Rättar du andras stavfel?

Blandrastik

Trådstartare
Har just fått olika menyförslag till en konferns vi ska åka på.

Förslaget har ungefär 12 särskrivningar och minst fyra stavfel. Jag ska nu välja meny. Skulle du även kommentera stavningen i svaret? När tycker det är läge att kommentera sånt och när är det bara bäst att strunt i och se genom fingrarna på "lång kokt hög rev"?

Sv: Rättar du andras stavfel?

Nej, så länge jag förstod vad som menades så skulle jag inte bry mig om det.

Om menyn ska tryckas och ges ut till alla som är på konferensen skulle jag absolut säga till. Om det bara är jag som ska läsa och förstår vad som står skulle jag inte bry mig.

Jag skulle ändra. Skulle också skriva nåt i stil med "såg några missar i texten som jag fixade till också" i svaret.

Antar att du fått menyn på mail och ska skicka svar. Skulle i vilket fall som helst rätta.

edit
Håller med Ida också. Skulle menyförslaget bara vara för mig så skulle jag inte bry mig, men om menyn skall tryckas så är det ovanstående som gäller för min del.

Senast ändrad:

Om menyn ska tryckas och ges ut till alla som är på konferensen skulle jag absolut säga till. Om det bara är jag som ska läsa och förstår vad som står skulle jag inte bry mig.

Samma här. Jag skulle dock såklart oavsett stava det rätt i mitt svar till personen.

Eftersom jag själv gör så att jag ber andra kolla om de ser några fel, och även får mig material för en extra koll så skulle det kännas självklart att rätta - tillsammans med en liten glad kommentar. :)

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att skriva nån på näsan för att hen har stavat fel eller sär skrivit (pun intended). Så nej, jag skulle inte rätta stavfel åt nån på det sättet. Jag ser liksom inte vad poängen skulle vara med det - tror inte att någon "lär sig skriva" bara för att jag påpekar fel...

Är det nån jag känner så kulle jag väl iof kunna säga till personen i fråga att det var då en himlans massa särskrivningar och stavfel i detta häringa mailet.

Eller som redan sagts tidigare i tråden, om det är en meny som ska tyckas eller skickas ut till många och jag kan säga till innan så gör jag det så klart.

Säger som flera andra, om det vore någonting som skulle tryckas eller på något sätt offentliggöras så hade jag sagt till, men om det bara var ett mail med "vad tror du om lång kokt hög rev som midags förslag" (sic!) så hade jag inte kommenterat det.

Håller med, fast kanske som någon ovan skrev, fixa till det själv och säga något i stil med jag fixade till något stavfel och hoppas att det är okej. Har hänt mig ofta och tycker att detta känns bättre än att någon typ suttit och rödmarkerat felen för då kommer känslan fan va värdelös ja är.

Och somsagt bara om det är något som ska tryckas för trycks det så är det alltid någon som måste kommentera (helst spydigt) att någon inte kan skriva/borde ta skrivlektioner. Då sitter man där som skribent och hoppas att ingen ska nämna att det är jag som skrivit det :nailbiting:

Förslaget har ungefär 12 särskrivningar och minst fyra stavfel. Jag ska nu välja meny. Skulle du även kommentera stavningen i svaret? När tycker det är läge att kommentera sånt och när är det bara bäst att strunt i och se genom fingrarna på "lång kokt hög rev"?

Jag skulle uppfatta företaget som ganska oseriöst och hellre välja något annat alternativ.

Det heter förresten "konferens" med två e.
Apropå att rätta andras stavfel.

Rättar om jag får se det innan det gått ut till "alla"-den det berör. Rättar om jag ser det på företagets utskick. Rättar inte om det är mail till mig eller ett allmänt mail som alla redan sett.

Svarade utan att kommentera stavningen.

Funderade på var gränsen går, här på Buke kan man ju ibland se horribla stavnngs-lösningar, som jag ibland måste kommentera.

Nej, jag tycker att det är mästrande och oartigt att peta i andras stavning oombedd. Jag är så trött på alla småpåvar och viktigpettrar som gillar att visa att de är lite bättre än alla andra genom att gnälla över språkfel, särskilt de som till och med går med i speciella Facebook-grupper för att demonstrera sitt missnöje.

Om det är ett företag kan man möjligen diskret tipsa dem om att det skulle vara bra för deras framtoning om de tog hjälp med språket.

Jag tycker att det är bättre att försöka vara ett bra föredöme genom att själv försöka skriva så bra man kan.

Sedan behöver inte cateringfirman vara dålig bara för att språket är dåligt. Det finns en anledning till att en del människor väljer praktiskt inriktade yrken.

Sen ska du självklart se till att stavningen är korrekt i den meny som går ut till dina konferensdeltagare. Men då är det du som är avsändaren och du som har ansvaret.

Men när ska vi med allvarliga språkstörningar. Krympa in under en sten och sluta existera.

När vi innan på börjad grundskole start får höra att vi inte klarar av det. Tack vare en underbar svenkalärare i högstadiet, fick jag VG i svenska. Hon kunde ta del av mina särskilda behov. Och hjälpa mig genom det. Med hjälp av lågstadieläraren och min talpedagog.

När vi råkar ut för lågbegåvade lärare. Som inte kan ta till sig information vi tal och skrift. Råkade ut för en sån i gymnasiet. Den kunde inte ta till sig att jag inte har dystelixi. Så min bokläsning botar inte tal och skrivstörningen jag har.

Eller nu. När jag känner att trotts mitt språkhandikap, vill jag ta plats i samhället. Stör det någon, kan de titta åt ett annat håll och håla käft.

Det du skriver är viktigt. Alla måste få våga skriva utan att andra kritiserar dem hela tiden.

Det du skriver är viktigt. Alla måste få våga skriva utan att andra kritiserar dem hela tiden.

Fast officiella texter och "representationstexter" och broschyrer och sådant bör nog ha ett bra och "rätt" språk som också är rätt skrivet.

Alla måste få våga skriva, liksom alla måste få våga sjunga, men alla lämpar sig inte som solister.

Nej, jag tycker att det är mästrande och oartigt att peta i andras stavning oombedd. Jag är så trött på alla småpåvar och viktigpettrar som gillar att visa att de är lite bättre än alla andra genom att gnälla över språkfel, särskilt de som till och med går med i speciella Facebook-grupper för att demonstrera sitt missnöje.

Ja, man bör helt klart välja vilka sammanhang man språkpolisar i.

Häromveckan såg jag just på FB ett mycket allvarligt sammanhang, den som driver en organisations välbesökta sida skrev ett känsloladdat inlägg om hur näthat drabbad en ansluten person på ett vidrigt sätt.

Dessvärre råkade hon särskriva och den FÖRSTA kommentaren till hennes inlägg var "Det heter näthat, inte nät hat, ville bara påpeka det".

:meh:

Men när ska vi med allvarliga språkstörningar. Krympa in under en sten och sluta existera.

När vi innan på börjad grundskole start får höra att vi inte klarar av det. Tack vare en underbar svenkalärare i högstadiet, fick jag VG i svenska. Hon kunde ta del av mina särskilda behov. Och hjälpa mig genom det. Med hjälp av lågstadieläraren och min talpedagog.

När vi råkar ut för lågbegåvade lärare. Som inte kan ta till sig information vi tal och skrift. Råkade ut för en sån i gymnasiet. Den kunde inte ta till sig att jag inte har dystelixi. Så min bokläsning botar inte tal och skrivstörningen jag har.

Eller nu. När jag känner att trotts mitt språkhandikap, vill jag ta plats i samhället. Stör det någon, kan de titta åt ett annat håll och håla käft.

Jag tycker att TS fråga handlar om reklamsammanhang.
Där tycker jag att det ska vara korrekt, precis som i tidningar och andra icke-privata media.

Hur var och en stavar privat må vara deras ensak.
Hur man skriver i reklam, offentlig information, en meny och så vidare, handlar också om att vísa upp ett företag.

Ja, jag tycker att ett företag som inte ens bryr sig om att korrekturläsa de texter som lämnas ut till allmänheten, har bristande seriositet.

Jag valde att kommentera TS egen felstavning just pga att TS hade synpunkter på stavningen (trådstarten).

Jag har inte kommenterat din språkliga förmåga eftersom det är din ensak så länge du tycker att du lyckas göra dig förstådd.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 921
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar