Lindström, det är som sjuans multiplikationstabell, att den är krånglig är inte en anledning att göra fel.

/Camilla

Instämmer, skickar man något i professionella/yrkessammanhang ska det var så korrekt som möjligt. Vet man att man har svårt med att uttrycka sig skriftligt så ber man om hjälp. Tycker man att det inte är så viktigt att presentera sig korrekt undrar jag vad man mer inte tycker är så viktigt.

Alla jag känner som har problem med språket tar hjälp om de måste skriva något som är sas officiellt, dvs inte till familjen eller på ett forum. De gör det för att träna själva och för att visa att de är seriösa och vill göra rätt.

Måste säga att jag har väldigt svårt att se sambandet mellan inte så bra på att stava och oförmåga att sköta hygienen i köket O_o

För att svara på TS fråga så anser jag att det är oförskämt att uppfostra andra människor genom att ex klaga på stavning i ett sammanhang som det här, då det enligt mig inte spelar någon roll. Alla människor är bra på olika saker, en del på att skriva och andra på andra saker. Jag har själv lätt för språk och skriver en hel del. Men jag skulle nog inte vara någon vidare kock. Kocken kanske är jättebra på att laga mat men skriver inte så bra. Varför ska man tvingas vara bra på allt? Blir man så upprörd över stavfel så ska man kanske fundera på hur man prioriterar att lägga sin energi.

Kan tillägga att jag absolut tycker att språket är viktigt och att det skär i mig att läsa dåligt skrivna texter, men det är ändå skillnad på text och text. En meny ska inte förväntas hålla samma kvalitet som en roman.

Nej, jag rättar inte andra och tycker det är en kränkning så länge inte personen ber om hjälp med just stavning eller att det är helt oläsbart.

Det finns så mycket orsaker till felstavning bla stress, dyslexi, invandrare som inte kan till 100%, personer som inte vet hur man stavar vissa ord mm.

Jag är ganska slarvig själv, ska tilläggas. Är jag osäker på ett ord, så chansar jag istället för att leta reda på rätt stavning för det mesta. Är jag stressad så händer det att jag glömmer vissa bokstäver i rena farten. Kan jag läsa vad som menas och förstår innebörden, så inga problem för mig. Snarare lite charmigt att på mitt jobb gå in och läsa journalanteckningar ibland och få sig ett leende. Man förstår vad det skulle stå, men det blir just charmigt :). Delar därför med mig av detta:

Min kollega skrev följande i en journalanteckning om en klient som inte kunnat sova på natten.

XXXXX kunde inte somna, så jag la henne på sängen med mig och hon kunde ändå inte sova.

Korrekt kanske hade varit : Jag följde med XXXXX in i lägenheten och hon la sig i sängen. Trots att jag var inne hos henne en stund ( pratade/nattade henne), så kunde hon inte somna.

Ja, bara charmigt, och jag förstår ju ändå :D

Varför ska man tvingas vara bra på allt?

Ingen ÄR bra på allt - absolut INGEN, men det är bra om man känner till sina sämre talanger och kan samarbeta med sådana som har de talanger man själv inte har.
Korkat att tänka "kan själv" om allt.

Om det är ett dokument som vi ska stå som avsändare för så korrigerar. Annars är det inte mitt problem och det verkar ju lite förmätet att ha anmärkningar på andras stavning.

Jag har själv lätt för språk och skriver en hel del. Men jag skulle nog inte vara någon vidare kock. Kocken kanske är jättebra på att laga mat men skriver inte så bra. .

Tror du att det är kocken som skriver den officiella menyn som skickas till potentiella kunder?:)

Nu tänker jag generalisera lite. Men det låter som du hade/har lätt dyselxi. För 24 år sedan, när jag började min resa mot svenska språket. Hade ett eget innan dess. Så hade det kommit fram att det inte var på grund, av att barn var lata eller dumma. Utan de hade olika svårt att läsa. Bokstäverna hoppade i mer eller mindre. Att b och d såg likadana ut. Precis som v och t. Hjälpmedel för inlärning fanns.

Jag är första med min diagnos i Örebro län. Så min skolgång var ett experiment. Gick bra fram till gymnasiet, där svenska läraren ansåg att jag inte visste vad jag har. De tidigare lärarna satt upp, för mig realistiska mål. Utan satt upp hinder helt i onödan och inte kunde tumma på vad hon visste.
Pricis som med talet, måste jag få ordning på ordflödet. Ordlexikon hjälper inte mig. Visst om jag ska skriva texter som ska bedömas. Men här vill jag bara få fart på mitt ordflöde. Att sitta och skriva anteckningsblock hemma hjäler inte. Utan det måste synas. För då anstränger jag mig mer.
Vill bemästra skriftspråket. Men har inte haft tid, ork eller lust att ta tag i det.
Tycker inte att andra ska göra sig lustiga över det. Sedan finns det snälla sätt att göra saker, för att hjälpa andra och elaka. För att känna sig duktig på någon annans bekostnad.

Tror du att det är kocken som skriver den officiella menyn som skickas till potentiella kunder?:)

Kan det mycket väl vara (jag har varit med om det). I vart fall är det vanligtvis inte folk som har som specialitet att skriva välformulerade texter som jobbar med mat.

Måste säga att jag har väldigt svårt att se sambandet mellan inte så bra på att stava och oförmåga att sköta hygienen i köket O_o

Jag har väldigt lätt att se sambandet, slarvar folk med en sak så är det vanligt att det slarvas med annat, ännu mer troligt är det för mig att om man slarvar med något så synligt som stavningen på officiella papper, så är risken stor att det slarvas med sådant som kunden inte ser.
Och för mig är det slarv att vara så nonchalant med något så pass viktigt i för sitt företags marknadsföring att man inte ser till att få det korrekturläst innan det skickas iväg till potentiell kund.

För att svara på TS fråga så anser jag att det är oförskämt att uppfostra andra människor genom att ex klaga på stavning i ett sammanhang som det här, då det enligt mig inte spelar någon roll. Alla människor är bra på olika saker, en del på att skriva och andra på andra saker. Jag har själv lätt för språk och skriver en hel del. Men jag skulle nog inte vara någon vidare kock. Kocken kanske är jättebra på att laga mat men skriver inte så bra. Varför ska man tvingas vara bra på allt? Blir man så upprörd över stavfel så ska man kanske fundera på hur man prioriterar att lägga sin energi.

Kan tillägga att jag absolut tycker att språket är viktigt och att det skär i mig att läsa dåligt skrivna texter, men det är ändå skillnad på text och text. En meny ska inte förväntas hålla samma kvalitet som en roman.

Fast för att det handlar inte om att alla ska vara bra på allt utan att man får bita i det sura äpplet och erkänna sina svagheter, vi har dom alla precis som våra styrkor. Jag erkänner utan att tveka att jag lämnar inte iväg något officiellt papper utan att det har korrekturläst, för det är mitt skrivspråk för dåligt för helt enkelt.

/Camilla

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 921
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar