Rätt sittben

Q

Qyenn97

Hur viktigt tycker ni det är med rätt sittben? Jag har ALLTID rätt sittben, tåler inte att rida med fel. Enligt en veterinär så kan en häst få inflammationer om man rider med fel, då det blir för mycket belastning på innerbenet om man rider på en volt tex. Och min ena kompis vägrar inse att det finns ett rätt sittben och säger hela tiden att det inte spela roll bara man byter ben, så om hon har fel i vänstervarv så byter hon när hon byter varv, men får fel då igen ju. Hon säger att hennes hästar har ju aldrig haft inflammationer. Så vad tycker ni? Rider ni alltid med rätt, eller har ni någon annan förklaring till huruvida det har stor betydelse eller ej?
 
Sv: Rätt sittben

Jga rider också alltid på rätt sittben, och när jag ride i skogen brukar jag byta sittben då och då.
 
Sv: Rätt sittben

Jagrider alltid på rätt sittben, annars känns det ju fel. :p I skogen försöker jag tänka på att byta lite då och då...
 
Sv: Rätt sittben

Jag fick det där förklarat för mig, något om att man hmm... Ja "hämmar" hästen genom att rida på fel sittben o.s.v. Kommer inte ihåg exakt, men så länge jag kan minnas har jag suttit på rätt sittben.
 
Sv: Rätt sittben

Ja, det känns ju helt konstigt om man rider på fel. Min häst går iaf inte lika fritt om jag rider på fel, utan jag känner även skillnad på min häst m jag rider på fel.
 
Sv: Rätt sittben

Nej men precis, jag kommer verkligen inte ihåg ordagrant men tränaren beskrev det så himla bra, jag tänker alltid på det när jag ser någon sitta på fel sittben.
Det var iallafall något liknande att man hämmar hästens rörelser på volt om man sitter på fel, det gör iaf allt mycket svårare.
 
Sv: Rätt sittben

Jag sitter alltid på rätt, det känns helt fel annars.
m man sitter på fel i ex en volt så blir det inte bara fel belastning utan även väldigt dålig balans. Sitter man på det inre så måste hästen snart "trilla in" om man sitter på det yttre så rätar den upp sig mer.
 
Sv: Rätt sittben

Jag försöker alltid at sitta på rätt sittben
 
Sv: Rätt sittben

Jag antar att du menar hästens ben??
För sina sittben sitter man på båda två. ;)
 
Sv: Rätt sittben

Det går typ inte att rida om man sitter på fel sittben, det blir helt konstigt:s..i skogen varierar jag sittben
 
Sv: Rätt sittben

jag hamnar nästan alltid på fel sittben o jag märker ingen skillnad inte på hästen heller
 
Sv: Rätt sittben

Sitter alltid på rätt sittben. Onödigt att inte göra det när man ändå i 95 % av fallen hamnar på rätt sittben så fort som man börjar rida lätt.
 
Sv: Rätt sittben

Jag har mina båda sittben i baken, så jag sitter alltid på rätt sittben. Satt jag på fel sittben då måste jag ju rimligen sitta på någon annans bak, eller ????? :rofl: fast det kanske skulle vara rätt ????:D
/Bill :cool:
 
Sv: Rätt sittben

men äligt talat. Vet hälften av er vad det egentligen är överhuvudtaget??
Det är ju inte direkt meningen att ni ska KÖRA NER erat ena sittben när ni rider lätt.
 
Sv: Rätt sittben

Ivylin skrev:
men äligt talat. Vet hälften av er vad det egentligen är överhuvudtaget??
Det är ju inte direkt meningen att ni ska KÖRA NER erat ena sittben när ni rider lätt.
Sittbenen har man ju inuti kroppen och att sitta på det ena är ju inte mer fel än på det andra, så det hela är ju obegripligt. Skulle tro att så gott som alla vet vad ett sittben är, men det verkar som om trådskaparen har problem att uttrycka sej i det svenska språket och då är det inte lätt att förstå ???? :rofl:
/Bill :cool:
 
Sv: Rätt sittben

jag sitter alltid över på höger efter ett tag om jag inte kollar mig hela tiden. det bara blir så, och då byter jag tillbaks men sen är vi där igen...
 
Sv: Rätt sittben

Bill skrev:
Sittbenen har man ju inuti kroppen och att sitta på det ena är ju inte mer fel än på det andra, så det hela är ju obegripligt. Skulle tro att så gott som alla vet vad ett sittben är, men det verkar som om trådskaparen har problem att uttrycka sej i det svenska språket och då är det inte lätt att förstå ???? :rofl:
/Bill :cool:
Inte bara trådskaparen! ;)
 
Sv: Rätt sittben

Jag tycker att det var ett intressant ämne. Jag lyckas alltid rida på vänster "sittben". Jag tor att det innebär att hästens sätter ned sitt högra ben när jag ställer mig upp (är väldigt osäker om detta stämmer). Försöker träna att hamna i den andra rytmen också för jag inbillar mig att hon inte blir likställd annars. Någon får jättegärna förklara för mig varför eller varför inte man behöver sitta på rätt "sittben". Bill, kom igen och förklara:)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp