Råtta med småsår

poli

Trådstartare
Hittade ingen tråd om det här...

Är lite bekymrad över Råttan. Han har ett helt gäng småsår i pälsen. När han bodde med sin bror va det bara han som hade det, och inte brodern, så det kan inte vara nåt smittsamt. Ingen av mina tidigare råttor har haft det här. Det verkar som det kliar lite, men inte så han kliar sig hela tiden. Blir varken bättre eller sämre av bad.
Min första tanke var allergi, men jag tror jag har provat mig igenom alla sorters mat och ströalternativ, och jag kan inte komma på nåt mer.
Någon som har varit med om något liknande, eller har tips på vad jag ska göra?

Sv: Råtta med småsår

exem?
prova att ha olivolja/barnolja i badvattnet, han kommer nog att se lite flottig ut men det är inte farligt.. :p

Skabb är väl det jag tänker på iaf. Råttor kan ha det utan att det syns nämnligen, det är immunförsvaret som avgör om det syns eller inte typ.

Men tja, ta en tripp till veterinär och gör skrapprov så får du veta om det är skabb eller inte.

det har jag inte tänkt på. värt att kolla upp. kanske ska ta honom på 2 års kontroll då :idea:

Det första jag tänker på är ohyra (skabb eller löss). Fast matallergi orsakar också liknande sak.
En av mina råttor hade det och han hade fått LÖSS från affären jag köpte honom från! :mad:

Jag hade en råtta för länge sedan som fick något liknande du beskriver..

Hon hade fullt av röda "prickar" på ryggen, men tappade inte pälsen. Var till vet med henne 3 gånger och fick antibiotika och salva men det hjälpte inte. På slutet så kliade hon sig alldeles blodig så jag pratade med veterinären och vi kom överrens om att avliva henne :(

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Kropp & Själ Det här blir en tråd av spekulationer, men so be it. Jag måste få ta del av era erfarenheter och jag kommer att kontakta vården. Sedan...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 716
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama