Rätt sittben

Sv: Rätt sittben

Vad jag vet sitter man på rätt "sittben" när man sitter ner när hästen för bak sitt yttre framben i traven (eller det är så jag kollar att jag sitter rätt). Att det heter sittben kan man ju tolka som det benet man ska sitta ner på (på hästen) och inte på sig själv..

Till trådskaparen: Jag har också hört att det hämmar hästens rörelser att sitta ner på fel "sittben", och dessutom är det obekvämt så jag gör det inte :D I skogen byter jag till och från.
 
Sv: Rätt sittben

Qyenn97 skrev:
Hur viktigt tycker ni det är med rätt sittben? Jag har ALLTID rätt sittben, tåler inte att rida med fel. Enligt en veterinär så kan en häst få inflammationer om man rider med fel, då det blir för mycket belastning på innerbenet om man rider på en volt tex. Och min ena kompis vägrar inse att det finns ett rätt sittben och säger hela tiden att det inte spela roll bara man byter ben, så om hon har fel i vänstervarv så byter hon när hon byter varv, men får fel då igen ju. Hon säger att hennes hästar har ju aldrig haft inflammationer. Så vad tycker ni? Rider ni alltid med rätt, eller har ni någon annan förklaring till huruvida det har stor betydelse eller ej?


Vissa påstår att det är bra för hästen att man imellanåt sitter på fel sittben eftersom hästen får träna sin balans...
Men för mig känns det bara som ja arbetar imot hästen om ja sitter på fel sittben
 
Sv: Rätt sittben

Man säger så, sitta på rätt sittben, vad säger man annars? Med "sittben" så menas det benet som hästen har i marken när man sitter ner. Alltså inte samma sittben som ni snackar om.
 
Sv: Rätt sittben

När jag rider i ridhus/padock är jag jättenoga med att ha rätt sittben, min häst blir helt obalanserad annars.

I skogen byter jag med jämna mellanrum.
 
Sv: Rätt sittben

Kolla upp dig själv hos en kiropraktor el liknande...
Kan va att du är lite sned...

Men hörni! Om det är så "farligt" för hästen att ridas med fel "sittben"...
Hur går det då med hästen i nedsittning?
Då har man ju "fel" sittben varannan gång?:crazy: :rofl:
 
Sv: Rätt sittben

jag rider alltid med rätt sittben..det är det första jag kollar upp så fort jag börjar rida lätt..jag var på häst 2006 - kunskapsmässa i västerås för ett tag sedan och då var det en tjej som pratade om just det här hur ryttarens sits m.m. påverkar hästen. och även det här lilla med att ha rätt sittben påverkade visst hästen mer än man tror..
 
Sv: Rätt sittben

ja håller med, rider oxå alltid med rätt sittben, byter oxå så det blir rätt i skogen:D ibland när vi rider en kurvig väg får ja byta hela tiden hahah :rofl:
 
Sv: Rätt sittben

jag rider alltid på rätt när det är i paddock, på volt, i ridhus mm... men som jag oftast gör så rider jag i skogen och då varierar jag mig. Men travar vi i en kurva tillexempel så ser jag till att använda rätt sittben.
 
Sv: Rätt sittben

jag rider alltid med rätt sittben. Det går licksom automatiskt.
Efter att ridit för C som tjata tjata tjata om det tills det var inpräntat i huvet på mig:D Fast är väldigt glad för det:D :)
 
Sv: Rätt sittben

Jag får som känsla av att hästen går stelt, obalanserat och...helt enkelt fel, när jag sitter på fel sittben. Speciellt på volter.
Jag brukar gämföra det med hur det känns att rida en häst i fel galopp;)
Vet inte om det bara är något jag får för mig för att jag vet att jag sitter fel, eller om det faktist är så.

Slutsatsen är iaf den att jag alltid sitter på rätt sittben, om jag hamnar fel så byter jag på en gång. Min ridlärare är även väääligt petig med det.
 
Sv: Rätt sittben

ja alltid på rätt.. det blir ju automatiskt!
 
Sv: Rätt sittben

Jag sitter som det behovs for tillfallet.
Det beror med andra ord pa hur hasten jobbar.
Pa en rakriktad hast (Med rak menar jag att den jobbar lika mkt med bada bakbenen inte att den ar rakstalld, den kan vara bojd pa tex en volt och aven vara rakriktad) sitter jag ner nar hasten star pa det inre bakbenet.

Att istallet sitta ner pa det yttre bakbenet kan vara till hjalp om hasten inte jobbar ordentligt med det for att tillsammans med ytter skankel plocka in det under hasten.

Att sitta ner pa det inre bakbenet pa en hast som trampar forbi tyngdpunkten med det gor enligt mig bara saken varre. Medans om hasten undviker att satta det under sig sa ar det lattare att korrigera det om man sitter ner och lagger till skankeln samtidigt.
 
Sv: Rätt sittben

Jag sitter alltid på rätt NEDSITTNINGSBEN :angel:

Jag försöker också hålla iordning på min kropp så att jag sitter som jag ska på mina sittben :angel:

/Lizzie
 
Sv: Rätt sittben

lizzie skrev:
Jag sitter alltid på rätt NEDSITTNINGSBEN :angel:

Jag försöker också hålla iordning på min kropp så att jag sitter som jag ska på mina sittben :angel:

/Lizzie


Tack!:bow: :bow: Jag är nog en ordmärkare, men det stör mig att så många skriver sitta på rätt sittben. Det hela har inget med sittbenen att göra utan att sitta ner när HÄSTEN har rätt ben i marken. Det vet alla som har skrivit i tråden och därför förstår jag inte varför ni envisas med att skriva rätt sittben. Rätt ord på rätt sak säger jag, så minimerar man risken för missförstånd. :idea:

Gnällig Hellas
 
Sv: Rätt sittben

Jag sitter också alltid på rätt sittben, annars blir det ju totalfel :eek: :p Är en vanemänniska :banana:

I skogen brukar jag köra vartannat, först tex höger, skrittpaus, vänster, skrittpaus, höger osv :)
 
Sv: Rätt sittben

jag sitter alltid ner på det yttre frambenet på min häst. Om jag skulle sitta ner på det inre skulle hon på volt falla otroligt mkt in med tyngden o börja gå på bogarna (har dock bra balans men ej ännu så tränad).

Visst, skulle jag sitta på en väldigt liksidig häst som arb i en bra form tror jag den skulle kunna balansera upp den extra vikten som blir innåt vid nedsittning på "fel sittben".
 
Sv: Rätt sittben

jag sitter alltid på rätt sittben men när jag rider ut brukar jag inte tänka på det så mkt vist jag kollar för att se utav ren reflex, på åkrar byter jag och sitter rätt :)
 
Sv: Rätt sittben

Jag tillhör väl de som inte tycker att det är hela världen om man sitter på fel sittben. :angel:

Är nu för stor för min lilla russtjej (:cry: ) och hade därför tänkt att en bekants dotter på 10 år skulle få rida henne istället. Tjejen fick pröva först i paddocken och jag blev förvånad över hur DÅLIGT det gick. ekipaget såg komplicerat ut och mitt russ gick inte alls som hon brukar utan såg förvirrad och stel ut. Jag frågade då vad som stod på och tjejen sade då: "men jag måste känna om jag sitter på rätt sittben" men herregud, tänkte jag, börja känn hästen istället!

Visst, det är bra om man kan det, men hela världen är det inte om man sitter lite fel...:rofl:
 
Sv: Rätt sittben

*kl*

Jag tycker det är mest intressant att alla verkar tycka att "rätt" nedsittningsben är ytter fram.

För mig beror det på vad jag gör och vad jag vill påverka. Flyttar jag hästen åt sidan vill jag kunna påverka inre bak när det är i luften (försök flytta ett ben som är i marken!), och så måste jag ju sitta på inre frambenet för att komma åt det då jag driver när jag sitter ner.

Det viktiga tycker jag är att man har sån koll att man VET vilket ben man som är i marken när man sitter ner, och när man kommit lite längre att man vet varför man sitter ner när man gör det.
 
Sv: Rätt sittben

kan inte rida med fel sittben... tycker det känns helkonstigt o bakvänt... men de e väl hur man är lärd... jag får inget att stämma med felsittben iaf!!!
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp